• پنج شنبه 13 اردیبهشت 1403
  • الْخَمِيس 23 شوال 1445
  • 2024 May 02
شنبه 25 آذر 1402
کد مطلب : 212513
+
-

«محمد» و «زهرا»، اسامی محبوب انگلیس

«محمد» و «زهرا»، اسامی محبوب انگلیس

والدین انگلیسی، چنان به‌نام محمد علاقه دارند که نام پیامبر اسلام(ص) برای دومین سال متوالی به‌عنوان محبوب‌ترین نام پسرانه در این کشور انتخاب شده است. در میان دختران هم نام‌های اسلامی زیادی محبوب است و روی نوزدان گذاشته شده که یکی از آ‌نها «زهرا» است.
در انتهای سال میلادی، فهرستی از محبوب‌ترین نام‌های پسرانه و دخترانه اعلام شده که محمد در صدر آن است. این نام که در انگلیسی با املاهای متفاوتی (Mohamed، Muhammed، Mohammad) نوشته می‌شود، سال‌هاست یکی از نام‌های محبوب در این کشور است و شکل کوتاه آن، مو (Mo) هم بسیار رایج است.
نام‌های اسلامی و عربی، در میان نوزادان دختر هم محبوب است و اسامی لیلا، عایشه، زهرا و مایا در میان 100نام محبوب دخترانه در انگلیس قرار دارند.
در بخش نام‌های پسرانه، بعد از نام محمد، اسم یک پیامبر دیگر در رده دوم قرار دارد: نوا. نوا در واقع شکل انگلیسی نام نوح است. بعد از این دو هم نام‌های تئو و لئو و اولیویر در رده‌های بعدی قرار دارند. در بخش زنان هم 5 نام محبوب فهرست اولیویا، آملیا، ایلا، لیلی و آوا هستند. تشابه نام آخر به اسم محبوب دخترانه در کشورمان، بی‌دلیل نیست؛ در برخی منابع آمده که آوا در انگلیسی، برگرفته از نام حوا و یا واژه لاتین آویس به‌معنای پرنده است، اما در برخی منابع دیگر، اشاره شده که آوا ریشه‌ای ایرانی دارد و همان آوایی است که در اسم‌های فارسی استفاده می‌کنیم.
دیگر اسامی پسرانه محبوب عربی و اسلامی در انگلیس، عبدالله، یوسف، حمزه و احمد هستند که در فهرست صدتایی دیده می‌شوند. محمد سال‌هاست یکی از اسامی محبوب در انگلیس است که سال گذشته به صدر فهرست محبوب‌ترین‌ها برگشت و امسال هم جایگاهش را حفظ کرده است.تفاوت املایی محمد در زبان انگلیسی، احتمالا به سوابق متفاوت مسلمانان در انگلیس مربوط است؛ از بنگلادش گرفته تا مالزی و از عربستان گرفته تا لیبی، محمد تلفظ‌های متفاوتی دارد و این تفاوت، در نگارش انگلیسی آن هم دیده می‌شود. خانواده‌های مسلمان در سراسر دنیا این سنت را دارند که نام آخرین پیامبر خدا را برای نوزادان پسر خود انتخاب می‌کنند و به همین‌خاطر این نام، در سراسر دنیا به‌شدت محبوب است.چهره‌های سرشناس زیادی در دنیا هستند که نام محمد دارند؛ یکی از آنها محمد فرح دونده اسطوره‌ای انگلیس است که لقب شوالیه را از ملکه انگلیس گرفته است. مردم او را بیشتر به نام مو فرح می‌شناسند. جالب است که نام یکی از پسرهای او هم حسین است. محمد صلاح، ستاره سرشناس مصری لیورپول هم که با نام مو صلاح شناخته می‌شود در همین رده جای می‌گیرد و البته سرشناس‌ترین ورزشکار دنیا با همین نام، محمد علی، بوکسور افسانه‌ای آمریکا  است.
حدود 6/5درصد از مردم انگلیس و ولز مسلمان هستند و اسلام در لندن، بعد از مسحیت دومین دین به‌حساب می‌آید.

این خبر را به اشتراک بگذارید