• یکشنبه 16 اردیبهشت 1403
  • الأحَد 26 شوال 1445
  • 2024 May 05
دو شنبه 4 دی 1396
کد مطلب : 2126
+
-

مبادله 10میلیارد دلار اوراق آتی سکه در 9ماه

سرمایه‌گذاران از اول سال تاکنون 38هزارو 370میلیارد تومان اوراق آتی سکه در بورس‌کالا خریده اند

بورس کالا
مبادله 10میلیارد دلار اوراق آتی سکه در 9ماه

ارزش کل معاملات اوراق آتی سکه در بورس‌کالا در 9‌ماه سال‌جاری به مرز 10میلیارد دلار رسید.به گزارش همشهری، رشد قیمت طلا در بازار‌های جهانی و به تبع آن افزایش قیمت هر سکه بهار آزادی در بازار داخلی روی بازار مبادلات آتی سکه در بورس‌کالا هم اثر گذاشته و منجر به رشد معاملات این بازار شده است.

آمار‌ها نشان می‌دهد قیمت هر سکه بهار آزادی از ابتدای سال تاکنون نزدیک به 200هزار تومان معادل 16.7درصد افزایش یافته است. قیمت هر سکه بهار آزادی که در ابتدای سال یک میلیون و 170هزار تومان بود در پایان پاییز به یک میلیون و 366هزار تومان رسید. با این حال همچنان برخی از پیش‌بینی‌ها حاکی از ادامه روند صعودی قیمت طلا در بازار‌های داخلی و جهانی است. این پیش‌بینی‌ها موجب افزایش حجم تقاضا در بازار مبادلات آتی سکه بورس‌کالا شده است به‌طوری که براساس داده‌های موجود در9ماه سال‌جاری ارزش کل قرارداد‌های آتی سکه بیش از 90درصد افزایش یافته و به 38هزارو 370میلیارد تومان معادل 10میلیارد دلار رسیده است. سال قبل در همین مدت فقط 20هزار میلیارد تومان سکه در بورس‌کالا خریداری شده بود؛ یعنی اینکه سرمایه‌گذاران امسال دست‌کم 8هزار میلیارد تومان بیشتر در بورس‌کالا، اوراق آتی سکه خریده‌اند.پیش‌بینی می‌شود درصورت تداوم تحلیل‌ها در مورد رشد قیمت طلا در بازار‌های جهانی و داخلی ارزش معاملات آتی سکه در بورس‌کالا باز هم با افزایش مواجه شود.

بورس‌کالا در صدر بازار سرمایه  اطلاعات آماری از وضعیت معاملات بازار سرمایه نشان می‌دهد در 9ماهه امسال جمعا 152هزارو 300میلیارد تومان کالا و اوراق بهادار در بازار سرمایه مبادله شده که از این مقدار 73هزارو 360میلیارد تومان در بورس‌کالا مورد دادوستد قرار گرفته است. به این ترتیب بورس‌کالا همچنان با فاصله زیاد در صدر همه بورس‌ها قرار دارد. از اول سال تاکنون 36هزارو 500میلیارد تومان اوراق بهادار در فرابورس و 42هزارو 444میلیارد تومان در بورس تهران مورد دادوستد قرار گرفته است.

بازار معاملات فیزیکی داده‌های آماری از وضعیت معاملات بورس‌کالا نشان می‌دهد که در 9ماهه امسال 34هزارو 200میلیارد تومان کالا در بازار فیزیکی بورس‌کالا خریداری شده است که نسبت به سال قبل 28درصد افزایش نشان می‌دهد. از مجموع معاملاتی که در 9ماهه امسال در بازار فیزیکی دادوستد شده، 13هزارو 800میلیارد تومان مربوط به معاملات محصولات صنعتی و معدنی و نزدیک به 11هزار میلیارد تومان مربوط به معاملات محصولات پتروشیمی بوده است. در این مدت همچنین 7هزار میلیارد تومان فرآورده‌های نفتی در تالار فیزیکی خریداری شده است. این ارقام نشان می‌دهد که امسال حجم دادوستد‌های مربوط به فرآورده‌های نفتی نسبت به سال قبل از رشد 52درصدی برخوردار بوده است. معاملات مربوط به محصولات صنعتی معدنی و پتروشیمی هم به‌ترتیب 23و 28درصد رشد نشان می‌دهد.

درعین‌حال از اول سال تاکنون 2330میلیارد تومان محصول کشاورزی در تالار فیزیکی بورس‌کالا خریداری شده که نسبت به‌مدت مشابه سال قبل 4درصد افزایش نشان می‌دهد. بخش مهمی از این معاملات مربوط به مبادلات گندم است که در سال‌جاری رکورد‌های تازه‌ای را ثبت کرده است. از اول سال تاکنون در همین بازار بیش از 66هزار تن گندم به بازار‌های جهانی صادر شده است.

 

رشد معاملات گواهی سپرده  اطلاعات آماری از بازار معاملات اوراق بهادار در بورس‌کالا نشان می‌دهد که این بازار رفته رفته در حال رشد است. تا چند سال پیش بخش عمده معاملات بورس‌کالا مربوط به دادوستد کالا بود اما از 2سال پیش که استراتژی بورس‌کالا برای توسعه معاملات اوراق بهادار مبتنی بر کالا شکل گرفت این بازار رفته رفته با رونق مواجه شده است. داده‌ها نشان می‌دهند که در 9ماه امسال 732میلیارد تومان اوراق بهادار مبتنی بر کالا در بورس‌کالا دادوستد شده است که این مقدار یک درصد از کل معاملات بورس‌کالارا شامل می‌شود.

از این مقدار بخش عمده معاملات مربوط به دادوستد گواهی‌های سپرده کالا بوده است.  در این مدت 274میلیارد تومان گواهی سپرده کالایی دادوستد شده که نسبت به 9ماه سال قبل 66درصد افزایش نشان می‌دهد. همچنین در 9ماه امسال 64میلیارد تومان از واحد‌های صندوق سرمایه‌گذاری قابل معامله طلا در بورس‌کالا خریداری شده است. معاملات این صندوق از سال‌جاری برای نخستین بار در بازار سرمایه آغاز شده است. بقیه معاملات انجام شده در بازار اوراق بهادار نیز به معاملات اوراق سلف موازی استاندارد اختصاص یافته‌است.

این خبر را به اشتراک بگذارید