• شنبه 28 مهر 1403
  • السَّبْت 15 ربیع الثانی 1446
  • 2024 Oct 19
پنج شنبه 30 آذر 1402
کد مطلب : 212971
لینک کوتاه : newspaper.hamshahrionline.ir/Q1BJ5
+
-

دارودسته معمولی‌ها

پرسپولیس گرفتار بازیکنانی شده که برای تغییر شرایط مسابقه، خلاقیت کافی ندارند

دارودسته معمولی‌ها

9بازی و فقط یک برد؛ این شاید بی‌سابقه‌ترین بحران پرسپولیس در طول یک دهه اخیر بوده باشد که حتما هم دلایل خاص خودش را دارد. بدیهی است که در این زمینه نمی‌توان نقش بازیکنان را نادیده گرفت. در حقیقت اگر از وحید امیری و یاسین سلمانی مصدوم بگذریم و مهدی ترابی افت‌کرده را هم نادیده بگیریم، سایر هافبک‌های پرسپولیس بیش از حد معمولی به‌نظر می‌رسند و توانایی تغییر شرایط بازی را ندارند. نمایش‌های عادی و کم‌اثر آنها صدای هواداران را در‌آورده است.
   سعید صادقی: زمانی بمب نقل‌وانتقالاتی تابستان بود اما به مرور زمان ثابت شد ارزش آن همه سر‌و‌صدا را نداشته است. امروز چشم‌تان را ببندید و بهترین خاطرات‌تان از صادقی را به یاد بیاورید؛ چه چیزی در ذهنتان مجسم می‌شود غیر از 2دبل مقابل هوادار در فصل گذشته و استقلال تاجیکستان در این فصل؟ آیا واقعا این برای بازیکنی که با بنز و بادیگارد با پرسپولیس قرارداد بست، کافی است؟
   مسعود ریگی: کمال کامیابی‌نیا 34ساله به جرم سن بالا از پرسپولیس رانده شد تا ریگی 32ساله جای او را بگیرد؛ بازیکنی که اگر واقعا خیلی خوب بود، در استقلال یا سپاهان می‌ماند. البته که او زحمت خودش را می‌کشد اما مهره خلاق و مؤثری نیست که انتظار داشته باشید ریتم مسابقه را تغییر بدهد یا در یک آن، همه را غافلگیر کند. ریگی هم این روزها به یکی از ایستگاه‌های پاس‌های عرضی و بی‌پایان سرخپوشان تبدیل شده است.
   میلاد سرلک: اوایل حضورش در پرسپولیس، نشان از یک هافبک دفاعی به‌دردبخور و کارآمد داشت که علاوه بر انجام امور دفاعی، در برنامه‌های تهاجمی تیم هم نقش مؤثری ایفا می‌کند. از این منظر او را با احمد نوراللهی مقایسه می‌کردند اما سرلک مدت‌هاست که به‌شدت افول کرده، در بازی دیده نمی‌شود و البته اگر به جام‌ملت‌های آسیا نرسد، کسی تعجب نخواهد کرد.
   سروش رفیعی: در مورد او قبلا هم نوشته‌ایم و چیز بیشتری برای توضیح‌دادن وجود ندارد. شاید سنگدلانه باشد اما در مجموع می‌توان گفت اسم سروش در کل دوران فوتبالش سنگین‌تر از کارایی او در زمین بوده و این مسئله مخصوصا در سال‌های اخیر شدت گرفته است. گاهی آدم خیال می‌کند او وقتی در زمین مسابقه است، به استوری و پستی فکر می‌کند که بعد از بازی قصد بارگذاری آن را دارد!

جمعیت سرخپوشان بیمار
نمرات بازیکنان پرسپولیس در این فصل ناامیدکننده است؛ بهترین بازیکنان این تیم بازیکنان مصدوم‌ هستند

 در هفته سیزدهم لیگ برتر سپاهان و استقلال به بردهای 5گله و 4گله رسیدند اما پرسپولیس نتوانست مقابل تیم آخر جدول به پیروزی برسد و باز هم از کورس عقب افتاد. اما آنچه آنالیزورها از این مسابقات بیرون کشیده‌اند، یک نکته جالب توجه در خودش دارد. امید گلی که پرسپولیس در این هفته خلق کرده خیلی بالاتر از استقلال است اما تیم نکونام 4گل می‌زند و می‌برد و تیم یحیی به سختی 2گل می‌زند و مساوی می‌کند. جالب اینکه امید گل استقلال حتی نصف پرسپولیس هم نیست و حتی اگر پنالتی سرخپوشان را از امید گل آنها کم کنیم، باز هم پرسپولیس در این هفته بیشتر از استقلال موقعیت خلق کرده است! اینکه استقلالی‌ها از امید گل 1.06خودشان 4گل بیرون می‌کشند اما پرسپولیسی‌ها با امید گل دوبرابر، متوقف می‌شوند نشان از بیماری سخت تیم یحیی در این روزها دارد.
پرسپولیس در مصاف با استقلال خوزستان مالکیت 70درصدی روی توپ داشت و حدود 600پاس داد (بیش از دو و نیم برابر حریفش) تا شاید بتواند از زمین تیم آخر جدول با 3امتیاز برگردد اما نیمی از این پاس‌ها بی‌حاصل بود و پرسپولیس فقط توانست 3ضربه در چارچوب بزند؛ درحالی‌که استقلال خوزستان هم با 215پاس خودش دقیقا به همین تعداد شوت داخل چارچوب داشت. کارشناسان داوری عقیده دارند 2پنالتی پرسپولیس در این بازی سوخته و دیده نشده است اما مشکل پرسپولیس همان ناتوانی در گلزنی است و مشکل بزرگ‌تر اینکه خط دفاعی‌اش از چند بازی قبل‌تر و دروازه‌بانش از همین بازی دچار افت شده‌اند. سرخپوشان به تیم انتهای جدول امید گل 0.94را اعطا کرده‌اند که از میانگین امید گلی که در بازی‌های گذشته می‌دادند بالاتر است.

  یک نفر خوب بود، او هم رفت!
پرسپولیس به شکل آشکاری از افول بازیکنان اصلی و ستاره‌های همیشگی‌اش در این فصل رنج می‌برد. وحید امیری و پورعلی‌گنجی مصدوم شده‌اند اما آنها که مصدوم نیستند هم بازدهی آنچنانی ندارند. دانیال اسماعیلی‌فر، سعید صادقی، مهدی ترابی، علی نعمتی و... هیچ‌کدام در فرم خوب خودشان نیستند. جدول امتیازات بازیکنان لیگ در سایت متریکا نشان می‌دهد پرسپولیس هیچ بازیکنی در جمع 30بازیکن برتر لیگ ندارد. تنها سرخپوش بالانشین در این جدول مرتضی پورعلی‌گنجی بود که آسیب دید و از دسترس خارج شد. مرتضی با میانگین نمره 7.31هنوز هم یکی از 6نمره برتر این فصل را در اختیار دارد و فقط 5بازیکن بهتر از او عمل کرده‌اند. پورعلی‌گنجی در این فصل 5بازی انجام داد و 2بار به‌عنوان برترین بازیکن میدان انتخاب شد. او یک گل هم برای پرسپولیس زد و درحالی‌که فصل درخشانی را آغاز کرده بود در جریان بازی تیم ملی مصدوم شد و قرمزها را تنها گذاشت. بعد از او دیگر تیم یحیی هیچ ستاره‌ای نداشته و سروش رفیعی و کنعانی‌زادگان که بالاترین نمرات را در این تیم گرفته‌اند هیچ‌کدام در جمع 30بازیکن اول لیگ نیستند. این در حالی است که هر سال مهدی ترابی در جمع برترین‌های لیگ بود و فصل گذشته عنوان برترین بازیکن فصل را با اختلافی ناچیز به مغانلو داد و دوم شد. امسال اما ملوان، شمس‌آذر، گل‌گهر و حتی هوادار، پیکان و صنعت‌نفت در جمع 30بازیکن برتر لیگ نماینده دارند و پرسپولیس ندارد!

 

این خبر را به اشتراک بگذارید