• جمعه 14 اردیبهشت 1403
  • الْجُمْعَة 24 شوال 1445
  • 2024 May 03
یکشنبه 3 دی 1402
کد مطلب : 213245
+
-

فرار «تیپ گولانی» از غزه؛ دلایل و تأثیرات

پایگاه تحلیلی الوقت گزارش داده است در شرایطی که بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی و دیگر مقامات این رژیم مدعی هستند جنگ در غزه را تا نابودی کامل حماس ادامه خواهند داد اما در سومین‌ ماه جنگ، نشانه‌های شکست روزبه‌روز بیشتر هویدا می‌شود؛ به‌صورتی که اشغالگران مجبور شده‌اند برای کاستن از تلفات خود، تصمیمات دشواری بگیرند.
شبکه12 صهیونیستی روز پنجشنبه اعلام کرد که پس از گذشت بیش از 70روز در غزه و از دست دادن 44نیرو، تیپ گولانی غزه را ترک کرده تا نفسی تازه کند و چند روزی در کنار خانواده‌های خود باشند. این کانال مدعی شده که سربازان منتظر دستور بازگشت به غزه برای از سرگیری درگیری‌ها هستند.
هر چند برخی از رسانه‌های صهیونیستی سعی کرده اند عقب‌نشینی تیپ گولانی را اقدامی طبیعی و متناسب با شرایط جنگی توجیه کنند اما این عقب‌نشینی پس از ضربات سخت گروه‌های مقاومت به این نیروها انجام شد که در هفته‌های اخیر تلفات سنگینی را به دشمن وارد کرده بودند. خروج تیپ گولانی از غزه پس از آن انجام شد که این تیپ در 13دسامبر در کمینی که نیروهای القسام در منطقه شجاعیه در شرق غزه گذاشته بودند، تلفات سنگینی دادند و طی آن 9افسر کشته و 4نفر دیگر زخمی شدند.
پیش از این، یک فرمانده نظامی سابق ارتش اشغالگر به میزان خسارات وارده به نیرو‌های اسرائیلی از زمان جنگ غزه اعتراف کرده بود. موشه کاپلینسکی، فرمانده سابق تیپ گولانی، اعتراف کرده که  «این تیپ از ۷ اکتبر یک چهارم نیرو‌های خود را از دست داده است و گفت: تلفات جانی زیاد بوده و ۸۲ افسر و سرباز زخمی و کشته شده‌اند.»
 
ناتوانی گولانی در غزه
با اینکه رسانه‌ها و مقامات اسرائیل مدعی هستند تیپ گولانی مجددا به صفوف ارتش بازخواهند گشت اما از دید کارشناسان این تیپ، نیرویی فروپاشیده به شمار می‌رود. فایز الدویری، کارشناس مسائل نظامی در گفت‌وگو با شبکه الجزیره درباره عقب‌نشینی تیپ گولانی گفت: «براساس قوانین نظامی، حذف یک واحد نظامی از نبرد به‌معنای از دست دادن 40درصد از قابلیت‌ها و تجهیزات جنگی انسانی است. بنابراین، عقب‌نشینی تیپ گولانی صحت آنچه گردان‌های القسام درباره انهدام تعداد زیادی خودروی ارتش اشغالگر اعلام کرده بود را تأیید می‌کند.» الدویری فاش کرده که خروج گولانی از منطقه درگیری، نشان‌دهنده ماهیت نبرد و کارآمدی نیروهای مقاومت در مدیریت نبرد زمینی است.
حاتم الفلاحی، کارشناس نظامی عراقی هم در این‌باره گفت: «تعداد نیروهای این تیپ ۲۵۰۰سرباز است و ۵۰۰سرباز در جنگ غزه کشته و زخمی شده‌اند. این نشان می‌دهد که رژیم اشغالگر آمار واقعی کشته‌شدگان خود را فاش نمی‌کند. تلفاتی با این تعداد بسیار بالاست آن هم برای تیپی که جزو نیروهای نخبه و تیپ‌هایی است که برای جنگ در مناطق مهم آموزش دیده است و فرماندهی ارتش از آن در درگیری‌های شدید و پیچیده استفاده می‌کند. اگر یک تیپ
 آموزش دیده این همه تلفات داشته باشد، پس دیگر تیپ‌ها تلفات بیشتری داشته‌اند و این مسئله بر نیروهای باقیمانده این تیپ تأثیر می‌گذارد.»
تلفات در صفوف ارتش اسرائیل در نبردهای غزه افزایش یافته و اشغالگران در روزهای اخیر اعلام کرده اند که پس از کمین نیروهای حماس در غزه، بیشترین تلفات را در بیش از یک ‌ماه گذشته متحمل شده‌اند.
از زمان آغاز تجاوزات اسرائیل به غزه، ارتش این رژیم متحمل خسارات قابل توجهی از نظر پرسنل و تجهیزات شده است و در این مدت حداقل 471سرباز اسرائیلی کشته و بیش از 1900سرباز نیز زخمی شده اند که حال 43نفر از آنها وخیم است.
گزارش رسانه‌های عبری زبان از میزان تلفات ارتش در غزه بسیار فراتر از آمارهایی است که ارتش اعلام می‌کند؛ زیرا به اعتراف رسانه‌ها، تاکنون بیش از 5000نفر از نیروهای نظامی به بیمارستان‌ها منتقل شده‌اند و به گفته مدیر گورستان های نظامی اسرائیل، هر 24ساعت یک سرباز دفن می‌شود و این نشان می‌دهد که ارتش صهیونیستی تلفات سنگینی را متحمل شده است. ابوعبیده، سخنگوی القسام روز پنجشنبه در سخنرانی خود اعلام کرد که از زمان آغاز تهاجم زمینی به غزه، 720خودروی نظامی اسرائیل هدف قرار گرفته است.
 
«تیپ گولانی»؛  نیروی نخبه ارتش
عقب‌نشینی تیپ گولانی از این منظر اهمیت دارد که تیپ شماره یک در اسرائیل شناخته می‌شود. از آنجا که این نخستین تیپی است که به محض تاسیس رژیم در سال1948 به ارتش اشغالگر پیوست، یک تیپ پیاده نظام در ارتش اسرائیل به شمار می‌رود. سربازان این تیپ از نخبگان ارتش محسوب می‌شوند؛ زیرا برخی از یگان‌های آن به‌ویژه «اغوز» تحت آموزش‌ها و آزمایش‌های سخت مربوط به راه‌اندازی کمین، شناسایی و استتار هستند و به توانایی‌های فیزیکی و رزمی بالایی نیاز دارند. مرکز آموزشی این تیپ «دهکده جهنم» نام دارد که ساختار اصلی این تیپ متشکل از طلاب مدارس مذهبی افراطی است و 35درصد اعراب و دروزی‌ها در آن حضور دارند و این تیپ از 3 گردان تانک مرکاوا-4 نیز تشکیل شده است. یک گردان مهندس، 2گردان توپ، یک گردان چترباز و یک گروهان جنگ الکترونیک و خدمات پزشکی نیز از دیگر بخش‌های این تیپ است.

 

این خبر را به اشتراک بگذارید