• جمعه 14 اردیبهشت 1403
  • الْجُمْعَة 24 شوال 1445
  • 2024 May 03
پنج شنبه 23 آذر 1402
کد مطلب : 212398
+
-

مناطق تحت حفاظت سازمان محیط‌زیست بیشتر شد

با تصویب شورای‌عالی محیط‌زیست کشور ۱۱منطقه حفاظت‌شده جدید و 2محدوده به مناطق تحت حفاظت سازمان محیط‌زیست الحاق شد.
این سومین جلسه شورای محیط‌زیست در دوران ریاست‌جمهوری ابراهیم رئیسی است. هر‌چه این جلسات بیشتر و مداوم‌تر برگزار شود، مسائل محیط‌زیست زودتر به سرانجام خواهد رسید. در جلسه‌ای که غروب دوشنبه برگزار شد، اعضا از 6دستور جلسه به 4دستور رسیدگی کردند. حسن اکبری، معاون محیط‌زیست طبیعی و تنوع زیستی سازمان حفاظت محیط‌زیست درباره این جلسه گفت: در سی‌وهفتمین جلسه شورای‌عالی محیط‌زیست بازنگری محدوده ۵۰ طرح هادی روستایی واقع در مناطق چهارگانه محیط‌زیست مصوب شد که مساحتی بالغ بر ۲۹۴ هکتار را شامل می‌شود. در این جلسه ۱۳مورد ارتقای سطح و الحاق به مناطق مورد بررسی قرار گرفت که 2مورد از آنها الحاق و ۱۱مورد مناطق جدید بودند که هر ۱۳منطقه مورد تصویب این شورا قرار گرفت.
معاون محیط‌زیست طبیعی و تنوع زیستی سازمان حفاظت محیط‌زیست در ادامه گفت: این مناطق در استان‌های تهران، خراسان جنوبی، خراسان رضوی، چهارمحال و بختیاری، اردبیل، بوشهر و آذربایجان غربی قرار داشتند که در مجموع بالغ بر ۴۵۰هزار هکتار را شامل می‌شود. در این جلسه ۱۵مورد اصلاح و بازنگری در مناطق حفاظت‌شده در ۱۱ استان مطرح شد که مناطق منتزع شده عمدتا در حاشیه مناطق قرار دارند و برای اجرای پروژه‌های عمرانی و توسعه‌ای خدماتی و معدنی توسط دستگاه‌های مرتبط لحاظ خواهد شد.
برای مطرح‌کردن 2دستور جلسه فرصت کافی نبود
 در نتیجه موضوع افزایش میزان خسارت و مطالبه ضرر و زیان حیات وحش و راهکارهای فوری حفاظت از گونه در معرض انقراض یوزپلنگ آسیایی «احتمالا» به جلسه بعد موکول شد. سال‌هاست افزایش قرق‌های اختصاصی و رسیدگی به درخواست‌های این حوزه به‌عنوان یکی از مهم‌ترین دستورجلسات شورای‌عالی محیط‌زیست بدون تصمیم‌گیری رها می‌شود. اما به‌گفته معاون محیط طبیعی سازمان حفاظت محیط زیست، مصوبات اخیرشورای‌عالی محیط‌زیست کمک زیادی به رفع موانع و مشکلات مردم می‌کند.

این خبر را به اشتراک بگذارید