• پنج شنبه 13 اردیبهشت 1403
  • الْخَمِيس 23 شوال 1445
  • 2024 May 02
شنبه 25 آذر 1402
کد مطلب : 212525
+
-

نگاهی به 6کتاب برگزیده پیرامون زندگی حضرت فاطمه س

در وصف یاس‌کبود

حضرت فاطمه(س) یگانه دخت رسول خدا و همسر امام علی(ع) است که به‌ دلایل صفات حسنه و فضایل اخلاقی که داشت بسیار ستوده شده و به‌عنوان الگویی برجسته در جهان اسلام شناخته می‌شود. شایسته است به مناسبت شهادت این بانوی گرامی نگاهی به آثاری که در وصف ایشان نوشته شده‌اند بیندازیم:

نام کتاب:  فاطمه‌فاطمه است
نویسنده: علی شریعتی


این کتاب توسط انتشارات سپیده باوران، در 326صفحه منتشر شده و مطالب این اثر حاصل سخنرانی‌های علی شریعتی در حسینیه‌ارشاد تهران است. او به پرسشی که در دهه‌های گذشته به‌شدت در جامعه زنان ما مطرح بوده است، پاسخ می‌گوید: «چگونه باید شد؟» .در بخشی از کتاب می‌خوانیم: «خواستم بگویم فاطمه دختر خدیجه بزرگ است. دیدم که فاطمه نیست. خواستم بگویم که فاطمه، دختر محمد(ص) است. دیدم که فاطمه نیست. خواستم بگویم که فاطمه همسر علی است. دیدم که فاطمه نیست. خواستم بگویم که فاطمه مادر حسنین است. دیدم که فاطمه نیست. خواستم بگویم که فاطمه مادر زینب است. باز دیدم که فاطمه نیست. نه! اینها همه هست و این همه فاطمه نیست. فاطمه، فاطمه است.»


نام کتاب: فاطمه س از نگاه علی ع
نویسنده: محمد محمدیان

دفتر نشر معارف این کتاب را در 248صفحه به‌عنوان ترجمه و تکمیل‌شده کتاب «فاطمه سلام‌الله علیها فی رؤی علی علیه‌السلام» است،منتشر کرده است. در کتاب حاضر علاوه بر ترجمه روان سخنان امیرالمؤمنین(ع)، تلاش شده است که با استفاده از آیات قرآن و احادیث رسول خدا(ص) و ائمه معصومین(ع) مطالبی ذیل سخنان حضرت بیاید که به فهم بهتر آن سخنان و شناخت جامع‌تر حضرت فاطمه(س) کمک می‌کند.در بخشی از کتاب می‌خوانیم: «خداوند بزرگ او را از نور و عظمت خویش آفرید. هنگامی که نور وجود فاطمه(س) درخشیدن گرفت، آسمان‌ها و زمین با نور وی روشن شدند و دیدگان ملائکه خیره گشت. تمامی ملائکه در برابر خداوند به سجده افتادند و عرضه داشتند: معبود ما و مولای ما! این چه نوری است که این چنین تابان است و درخشندگی دارد؟»


نام کتاب: کشتی پهلوگرفته
نویسنده: سیدمهدی شجاعی

کشتی پهلوگرفته، از انتشارات نیستان، پرفروش‌ترین اثر سیدمهدی شجاعی و همچنین پرتیراژترین کتاب ادبیات داستانی ایران است. این کتاب ضمن مروری بر نقاط عطف حیات حضرت فاطمه‌زهرا(س)، روایت مصایب زندگی ایشان از زبان اطرافیان‌شان و نیز شخص خودشان است. این کتاب مرثیه‌ای است منثور از زبان و دل صاحبان عزای فاطمی.
در بخشی از این کتاب می‌خوانیم: «روزگار غریبی است دخترم! دنیا از آن غریب‌تر! این چه دنیایی است که دختر رسول خدا را در خویش تاب نمی‌آورد؟ این چه روزگاری است که «راز آفرینش زن» را در خود تحمل نمی‌کند؟ این چه عالمی است که دردانه خدا را از خویش می‌راند؟ آنجا جای تو نیست، دنیا هرگز جای تو نبوده است. بیا دخترم، بیا، تو از آغاز هم دنیایی نبودی. تو از بهشت آمده بودی، تو از بهشت آمده بودی.»


نام کتاب: زندگانی فاطمه زهراس
نویسنده: جعفر شهیدی

دفتر نشر فرهنگ اسلامی در 296صفحه این کتاب را به‌صورت گزارشی از زندگی دختر پیامبر اسلام(ص) منتشر کرده که در ضمن آن رویدادها و تحلیل‌هایی نیز ارائه شده است. شهیدی از عصر پیامبر آغاز کرده و تا شهادت حضرت زهرا(س) و حوادث پس از آن را بررسی کرده است.


نام کتاب: فاطمه زهراس شادمانی دل پیامبرص
نویسنده: احمد رحمانی‌همدانی

انتشارات بدر این کتاب را در 878صفحه و با تکیه بر قرآن و آیات آن منتشر کرده تا فصول کمرنگ‌تری از زندگی حضرت فاطمه(س) را نمایان کند. ترجمه کتاب از نوع ترجمه معنوی است؛ یعنی در ترجمه، علاوه بر اینکه ترجمه مطابق با متن است به زبان مقصد و نحوه ترکیب کلمات در آن زبان نیز توجه شده است.


نام کتاب: دختر پیامبرص
نویسنده: محمدعلی جاودان

این کتاب در 144صفحه در انتشارات ایمان ماندگار، در 2بخش کلی به چاپ رسیده است. بخش اول هم به 2قسمت تقسیم می‌شود. در قسمت اول بخش اول بحث بیشتر جدلی و احتجاجی است. قسمت دوم بحث تطبیقی است، بدین صورت که مراجع هر دو مکتب را در کنار هم می‌آورد و درصورت لزوم با یکدیگر تطبیق و مقایسه می‌کند.



 

این خبر را به اشتراک بگذارید