• شنبه 8 اردیبهشت 1403
  • السَّبْت 18 شوال 1445
  • 2024 Apr 27
شنبه 25 آذر 1402
کد مطلب : 212500
+
-

قاب‌هایی از ترور مردم عادی

رمزگشایی از 5 بمب‌گذاری بزرگ اوایل دهه۶۰ در مستند«سال‌های سرخ»

گزارش
قاب‌هایی از ترور مردم عادی

مهرنوش سلماسی-روزنامه‌نگار

همزمان با برگزاری دادگاه اعضا و سرکرده‌های گروهک تروریستی منافقین در دادگاه کیفری یک استان تهران، این روزها فیلم «ضد» ساخته امیرعباس ربیعی با موضوع جنایات گروهک منافقین روی پرده است. ربیعی در اکران مردمی فیلم «ضد» ‌گفت: «به هر حال ما یک دِینی نسبت به خانواده شهدا به‌ویژه خانواده شهدای ترور داریم. فرقه ضاله منافقین جنایت‌های بسیاری مرتکب شد و در دورانی که مردم درگیر جنگ بودند، علیه وطنشان توطئه و دسیسه کرد. من بسیار خوشحالم که فیلم‌ام همزمان شده است با برگزاری دادگاه این ظالمان و امیدوارم که حق خانواده شهدا ادا شود.» همچنین در هفدهمین جشنواره سینماحقیقت مستند «سال‌های سرخ» با موضوع رمزگشایی از 5بمب‌گذاری بزرگ در اوایل دهه۶۰ به‌نمایش درخواهد آمد.

دغدغه  ساخت مستند درباره  بمب‌گذاری‌های خاص
‌مستند «سال‌های سرخ» به کارگردانی میلاد محمدی مروری بر بمب‌گذاری‌های تروریستی دهه60 ایران دارد. به‌گزارش همشهری، میلاد محمدی، کارگردان مستند «سال‌های سرخ» که در بخش جایزه شهید آوینی هفدهمین جشنواره سینمای مستند «سینماحقیقت» حضور دارد، درباره این مستند توضیح داد: «سال‌های سرخ» درباره 5عملیات تروریستی بزرگ‌ است که اوایل دهه۶۰ در معابر عمومی اتفاق افتاد و در آن فقط مردم عادی شهید شدند. تعداد بمب‌گذاری‌هایی که اوایل دهه۶۰ داشتیم، خیلی زیاد است اما این 5مورد شهدای بسیاری از مردم غیرنظامی و عادی داشت. اگر بخواهیم به‌ترتیب زمانی بگوییم؛ نخستین مورد در میدان سپاه، سپس میدان محمدی، دیگری که از همه بزرگ‌تر است در میدان امام خمینی‌(ره) بعدی در میدان راه‌آهن و درنهایت آخری خیابان ناصر‌خسرو، روبه‌روی شمس‌العماره. وی گفت: این بمب‌گذاری‌ها با حجم وسیع، درمکان‌های پر‌تردد و ساعت‌های شلوغ اتفاق افتادند که تعداد شهدای زیاد و باورنکردنی‌ای‌ داشتند که شاید تصورش برای ما که در این شهر زندگی می‌کنیم، سخت باشد. این مسئله دغدغه من برای ساخت مستند درباره این بمب‌گذاری‌های خاص بود.‌


بمب‌گذاری‌هایی که مردم عادی را درگیر می‌کنند

میلاد محمدی،کارگردان ‌مستند «سال‌های سرخ» گفت: تاکنون به شکل مستقل درباره این بمب‌گذاری‌ها کاری انجام نشده است‌ البته درباره بمب‌گذاری میدان امام خمینی (ره) ‌، فیلم سینمایی ساخته شده است.  به‌طور کلی وقتی در رسانه‌ها چه مستند، چه مکتوب و... درباره عملیات تروریستی صحبت می‌کنیم که در دهه۶۰ و اوایل آن رخ داده است، ذهن‌ها بیشتر به سمت ترور نخست‌وزیری یا حزب جمهوری اسلامی و افراد شاخص می‌رود و اینگونه بمب‌گذاری‌ها که مردم عادی را درگیر کرده بودند، در میان آنها گم هستند. خیلی از مردم نیز در جریان این اتفاقات نبوده‌اند‌ ما سعی‌ کرده‌ایم که با «سال‌های سرخ» آن برهه تاریخی را یادآوری کنیم. ‌محمدی درباره شیوه روایت ماجرا افزود: «سال‌های سرخ» توسط یک راوی جست‌وجوگر روایت می‌شود. این راوی ‌سراغ افرادی می‌رود که شاهدان عینی ماجرا بوده اند؛ حال آن افراد ممکن است در مکان مورد نظر حضور داشته‌، آسیب‌دیده‌ یا صرفا شاهد بوده‌اند، یک دسته هم کسانی هستند که مسئولیتی در آن زمان داشته‌اند مثلا در بخش‌های اطلاعاتی و امنیتی بوده‌اند و اطلاعاتی را در اختیار راوی جست‌وجوگر قرار می‌دهند. 



 

این خبر را به اشتراک بگذارید