• پنج شنبه 13 اردیبهشت 1403
  • الْخَمِيس 23 شوال 1445
  • 2024 May 02
دو شنبه 27 آذر 1402
کد مطلب : 212654
+
-

45 چاپخانه در محله‌های تهران برپا شد

میزبانی چایخانه‌ها از عزاداران فاطمی

میزبانی چایخانه‌ها از عزاداران فاطمی

اسمش چای روضه است، اما طعمش شبیه به هیچ چای دیگری نیست که تاکنون خورده‌اید. شاید به همین دلیل است که اینقدر طرفدار دارد و نخستین تدارک اصلی برای هر مجلس روضه و عزای اهل‌بیت(ع) است.
صدای نوحه بلند است و مداح در سوگ شهادت بهترین مادر دنیا عزاداری می‌کند. درست است که هوا سرد است، اما داغ شهادت دخت مکرم پیامبر(ص) لحظه‌ای امان نمی‌دهد تا از اشک‌ریختن منصرف شویم. فاطمیه است و تهران سوگوار حضرت زهرا.
همزمان با ایام شهادت بانوی دو عالم، حضرت زهرا سلام‌الله علیها و در شرایطی که شهرمان معطر به بوی خوش شهدای گمنام شده است، گوشه‌گوشه شهر با چایخانه‌های حضرت زهرا(س) مزین شد. 45نقطه از تهران که معابر و میادین اصلی شهر هستند، با برپایی یک چایخانه کوچک از عزاداران فاطمی پذیرایی کردند تا کل تهران سر سفره مادری مهمان باشد که قبل از فرزندانش برای همسایه دعا می‌کرد.
در این شب‌ها اگر سری به میدان‌های بزرگ تهران می‌زدید، با چادری سفید‌رنگ روبه‌رو می‌شدید که شباهت بسیار زیادی به چایخانه‌های حرم مطهر رضوی در مشهدالرضا داشتند و روی سر‌در‌ ورودی آن نوشته بود «چایخانه حضرت زهرا سلام‌الله علیها».
از چند روز مانده به سالروز شهادت حضرت زهرا سلام‌الله علیها، میادین تجریش، صنعت، ونک، فلکه دوم تهرانپارس، پونک، ولیعصر(عجل‌الله تعالی فرجه الشریف)، المپیک، سپاه، نبوت، آزادی، جمهوری، شهدا، اطلاعات، شهید آیت‌الله سعیدی، میدان شیرازی (شهید بیدی)، بازار دوم نازی‌آباد، ابوذر، معلم‌(منطقه ۲۰)، مادر، معلم‌(منطقه ۱۸)، کمال‌الملک، فلکه اول صادقیه، اختیاریه، خیابان شریعتی، ملت، انقلاب، فلسطین، شهید قندی (سهروردی شمالی)، رسالت، استاد معین، بریانک، منیریه، خراسان، فلکه چایچی، ۱۳ آبان، عاشوری (خزانه شهید بخارایی)، شادآباد، امام هادی علیه‌السلام و جهاد چیتگر شمالی در کنار دیگر معابر مهم شهر تهران نظیر چهارراه ولیعصر(عجل‌الله تعالی فرجه‌الشریف)، دریاچه شهدای خلیج‌فارس ورودی میعاد، قدمگاه صالحیه، بوستان والفجر، امامزاده حسن(علیه‌السلام) و سه‌راه شریعتی پذیرای مردم شهر تهران بودند و از ساعت 16 تا 20 با توزیع چای از مردم پذیرایی کردند.
علاوه بر این، برنامه‌های دیگری نظیر روضه‌خوانی و مداحی و ذکر مصیبت اهل‌بیت(ع) در این چادرها برقرار بود تا حال و هوای معنوی را بر شهر تهران حاکم کند.
این اقدام به همت اداره کل فرهنگی شهرداری تهران در ایام فاطمیه انجام شد.



 

این خبر را به اشتراک بگذارید