• شنبه 29 اردیبهشت 1403
  • السَّبْت 10 ذی القعده 1445
  • 2024 May 18
چهار شنبه 29 آذر 1402
کد مطلب : 212868
+
-

26500میلیارد تومان بودجه برای حمل‌و‌نقل

رئیس کمیسیون حمل‌ونقل شورای شهر تهران روز گذشته به مناسبت روز حمل‌ونقل گزارشی از وضعیت ناوگان حمل‌ونقل عمومی ارائه کرد

گزارش
26500میلیارد تومان بودجه برای حمل‌و‌نقل

فرناز محمدزاده-روزنامه‌نگار

سال ۶۲ امام‌خمینی(ره) بعد از استماع گزارش مشکلات ترانزیتی و برای حل مشکل کالاهایی که در بنادر تلنبار شده بود، دستور دادند تا رانندگان شریف و زحمتکش کامیون‌ها، بارها را از کشتی‌ها و بنادر به شهرها برسانند. پس از فرمان امام(ره) بارهای باقیمانده از سمت بنادر به شهرهای مختلف منتقل و خطر از‌بین‌رفتن کالاهای موردنیاز مردم خنثی شد. برهمین اساس 26آذرماه را روز حمل‌ونقل نامگذاری کردند. روز گذشته در دویست‌ویکمین جلسه شورا، رئیس کمیسیون حمل‌ونقل شورا در نطق پیش از دستور خود به وضعیت حمل‌ونقل تهران و معضلاتی که در این زمینه وجود دارد، اشاره کرد. سیدجعفر تشکری‌هاشمی به موضوعاتی چون آلودگی هوا، ورود اتوبوس‌های جدید به ناوگان، توسعه متروی تهران، وضعیت کارتخوان‌های مترو و... پرداخت.

هوای تهران شرایط خوبی ندارد
اکنون روزهای سخت تنفس تهران را پشت سر می‌گذاریم و با تعطیل شدن مدارس ابتدایی این پیام به جامعه منتقل شده که شرایط خوبی نیست و هوای تهران و زندگی در این آلودگی‌های ناشی از وسایل نقلیه، سلامت شهروندان را تهدید می‌کند.

نحوه توزیع 26همت بودجه در حمل‌ونقل
26هزار و 500میلیارد تومان از بودجه سال‌جاری شهرداری تهران به حوزه حمل‌ونقل عمومی تخصیص یافت که از این میان ۲۱۴۰ میلیارد تومان از بودجه به بازسازی و تعمیرات اساسی واگن‌ها تعلق یافت تا وضعیت ریلی مطمئن شود. همچنین ۱۳۵۰میلیارد تومان به‌منظور اورهال ناوگان اتوبوسرانی، ۶۱۰۰میلیارد تومان به توسعه ناوگان اتوبوسرانی، ۱۰۰۰میلیارد تومان به خرید اتوبوس 3کابین، ۱۵۰۰میلیارد تومان از بودجه به‌عنوان کمک‌هزینه برای خرید ون و ۶۰۰‌میلیارد تومان به‌منظور توسعه موتورسیکلت‌های برقی با مشارکت بخش خصوصی درنظر گرفته شده است.

تخصیص بودجه برای تکمیل خطوط مترو
در تبصره، پیش‌بینی‌شده ۲۷۰۰ میلیارد تومان برای توسعه ناوگان و تجهیزات خطوط مترو، ۵هزار میلیارد تومان برای توسعه و تکمیل خطوط مترو، پایانه‌ها و پارکینگ‌ها، ۲هزار میلیارد تومان به توسعه ناوگان سبک ون و تاکسیرانی، ۵۰۰میلیارد تومان به توسعه سامانه‌های هوشمند، ۲۰۰میلیارد تومان برای تکمیل پایانه شرق و 100میلیارد تومان به توسعه موتورهای برقی اختصاص یابد.

توسعه متروی تهران به 310کیلومتر
۴هزارو 600 میلیارد تومان در بخش زیرساخت‌های مترو بودجه درنظر گرفته شده است. همچنین 1800میلیارد تومان نیز از محل اوراق مشارکت برای توسعه مترو و در نتیجه مجموعا ۶هزار و400 میلیارد تومان برای توسعه مترو درنظر گرفته شده است. در حال حاضر متروی تهران ۱۵۶ایستگاه و ۳۱۰کیلومتر طول دارد و این توسعه‌یافتگی به‌معنای آن است که گستردگی لازم را به‌وجود آورده‌ایم. در سال‌جاری علاوه بر افتتاح ایستگاه علامه جعفری و یک و نیم کیلومتر از خط ۴، چند ایستگاه در خط 6و 7متروی تهران به علاوه ایستگاه پرند نیز افتتاح شدند.

اورهال قطارهای مترو از ابتدای سال تاکنون
از ابتدای سال تاکنون 11رام قطار EC، 2رام قطار DC و 2واگن دوطبقه اورهال شدند و این حاکی از آن است که 15درصد کار پیش رفته و عملکرد موجود دارای نقص است. انعقاد قرارداد ۷۱۳ واگن مترو به نتیجه رسیده و پیش‌پرداخت به طرف خارجی داده و عملیات ساخت آغاز شده است.

وضعیت نامناسب کارتخوان‌های مترو
در حوزه مترو باید به وضعیت کارتخوان‌ها اشاره‌ای داشته باشیم. همانطور که بارها نیز تذکر داده‌ایم نزدیک به ۹۰۰‌کارتخوان در ایستگاه‌های متروی تهران وجود دارد و این کارتخوان‌ها متأسفانه در بخش خروجی بعضا دارای نقص هستند. همچنین یکی دیگر از مشکلات این است که مانده‌ کارت‌های قدیمی باقیمانده به افراد تحویل داده نشده است. عدم‌صدور کارت بلیت المثنی نیز ازجمله موضوعاتی است که اقشار خاص از آن گله‌مند هستند و نمی‌توانند از کارت المثنی بعد از مفقودی یا خراب شدن استفاده کنند.

به کارگیری 10درصد بودجه برای نوسازی اتوبوس
۱۲۷۷۰میلیارد تومان بودجه برای شرکت واحد درنظر گرفته شده است و در حوزه اتوبوس‌های فعال هرچند گزارش دوستانمان در شهرداری حاکی از ۲۹۰۰ اتوبوس فعال است، اما اکنون حدود ۱۹۰۰‌دستگاه اتوبوس فعال در تهران وجود دارد و هنوز ناوگان فرسوده در حال کار است. در حال حاضر ۱۶۵دستگاه ناوگان بازسازی شده است و مبالغی که برای این کار پرداخت شده ۱۵۷میلیارد تومان است و با وجود آنکه ۱۲۶۵میلیارد تومان برای بازسازی اتوبوس‌ها درنظر گرفته شده بود، اما آنچه تا اکنون عملیاتی شده قرارداد ۱۵۷میلیارد تومانی است.

قراردادهای مدیریت شهری برای خرید اتوبوس
تاکنون قرارداد ۵۰۰دستگاه اتوبوس برقی، ۲۱۴۰دستگاه اتوبوس دیزل تک‌کابین، ۵۰۰دستگاه مینی‌بوس و ۴۰دستگاه مینی‌بوس سامانه جانبازان با بخش داخلی منعقد شده و هر زمان سازندگان داخلی به تعهد خود عمل کنند، وارد ناوگان می‌شوند. در بخش خارجی نیز با فاینانسور خارجی به توافق رسیده‌ایم و خرید ۲۰۰۰ دستگاه اتوبوس برقی در دست پیگیری است.

151دستگاه اتوبوس بدون راننده هستند
از ابتدای سال تاکنون ۲۹۵دستگاه اتوبوس به شرکت اتوبوسرانی تحویل داده شده، اما از این میان تنها 144دستگاه فعال هستند و 151دستگاه در پارکینگ‌ها خوابیده‌اند و نکته حائز اهمیت این است که 1150راننده جدید جذب و البته 1260نفر بازنشسته شده‌اند. جذب جدید نمایانگر این است که ۱۱۵۰‌دستگاه اتوبوس در سازمان اتوبوسرانی باید فعال داشته باشیم. در حال حاضر بیش از ۳۰۰۰ نیرو در شرکت اتوبوسرانی حضور دارند، اما به تعداد این رانندگان، اتوبوس در شهر نمی‌بینیم و باید حتماً معاونت منابع انسانی در این حوزه ورود کند.

155ایستگاه بی‌آرتی کارتخوان ندارند
درحال حاضر ۳۱۵ ایستگاه بی‌آرتی در خطوط 10گانه تهران وجود دارد که از این میان فقط ۱۶۰ ایستگاه دارای کارتخوان است و مابقی ایستگاه‌ها فاقد کارتخوان هستند و مردم نمی‌توانند در آنها کارت بلیت خود را پرداخت کنند. 2206دستگاه اتوبوس دارای کارتخوان‌های قدیمی هستند که عمدتاً غیرفعالند.

فعال بودن 50ون از 192ون تحویلی وزارت کشور
تا ۲۰ آذر‌ماه امسال 1228تاکسی به‌صورت نقدی نوسازی و تحویل داده شده است. گفته شده ۳۷۷ دستگاه تاکسی در شرف تحویل تا پایان آذر است. درحال حاضر ۴۰هزار دستگاه تاکسی فرسوده وجود دارد و سالانه باید ۱۰هزار تاکسی نوسازی شود. درخصوص ۶۳۰ دستگاه خودروهای ون با مشارکت وزارت کشور نیز ۱۹۲مورد تحویل داده شده که اکنون ۵۰ مورد آن در حال فعالیت هستند.

بلاتکلیفی در اختصاص بودجه به پایانه شرق
یکی از برنامه‌هایی که در برنامه ۴ساله به تصویب رساندیم تکمیل پایانه شرق بوده است و برای آن ۱۰۰میلیارد تومان بودجه مستقیم و ۲۰۰میلیارد تومان در تبصره درنظر گرفته شده بود، اما اکنون ۱۰میلیارد تومان از ۱۰۰میلیارد تومان خرج و از آبان‌ماه تاکنون این پروژه متوقف شده است. طبق برنامه باید 94درصد فاز اول تکمیل می‌شد، اما 35درصد آن تکمیل شده است.




حمل‌ونقل
عقب‌ماندگی موجود در حمل‌ونقل مربوط به دوره ششم نیست


محسن هرمزی، معاون حمل‌ونقل شهرداری تهران در دویست‌ویکمین جلسه شورای شهر، پس از استماع گزارش رئیس کمیسیون حمل‌ونقل شورا به مناسبت روز حمل‌ونقل، گفت: هفته گذشته در صحن شورا گزارشی از آنچه در حوزه حمل‌ونقل رقم خورده است، ارائه دادیم؛ شرایط را نباید جوری ترسیم کنیم که موارد، سیاه جلوه داده شود.
او با اشاره به اینکه در جلسه گذشته شورا صادقانه موارد را به اطلاع اعضای شورا و اهالی رسانه رساندیم، افزود: عقب‌ماندگی موجود حمل‌ونقل صرفا مربوط به دوره ششم نیست و این عقب‌ماندگی از دوره قبل به ما ارث رسیده است؛ برای مثال ما ۷۴۰ دستگاه اتوبوس را تحویل گرفتیم که بخشی از آن در سال گذشته تحویل گرفته شده است.
هرمزی با تأکید بر اینکه موضوع قرارداد ۷۹۱ واگن مترو، 7 سال عقب مانده بود، گفت: این موضوع آنقدر به تأخیر افتاد که خود اعضای شورای ششم اعلام کردند شهرداری اگر هیچ کاری نکند و فقط این قرارداد مترو را به نتیجه برساند، نیازی نیست کاری دیگر انجام دهد و شاهد هستیم که شهرداری تهران این اقدام مهم را در این دوره انجام داد.
معاون حمل‌ونقل شهرداری تهران با بیان اینکه ما منکر کمبودهای موجود در ناوگان حمل‌ونقل عمومی نیستیم، اضافه کرد: اما در معاونت، اقدامات لازم همگی در حال انجام است و نباید مواردی را مطرح کنیم که بازی دست رسانه‌های بیگانه قرار بگیرد باید ببینیم در دوره قبل چه تعداد اتوبوس و چه تعداد دوربین فعال بوده و امروز چه تعداد فعال است. او با تأکید بر اینکه میزان پیشرفت فیزیکی فاز یک پایانه شرق ۸۴ درصد است و ۳۴ درصد نیست، یادآور شد: قرار بود فروشگاه شهروند وارد شود و بخشی از آن را تکمیل کند؛ برهمین اساس باید فرایند اداری و بوروکراسی مالی آن طی می‌شد که به نتیجه رسید و اقدامات در حال انجام است. هرمزی با اشاره به اینکه گزارش‌های اورهال اتوبوس و مترو موجود است، افزود: اینکه بگوییم در این بخش‌ها هیچ اقدامی انجام نشده، صحیح نیست.

معاون حمل‌ونقل شهرداری تهران با اشاره به اینکه ۱۶۱ دستگاه کارتخوان در ایستگاه‌های اتوبوس نصب شده و برای مابقی آن نیز قرارداد منعقد کرده‌ایم، تصریح کرد: در زمینه واگذاری اتوبوس به شرکت‌های خصوصی ما راضی نیستیم سرمایه شهرداری تهران با روش فعلی در اختیار بخش خصوصی قرار بگیرد و قرار شده چکش‌کاری‌هایی با صندوق بازنشستگی باشد. با این حساب اتوبوسی به شرکت‌های خصوصی واگذار نخواهیم کرد.
او خاطر نشان کرد: تمام اقداماتی که انجام شده باید مورد بررسی قرار بگیرد نباید فضایی القا شود که شهرداری تهران نمی‌خواهد کاری انجام دهد و در پسرفت هستیم؛ چنین نیست و در حوزه مترو، اتوبوس و تاکسی، اقدامات خوبی انجام شده و ما گزارش‌های بعدی را در فرصت یک ماه آینده ارائه خواهیم داد.

شورا
واکنش اعضای شورا به وضعیت ناوگان حمل‌ونقل عمومی


داده‌نما





 

این خبر را به اشتراک بگذارید