• جمعه 14 اردیبهشت 1403
  • الْجُمْعَة 24 شوال 1445
  • 2024 May 03
چهار شنبه 29 آذر 1402
کد مطلب : 212926
+
-

ائتلاف شکست خوردگان

با وجود ادعای آمریکا مبنی بر تشکیل ائتلاف دریایی علیه یمن، ‌ این ائتلاف از هم‌اکنون شکست خورده به‌نظر می‌رسد‌

گزارش
ائتلاف شکست خوردگان

رضا عمویی-روزنامه‌نگار

داستان حضور نیروهای آمریکایی در دریای سرخ، داستان مهمان‌ناخوانده‌ای است که برای صاحبخانه شاخ و شانه می‌کشد. نیروهای یمن در صنعا سال‌هاست که به رسم اخلاق انسانی مخالفت‌شان را با محاصره 2.2میلیون نفری فلسطینی‌ها در باریکه نوار غزه اعلام کرده‌اند. وقتی هم که جنگ و بمباران نابرابر غزه از سوی رژیم صهیونیستی آغاز شد، ارتش یمن، بمباران غزه را محکوم و به‌منظور حمایت عملی از فلسطینیان، اعلام کرد که اجازه پهلوگیری کشتی‌‍‌های تجاری و باری به مقصد بنادر فلسطین اشغالی را نخواهد داد. درحالی‌که در یک‌ماه گذشته ارتش یمن مانع ازعبور صدها کشتی به مقصد رژیم صهیونیستی به‌منظور توقف جنگ و بمباران غزه شده است، اکنون واشنگتن ادعا کرده که مانع از اقدامات یمن در دریای سرخ خواهد شد و با تشکیل یک ائتلاف دریایی امنیت مورد نظر برای کشتی‌ها به مقصد اسرائیل را فراهم خواهد کرد.‌

بازی موفق یمن در دریای سرخ
بازی چندوجهی یمن در جنگ غزه: ورود یمن به تحولات مرتبط با جنگ غزه در 3 مرحله برنامه‌ریزی شده صورت گرفت. رهبر انصارالله یمن برای نخستین بار 3 روز پس از آغاز بمباران غزه نسبت به تداوم جنگ نابرابرعلیه مردم غزه هشدار داد، اما وقتی این هشدارها کارساز نشد، یمن وارد فاز حملات هوایی و موشکی علیه بندر ایلات و در مرحله بعد اقدامات لازم در دریا برای مقابله با کشتی‌ها به مقصد بنادر رژیم صهیونیستی شد.
تأثیرات تحرکات یمن: به‌نظر می‌رسد که بازیگری یمن در تحولات جنگ غزه نتیجه بخش بوده و توانسته فشار مضاعفی را روی تل آویو وارد کند.

رؤیای آمریکایی
اعلام رسمی تشکیل ائتلاف دریایی: وزیر دفاع آمریکا که در سفر به خاورمیانه به سر می‌برد، روز دوشنبه، ۱۸ دسامبر،۲۸ آذر از تشکیل ائتلافی دریایی متشکل از ۱۰ کشور در دریای سرخ خبر داد. به‌گفته وی، این ائتلاف برای مقابله با حملات مکرر یمنی‌ها صورت گرفته است.
مشارکت‌کنندگان در ائتلاف دریایی: آمریکا کشورهای مشارکت‌کننده در این ائتلاف دریایی را شامل 9کشور علاوه بر واشنگتن عنوان کرده است. انگلیس، بحرین، کانادا، فرانسه، هلند، ایتالیا، نروژ و اسپانیا به همراه کشور جزیره‌ای 100هزار نفری سیشل اعضای این ائتلاف هستند.

اجماع روی کاغذ
  خط نشان یمنی‌ها: آنچه آمریکا از آن به‌عنوان ائتلاف دریایی در دریای سرخ یاد کرده، با واکنش تند نیروهای یمنی مواجه شده است. شاید یکی از دلایل عدم‌استقبال بین‌المللی از ائتلاف دریایی آمریکا، خط و نشان نیروهای یمنی در برابر واشنگتن باشد. سرلشکر محمد ناصر العاطفی، وزیر دفاع دولت نجات ملی یمن در صنعا به آمریکا درباره عواقب ماجراجویی در دریای سرخ هشدار داده و گفته است که ما امکاناتی در اختیار داریم که می‌توانیم ناوگان‌ها و کشتی‌ها و زیردریایی‌ها و ناوهای هواپیمابرتان را در دریای سرخ غرق کنیم. در این شرایط به‌نظر می‌رسد که ائتلاف دریایی آمریکا بیشتر یک ائتلاف کاغذی باشد تا یک ائتلاف نظامی در میدان نبرد.
  سوءسابقه آمریکا: آمریکا در گذشته نیز در دوران ترامپ مدعی تشکیل ائتلاف دریایی البته در خلیج‌فارس شده بود، اما آن ائتلاف نیز در همان زمان بی‌سرانجام ماند. دولت وقت آمریکا به ریاست ترامپ در تابستان ۹۸ در حالی سیاست تشدید فشار حداکثری علیه ایران را با اعلام ایجاد ائتلاف نظامی بین‌المللی برای حضور در خلیج‌فارس و تنگه هرمز اعلام کرد که عدم‌همراهی نزدیک‌ترین متحدان واشنگتن ثابت کرد که ائتلاف دریایی آمریکا ناکام ماند. در آن زمان بنابر اظهارات مایک پمپئو، وزیر امور خارجه وقت آمریکا از بیش از ۶۰ کشور خواسته‌ شد تا در حفظ بازدارندگی در تنگه هرمز همکاری کنند، اما فقط 3 کشور انگلیس، استرالیا و عربستان سعودی به خواست واشنگتن پاسخ مثبت دادند و هیچ کشور دیگری برای حضور در این ائتلاف تمایلی از خود نشان نداد؛ شرایطی که باردیگر در دریای سرخ تکرار شده است.

ائتلاف ورشکسته‌ها
واکنش‌های بین‌المللی نسبت به ائتلاف دریایی واشنگتن نشان‌دهنده شکست این ائتلاف در همان زمان تشکیل است.
  ائتلاف غریبه‌ها: با وجود آنکه ائتلاف دریایی موردنظر آمریکا برای فعالیت در حوزه دریای سرخ تشکیل شده است، اما هیچ‌کدام از کشورهای حوزه دریای سرخ در این ائتلاف حضور ندارند. عربستان و مصر به‌عنوان 2 قدرت اصلی دریایی در حوزه
دریای سرخ که بیشترین ساحل دریایی را در این منطقه دارند، تا‌کنون از همراهی با واشنگتن در ائتلاف دریای سرخ خودداری کرده‌اند و لذا ائتلاف مورد نظر در دریای سرخ شامل هیچ‌کدام از کشورهای ساحلی این دریا نیست.
  شکاف در میان متحدان عربی واشنگتن: در میان متحدان عربی آمریکا نیز بر سر مشارکت در ائتلاف دریای سرخ اختلاف نظر وجود دارد. با وجود آنکه امارات و عربستان از حضور در ائتلاف دریایی آمریکا خودداری کرده‌اند، اما بحرین در این ائتلاف حضور دارد. به‌نظر می‌رسد که عربستان نگران آن است که حضورش در ائتلاف نظامی آمریکا علیه یمن، آتش‌بس انصارالله را تحت‌الشعاع قرار دهد، از این‌رو عربستان غایب بزرگ ائتلاف دریایی آمریکاست.
  دست رد شرق و غرب به سینه پنتاگون: روزنامه گاردین در شماره پنجشنبه گذشته خود اعلام کرده بود که آمریکا از چین برای مشارکت در ائتلاف دریایی در دریای سرخ دعوت کرده است، اما به‌نظر می‌‎رسد که چینی‌ها دست رد به پیشنهاد آمریکا برای حضور در ائتلاف دریایی زده‌اند.حتی متحدان دیگر آمریکا مانند کره‌جنوبی و ژاپن و همچنین کشورهایی مانند آلمان نیز با آمریکا در ائتلاف دریایي علیه یمن همراهی نکرده‌اند.‌





 

این خبر را به اشتراک بگذارید