• سه شنبه 11 اردیبهشت 1403
  • الثُّلاثَاء 21 شوال 1445
  • 2024 Apr 30
دو شنبه 27 آذر 1402
کد مطلب : 212627
+
-

آزمایشگاه مدرن با اسکنر هوشمند ایرانی

یک شرکت دانش‌بنیان با ساخت اسکنر هوشمند پزشکی، بستر تشخیص و تحقیق مدرن‌تر را در کشور فراهم کرده است

گزارش
آزمایشگاه مدرن با اسکنر هوشمند ایرانی

زهرا خلجی- روزنامه‌نگار

یک شرکت دانش‌بنیان دستگاه اسکنری تولید کرده است که با استفاده از هوش مصنوعی انواع کارهای تحقیقاتی و تشخیصی را در بالاترین سطح کیفیت انجام می‌دهد. هدف از تولید این اسکنر، بومی‌سازی تجهیزات پزشکی مدرن در داخل و بی‌نیازی از واردات دستگاه‌های مشابه از خارج از کشور است. شرکت سازنده این اسکنر به‌عنوان یک شرکت دانش‌بنیان، تاکنون با ساخت نرم‌افزارها و سخت‌افزارهایی در حوزه‌های مکاترونیک، حمل‌ونقل هوشمند و مهندسی پزشکی موفق شده است تا حد زیادی به بومی‌سازی ابزارهای هوشمند کمک کند.

پزشکی، برپایه هوش مصنوعی
هوشمندسازی تجهیزات پزشکی داخلی با قیمتی متناسب همپا با علم روز دنیا، ایده ورود شرکت نگرش رایانه‌پویا به حوزه مهندسی پزشکی و ساخت تجهیزات مدرن برای تشخیص و تحقیق بود. نخبگان فعال در این شرکت طی 4سال تلاش موفق به ساخت ابزارهای مبتنی بر هوش مصنوعی برای تجهیزات پزشکی و آزمایشگاهی شدند. آخرین تولید این شرکت دستگاه اسکنر لام است که با استفاده از هوش مصنوعی منحصربه فرد، می‌تواند در امور تحقیقاتی، تشخیصی و همچنین رفع نیاز به حضور یک میکروسکوپ آنالوگ در آزمایشگاه بهترین خروجی را ارائه دهد.

مهم‌ترین مزایا
چند مزیت مهم درباره اسکنر لام وجود دارد که به‌اصطلاح باعث شده است کاربر دوست شود و برای متخصصان حوزه‌های تشخیص و درمان و تحقیقات یک ابزار همه‌جانبه باشد. جاگذاری آسان 5نمونه در خشاب لام و اسکن خودکار همه نمونه‌ها تنها با چند کلیک، تعیین خودکار و دقیق ناحیه موردنظر برای اسکن در رزولوشن‌های بالاتر با استفاده از روش‌های مبتنی بر هوش مصنوعی، امکان تغییر و تعیین ناحیه اسکن به‌صورت دستی، تشخیص خودکار نواحی خالی در لام هنگام اسکن برای افزایش سرعت و دقت، نرخ 98درصد موفقیت در انجام نخستین اسکن، کاهش نیاز به اسکن دوباره نمونه و جلوگیری از اتلاف وقت و عملکرد بدون صدا از مهم‌ترین مزایای این دستگاه است.
ساده‌سازی مراحل اسکن، بررسی، تشخیص، گزارش‌گیری و آرشیو نمونه‌های میکروسکوپی در کنار کیفیت بالای تصاویر، اجازه می‌دهد تا مراکز آزمایشگاهی تمام روند پاتولوژی را به‌صورت دیجیتال انجام دهند.

مکث
اسکنر لام چه می‌کند؟


اسکنر لام میکروسکوپی یا اسلاید اسکنر، سیستمی است که می‌تواند لام‌های شیشه‌ای میکروسکوپی را در ورودی دریافت و با انجام تصویربرداری میکروسکوپی دیجیتال از آنها، لام‌های مجازی تولید کند. لام مجازی نیز یک تصویر بزرگ دیجیتال است که از به‌هم چسباندن تصاویر کوچک‌تر به‌صورت موزائیکی تشکیل می‌شود. یک اسکنر لام باید بتواند به‌صورت خودکار انواع نمونه لام‌های میکروسکوپی ازجمله پاتولوژی، بیولوژی، هماتولوژی، سیتولوژی، پاراسیتولوژی، تاکسیکولوژی، میکروارائه‌های بافتی، گیاه‌شناسی و غیره را انجام بدهد. این دستگاه همچنین می‌تواند به‌راحتی جایگزین میکروسکوپ‌های مرسوم آنالوگ در آزمایشگاه‌ها شود و نقش یک میکروسکوپ موتوردار مجهز شده به دوربین را نیز ایفا کند. این اسکنر هوشمند می‌تواند در کمترین زمان ممکن یعنی 10ثانیه از لام‌های شیشه‌ای تصویربرداری دیجیتال انجام دهد و لام‌های مجازی تولید ‌کند. در واقع لام مجازی یک تصویر بزرگ دیجیتال است که از به‌هم چسباندن تصاویر تمام‌فوکوس کوچک‌تر تشکیل می‌شود. اسکنر لام با استفاده از AI و پردازش تصویر، تصاویر کوچک تهیه‌شده از سطح لام را به یکدیگر متصل می‌کند و یک تصویر دیجیتال با رزولوشن ۱۵ تا ۱۰۰ مگاپیکسل از سطح نمونه ارائه می‌کند.

 

این خبر را به اشتراک بگذارید