• جمعه 14 اردیبهشت 1403
  • الْجُمْعَة 24 شوال 1445
  • 2024 May 03
پنج شنبه 30 آذر 1402
کد مطلب : 212955
+
-

خواص شگفت‌انگیز آجیل شب یلدا

آرش نهاوندی، روزنامه‌نگار

آجیل‌ها و خشکبار، بخش لاینفک سفره‌های شب یلدا هستند؛ حالا مردم به نسبت کم یا زیاد سعی می‌کنند حتما در سفره‌هایشان از این موارد استفاده ببرند. اما تا حالا به خاصیت‌هایی که آجیل‌های شب یلدا برای بدن دارند، فکر کرده‌اید؟

فندق

فندق از خواص و فواید شگفت‌انگیزی برخوردار است. فندق بر حرکات روده تاثیر مثبت می‌گذارد. این مغز مغذی حاوی فیبر رژیمی است و می‌تواند به‌عنوان میان‌وعده مصرف شود. فندق در کمک به کاهش وزن موثر است. این آجیل از بدن در برابر آسیب سلولی محافظت می‌کند، کلسترول را کاهش می‌دهد، حساسیت به انسولین را بهبود می‌دهد به سلامت قلب کمک می‌کند و التهاب را کاهش می‌دهد.

پسته

پسته بسیار مقوی و دارای ویتامین‌های B1، B2 و E و املاح معدنی است. مغز پسته، حاوی مقدار زیادی پروتئین گیاهی، مواد نشاسته‌ای غنی و مواد معدنی‌ نظیر روی، پتاسیم و منیزیم است که بسیاری از نیازهای بدن را تأمین می‌کند. مغز پسته به‌علت داشتن آهن، خون‌ساز است و کسانی که به کم‌خونی مبتلا هستند، می‌توانند برای رفع کم‌خونی پسته مصرف کنند. پسته عملکرد معده را نیز تقویت می‌کند. خوردن این آجیل همچنین برای افزایش حافظه و تقویت ذهن مفید است. از دیگر خواص پسته، پایین‌آوردن کلسترول بد خون و افزایش میزان کلسترول خوب است.

بادام

بادام سرشار از پروتئین، منبعی غنی از چربی‌های سالم، اسیدهای چرب امگا۳ و ویتامین‌ها به‌ویژه ویتامینE و مواد معدنی مانند منیزیم و فسفر است. خوردن این آجیل می‌تواند به بهبود ایمنی بدن کمک کند و وجود فیبر در بادام به بهبود متابولیسم (سوخت‌وساز) کمک می‌کند. بادام انرژی را افزایش داده و قلب را تقویت می‌کند و خطر ابتلا به بیماری‌های قلبی و عروقی و کلسترول را کاهش می‌دهد.

گردو

گردو سرشار از اسیدهای چرب امگا۳ است که برای سلامت قلب مفید است. این میوه همچنین حاوی آنتی‌اکسیدان، فیبر و مواد معدنی ضروری مانند مس و منگنز است. گنجاندن یک مشت گردو در رژیم غذایی می‌تواند یک انتخاب مغذی باشد. گردو التهاب را کاهش می‌دهد، برای سلامت روده مفید است، خطر ابتلا به برخی از سرطان‌ها را کاهش می‌دهد، از کنترل وزن پشتیبانی کرده و به کاهش خطر ابتلا به دیابت نوع2 کمک می‌کند.



 

این خبر را به اشتراک بگذارید