• پنج شنبه 13 اردیبهشت 1403
  • الْخَمِيس 23 شوال 1445
  • 2024 May 02
یکشنبه 3 دی 1402
کد مطلب : 213318
+
-

حل مشکل ترافیک سرای‌ایرانی با شبیه‌سازی

نگاه
حل مشکل ترافیک سرای‌ایرانی با شبیه‌سازی

محمد شیری؛ شهردار منطقه15

منطقه۱۵ شهرداری تهران با احتساب حریم استحفاظی آن مساحتی در حدود ۲۰۴کیلومترمربع داشته و جمعیتی بالغ بر ۷۰۰هزار نفر ساکن در خود جای داده است. وجود سرای ایرانی رونق اقتصادی و اشتغال‌زایی در این منطقه را دوچندان کرده، اما این رونق اقتصادی ترافیک سواره‌رو در منطقه۱۵ شهرداری تهران را نیز افزایش داده است. همچنین باید این نکته را متذکر شوم که وجود انبار تجاری ناایمن در محدوده پل بسیج (نبش ۲۰متری قصرفیروزه و مظاهری)، علاوه بر اجرای طرح بازآفرینی شهری و تعریف طرح محرک توسعه برای احداث یک مجموعه بزرگ تجاری و ایمن‌سازی‌ این بناها، ۲هزار فرصت شغلی جدید نیز برای ساکنان ایجاد کرده است.
البته اساسا ایجاد زیرساخت‌های اقتصادی پررونق در هر منطقه‌ای در شهر تهران همراه با افزایش جمعیت حوزه ترافیکی آن منطقه خواهد بود و افتتاح مجموعه سرای ایرانی به‌عنوان پروژه محرک توسعه در منطقه15 نیز از این موضوع مستثنی نیست که البته نباید و‌ نمی‌توان مشکل ترافیکی این محدوده و دغدغه شهروندان را نادیده گرفت. به‌همین سبب جلسات مستمر و در سطح کارشناسی با پلیس راهور شهر تهران و منطقه و سایر دستگاه‌های ذیربط پیش از افتتاح این مجموعه برگزار شد. همچنین از سوی دیگر، پیوست‌های ترافیکی و اصلاحات معابر نیز در دستور کار قرار گرفت و به همین سبب جابه‌جایی مسیر ورود و خروج این مجموعه با هماهنگی پلیس راهور در دستور کار قرار گرفت و در کمترین زمان انجام شد. پیش از این مسیر ورود و خروج به مرکز خرید به‌ترتیب از بلوار خاتم‌الانبیا(ص) و خیابان شهید قدیانی انجام می‌شد که با جابه‌جایی در‌های ورودی و خروجی مجموعه، مسیر ورود و خروج به خیابان شهید قدیانی تغییر یافت و دسترسی به مجموعه از کندرو و معابر دسترسی‌های بزرگراه امام‌رضا(ع) تامین شد تا کمترین مداخله مراجعان با بافت مسکونی محله‌های افسریه و مسعودیه انجام شود که با توجه به تغییرات اعمال‌شده شاهد عدم‌پس‌زدگی ترافیک در روزهای آخر هفته به سه‌راه افسریه بودیم. البته طرح خط‌کشی پارکینگ مجموعه سرای ایرانی برای نظم بیشتر و افزایش ظرفیت پارکینگ در دستور کار قرار گرفت و ظرفیت پارکینگ مجموعه به ۱۸۰۰پارکینگ افزایش یافت که بیش از نیازی بود که در تعهدات این مجموعه قرارداشت. در کوتاه‌مدت افزایش پارکینگ در دستور کار قرار دارد و در میان‌مدت نیز با استفاده از به‌روزترین نرم‌افزارهای شبیه‌ساز سه‌بعدی ترافیکی و با توجه به برآورد جمعیت انبوه وارد‌شده به سرای ایرانی تا پایان سال‌جاری، معضل ترافیکی در محدوده مذکور رفع می‌شود‌، اما برنامه بلندمدت شهرداری منطقه۱۵ راه‌اندازی خطوط ۸ و ۹ متروی تهران طی یک برنامه منسجم و اتصال منطقه۱۵ به شبکه ۳۰۰کیلومتری شهر تهران خواهد بود. متأسفانه تنها خط انبوه‌بر حمل‌ونقل همگانی در منطقه۱۵ خط۶ متروی تهران است که در منتهی‌الیه بخش غربی این منطقه واقع شده و تأثیر شگرفی بر کاهش ترافیک سواره‌رو در این منطقه ندارد. بر این اساس برنامه‌ریزی برای اجرا و بهره‌برداری از خط۸ متروی تهران در دستور کار قرار گرفته است. در واقع با راه‌اندازی خطوط ۸ و ۹ متروی تهران، تعداد ایستگاه‌های مترو از ۵ ایستگاه در خط ۶ به ۱۳‌ایستگاه در خطوط ۶، ۸ و ۹ افزایش می‌یابد که ایستگاه ترمینال بعثت (تبادلی خطوط ۶ و ۸) و ایستگاه سه‌راه افسریه (تبادلی خطوط ۸ و ۹) به‌عنوان مهم‌ترین ایستگاه‌های مترو در منطقه۱۵ خدمت‌رسانی خواهد کرد. براساس مطالعات انجام‌شده، این اقدام منجر به کاهش بیش از ۳۰درصدی بار ترافیکی خواهد شد. عملیات اجرایی خط۸ متروی تهران از میدان شیرازی آغاز شده و اجرای ایستگاه به همراه تونل در حد‌فاصل ایستگاه مذکور تا ایستگاه سه‌راه افسریه در دستور کار قرار خواهد گرفت. ایستگاه سه‌راه افسریه ایستگاه تبادلی خطوط ۸ و ۹ متروی تهران بوده و بدین‌ترتیب بخش عمده‌ای از جمعیت سرازیر‌شده به این بازار توسط 2خط مترو که یکی (خط۸) به شکل شرقی-غربی مسافران را به خط۶ و دیگری (خط۹) مسافران را در راستای شمالی-جنوبی به خط۷ می‌رساند، جابه‌جا می‌شوند و عملا نه‌تنها اشتغال‌زایی و رونق اقتصادی منطقه افزایش می‌یابد، بلکه معضل ترافیکی منطقه۱۵ نیز تا حد قابل‌قبولی کاهش می‌یابد.



 

این خبر را به اشتراک بگذارید