• چهار شنبه 12 اردیبهشت 1403
  • الأرْبِعَاء 22 شوال 1445
  • 2024 May 01
پنج شنبه 30 آذر 1402
کد مطلب : 212984
+
-

نامزد مادام‌العمر

مسی جایزه بهترین بازیکن سال را گرفت و یک جایزه دیگر هم در راه است. اما چرا باید او انتخاب اول باشد؟

نامزد مادام‌العمر

مسی باز هم جایزه می‌‌گیرد؟ گردانندگان و مدیران مراسمی که هر ساله برای انتخاب بهترین‌ بازیکنان فوتبال سال، برگزار می‌شود، انگار عادت کرده‌اند که نام مسی را در لیست نامزدها قرار بدهند و او را لایق گرفتن جایزه بدانند، حتی اگر او در آن سال کار خاصی نکرده باشد. در پایان امسال هم نام ستاره آرژانتینی در میان 3نامزد نهایی برترین بازیکن سال2023 از نگاه فیفا (جایزه دبست) در کنار هالند و امباپه دیده می‌شود. سایت گل هم برای هفتمین‌بار (2009، 2011، 2013، 2015، 2021، 2022 و 2023) او را به‌عنوان برترین بازیکن سال انتخاب کرد؛ 1- لیونل مسی 2- ارلینگ هالند 3- جود بلینگام 4- کیلیان امباپه 5- کوین دی‌بروینه.
مسی برترین بازیکن سال2023 شده، نه برترین بازیکن سالی که دقیقا یک سال و 3روز پیش جام‌جهانی را با آرژانتین فتح کرد. مسی در سالی که رو به پایان است، دقیقا چه کرد که مستحق این جایزه‌هاست؟ فیفا برای قرار دادن نام امباپه در این فهرست نوشته: «قهرمان لیگ فرانسه، بهترین گلزن لیگ فرانسه و بهترین بازیکن لیگ فرانسه.» برای حضور نام مسی در این فهرست نیز به این موارد اشاره داشته: «قهرمان لیگ فرانسه، رسیدن به رکورد بیشترین گل زده در 5لیگ معتبر اروپایی (490گل؛ 474گل برای بارسا و 16گل برای پاریس) و حضور در تیم منتخب لیگ فرانسه.» برای هالند دلیل خاصی لازم نبود؛ او آقای گل لیگ برتر شده، با منچسترسیتی سه‌گانه برده و این فصل هم بهترین گلزن انگلیس است.
سؤال اینجاست که آیا مادامی که مسی بازی می‌کند باید هر سال جایزه بهترین بازیکن فصل یا سال را ببرد؟ حضور در تیم منتخب لیگ فرانسه یا حتی قهرمانی این لیگ چه ارزشی دارد؟ فراموش نکنیم که مسی در پاری‌سن‌ژرمن در هیچ مسابقه بزرگی موفق نشد گل بزند. او حتی یک‌بار با از دست دادن پنالتی مقابل رئال‌مادرید موجبات حذف تیمش را فراهم و پاریس در حضور او 2سال پیاپی از مرحله یک‌هشتم پایانی صعود نکرد. اگر ارزش به اینهاست، پس 10بازیکن دیگر حاضر در تیم منتخب لیگ یک فرانسه در فصل پیش می‌توانستند جزو 3بازیکن برتر سال قرار بگیرند و حتی هر 25بازیکن تیم پی‌اس‌جی که قهرمان یک‌طرفه‌ترین لیگ دنیا شده‌اند.
نکته اینجاست که مسی رکورد بیشترین گل زده در لیگ‌های اروپایی را فقط در این سال به‌دست نیاورده و فقط 4گل در این سال به ثمر رسانده است. او در 2فصل حضور در پاریس فقط 16گل در لیگ یک زد، در 2842دقیقه بازی و هر 178دقیقه یک گل، یعنی هر 2بازی یک گل. بازیکن در پرستاره‌ترین تیم جهان در ضعیف‌ترین لیگ بزرگ اروپایی وقتی خودش را نشان می‌دهد که در تورنمنت‌های بین‌المللی کاری انجام دهد و تفاوتی را رقم بزند. امباپه را درنظر بگیرید؛ حتی اگر او هر فصل 80گل هم بزند، باز هم در لیگ فرانسه بازی می‌کند و گل زدن به تیم‌هایی که تلفظ نام‌شان برای بیشتر مردم دنیا سخت است، مزیتی به همراه نمی‌آورد.
مسی با انتقال به آمریکا نیمی از سال2023 را خارج از اروپا سپری کرد. در لیگ فوتبال حرفه‌ای آمریکا تنها یک‌بار موفق به گلزنی شد و فقط 2بار گل ساخت اما در لیگز کاپ که یک جام فرعی در آمریکای شمالی است 10گل زد و نخستین جام را برای اینترمایامی به ارمغان آورد. اما مگر مهم است؟ کریستیانو رونالدو هم در النصر هفته‌ای 2بار رکورد ثبت می‌کند و برگ تازه‌ای در کتاب گینس رقم می‌زند.
درباره هالند حرفی برای گفتن نیست. با زدن گل اول مقابل لیورپول، ارلینگ هالند به سریع‌ترین بازیکن تاریخ لیگ برتر تبدیل شد که به رکورد ۵۰گل زده دست پیدا می‌کند؛ هالند ۴۸بازی، آلن شیرر ۶۵بازی. اما آمار و تأثیرگذاری رودری را هم درنظر بگيرید. منچسترسیتی بدون او الزاما در هر مسابقه شکست می‌خورد. هافبک اسپانیایی گل نخستین قهرمانی من‌سیتی را در فینال لیگ قهرمانان اروپا به ثمر رساند، بهترین بازیکن فصل این رقابت‌ها شد و 2جام دیگر هم با تیمش به دست‌آورد و همچنین اسپانیا را به مرحله نهایی یورو2024 هدایت کرد.
یا کوین دی‌بروینه که در نخستین بازی این فصل مصدوم شد، یکی از ارکان سه‌گانه منچسترسیتی در فصل پیش بود. هالند در کنار او بود که هالند شد. هافبک بلژیکی در 34بازی امسال 8گل، 19پاس گل، 27گل + پاس گل، هر 90دقیقه گل یا پاس گل، 86خلق موقعیت، 27خلق موقعیت بزرگ، بیشترین پاس گل، آقای پاس گل پریمیرلیگ، آقای پاس گل لیگ قهرمانان، آقای پاس گل جام‌حذفی انگلیس، حضور در تیم منتخب فصل، حضور در تیم منتخب فصل لیگ قهرمانان، حضور در تیم منتخب فصل جام‌حذفی، قهرمان پریمیرلیگ، قهرمان لیگ قهرمانان، قهرمان جام‌حذفی انگلیس، 3گل و 2پاس گل مقابل آرسنال در بازی سرنوشت‌ساز قهرمانی، یک‌گل و 2پاس گل مقابل رئال‌مادرید در نیمه‌نهایی لیگ قهرمانان، 2پاس گل مقابل منچستریونایتد در فینال جام‌حذفی... با این دستاورد و آمار عجیب، نام او در میان نامزدهای بهترین بازیکن سال وجود ندارد اما مسی از لیگ آمریکا که چند بازی آخر را هم به‌دلیل مصدومیت از دست داد جزو 3نفر است و احتمالا به‌خاطر قهرمانی در جامی که سال2022 به‌دست آورده، جایزه بهترین بازیکن سال2023 را هم خواهد برد! همین‌قدر عادلانه!

جایزه دبست فیفا قرار است پس از رأی گیری، در تاریخ 15ژانویه سال2024 میلادی، در شهر لندن به برندگان اهدا شود.
   نامزدهای بازیکن برتر سال2023: مسی، هالند و امباپه
   نامزدهای سرمربی برتر سال2023: گواردیولا، اسپالتی و اینتزاگی
   نامزدهای بازیکن زن برتر سال2023: آیتانا بونماتی، لیندا کایسدو و جنیفر هرموسو
   نامزدهای دروازه‌بان برتر سال2023: کورتوا، یاسین بونو و ادرسون

دلایل سایت گل درباره جایزه مسی
    مسی پس از الهام بخشیدن به آرژانتین برای شکوه و قهرمانی در دسامبر گذشته در قطر و همچنین اضافه کردن دومین قهرمانی لیگ فرانسه پس از پیوستن به پاری‌سن ژرمن، به‌عنوان قهرمان جام‌جهانی2023 وارد می‌شود. این جادوگر کوتاه قد در آخرین فصل حضورش در پارک دو پرنس، 21گل و 20پاس گل در تمام رقابت‌ها به ثبت رساند و تصمیم گرفت ماجراجویی جدیدی را در MLS آغاز کند.
    مسی در اینترمایامی پس از یک قرارداد اولیه 2ساله، تأثیری فوری در ورزشگاه DRV PNK گذاشت و در 11بازی اول خود، 14گل به ثمر رساند و در عین حال به باشگاه کمک کرد تا نخستین عنوان قهرمانی خود را کسب کند.
    مسی همچنین به آرژانتین کمک کرد تا شروعی قدرتمند در مقدماتی جام‌جهانی2026 با 5‌پیروزی از 6‌بازی داشته باشد و هشتمین توپ طلا را به‌عنوان پاداشی برای عملکرد خود در سطح باشگاهی و تیم ملی به‌دست آورد.
    این بازیکن 36ساله اکنون 7جام GOAL50 دارد، 2جام بیشتر از کریستیانو رونالدو.
حالا قانع شدید یا قهرمانی کوپا آمریکا در سال2021 را هم به فهرست دلایل اضافه کنند؟!

 

این خبر را به اشتراک بگذارید