• پنج شنبه 28 تیر 1403
  • الْخَمِيس 11 محرم 1446
  • 2024 Jul 18
سه شنبه 28 آذر 1402
کد مطلب : 212808
+
-

نیاز فوری به 3گروه خونی در گیلان

فصل‌سرما باعث نیاز به 3گروه خونی در استان گیلان‌شده‌است. مدیر روابط‌عمومی انتقال خون گیلان به همشهری گفت: «به 3گروه خونی A مثبت، A و O منفی در استان نیاز است.»
سمیه عظیمی افزود: «این اتفاق معمولا در فصل سرما و کم‌شدن رفت‌وآمدها به مراکز انتقال خون رخ می‌دهد. از شهروندان تقاضا داریم در این امر خداپسندانه و اهدای خون در مواقع نیاز فوری همکاری کنند.»
به‌گفته وی، از آنجا که گیلان گردشگرپذیر است و در هر تصادف جرحی ممکن است به تزریق خون نیاز باشد، همواره لازم است ذخایر خونی استان تکمیل باشد.
پایگاه‌های انتقال خون گیلان در شهرستان‌های لاهیجان، لنگرود، رودسر، فومن، بندرانزلی، تالش، آستارا، صومعه‌سرا و رشت دایر است.
نیاز به خون یک موضوع همیشگی است، اما در برهه‌های زمانی همچون فصول سرد سال میزان مراجعه افراد برای اهدای خون کاهش می‌یابد. گسترش بیماری این فصول ازجمله سرماخوردگی و آنفلوآنزا و مصرف آنتی‌بیوتیک‌ها از این دلایل است که ‌اهدای خون در زمان مصرف این داروها توصیه نمی‌شود و به همین دلیل از تعداد اهداکنندگان خون کاسته می‌شود. زمان بروز حوادث و سوانح گوناگونی نظیر سوانح رانندگی، سوختگی‌ها و اعمال جراحی بارزترین موقعیت‌هایی است که در آن نیاز مبرم به خون پیدا می‌شود. خانم‌های باردار حین زایمان، نوزادان و به‌خصوص نوزادان نارسی که به زردی دچار می‌شوند، بیماران مبتلا به سرطان که تحت شیمی‌درمانی یا اشعه‌درمانی قرار دارند هم از مصرف‌کنندگان خون و فرآورده‌های خون هستند.
حداقل سن ۱۸سال تمام و حداکثر ۶۵سال و حداقل وزن ۵۰کیلوگرم از شرایط اهدای خون است. آقایان در طول سال 4بار می‌توانند خون اهدا کنند و بانوان 3بار.
شهروندان می‌توانند در پویش سراسری اهدای خون بانوان مهر فاطمی که از یکشنبه 26آذر آغاز شده و تا 13دی ادامه دارد، مشارکت کنند. پویش اهدای خون «مهر فاطمی» با شعار «بانوی ایرانی، نبض زندگی و اهدای خون» برای افزایش میزان اهدای خون زنان در 31استان کشور از
۲۶ آذر تا ۱۳ دی در مراکز اهدای خون در حال برگزاری است. پویش «مهر فاطمی» از روز شهادت حضرت فاطمه زهرا(س) شروع شده و قرار است تا روز ولادت حضرت فاطمه زهرا(س) ادامه داشته باشد.‌‌

این خبر را به اشتراک بگذارید