• سه شنبه 1 خرداد 1403
  • الثُّلاثَاء 13 ذی القعده 1445
  • 2024 May 21
پنج شنبه 23 آذر 1402
کد مطلب : 212381
+
-

دروازه‌های بسته!

حسینی و بیرانوند در بهترین فرم ممکن به دربی رسیده‌اند

دروازه‌های بسته!

هر طور حساب کنیم، مهم‌ترین چهره‌های دربی امروز علیرضا بیرانوند و سیدحسین حسینی هستند؛ دروازه‌بان‌های 2تیم که محافظان آخرین سنگر تیم‌هایشان هستند و اگر قرار باشد توپی از خط دروازه‌ها عبور کند، مجوز عبور آن توپ در آخرین مرحله نیاز به امضای یکی از این دو نفر خواهد داشت. اما سوای این نکته که همیشه و در مورد همه دروازه‌بان‌ها صادق است، حسینی و بیرانوند برای آنکه مهم‌ترین چهره‌های مهم‌ترین بازی لیگ ایران باشند خصوصیات دیگری هم دارند. مهم‌تر از همه اینکه آنها بزرگ‌ترهای تیمشان هستند و بعد از این همه سال دیگر همه می‌دانند در اتمسفر خاص دربی و تحت آن همه فشار و تنش، بزرگ‌ترهای باتجربه تیم چه نقش مهمی دارند. حسینی کاپیتان اول استقلال است و امروز مثل همیشه پیشاپیش همه آبی‌پوشان با بازوبند کاپیتانی وارد زمین خواهد شد. بیرانوند هم اگرچه کاپیتان اول تیمش نیست اما با توجه به مصدومیت‌های متعدد عالیشاه و امیری، بازوبند کاپیتانی سرخپوشان در این فصل بیشتر از هر بازیکن دیگری بر بازوی همین دروازه‌بان بسته شده است. امروز هم حتی اگر عالیشاه در ترکیب اولیه باشد، بیرانوند خیلی بیشتر از او در مدیریت تیم سرخپوش و جمع‌وجور‌کردن بازیکنان به لحاظ روحی و روانی نقش خواهد داشت. بیرانوند و حسینی همچنین پیشتازان جدول کلین‌شیت در لیگ این فصل هم هستند و در شرایطی مناسب و فرمی عالی به این رویارویی رسیده‌اند. پس دوئل آنها در دو سوی زمین، مهم‌ترین جدال بین نفرات درون زمین خواهد بود؛ شاید حتی مهم‌تر از نبرد 2سرمربی و ایده‌هایی که برای این بازی آماده کرده‌اند.

در فصلی که پرسپولیس با بحران‌های زیادی روبه‌رو بوده و نتایجش فراز و فرودهای زیادی داشته، شاید بتوان گفت تنها بازیکنی که در سطح استاندارد همیشگی‌اش ظاهر شده و کارنامه قابل دفاعی داشته، علیرضا بیرانوند است. البته مرتضی پورعلی‌گنجی هم تا قبل از مصدومیتش نمایش‌های کم‌نقصی داشت و فصل را در فرم بسیار خوبی آغاز کرده بود اما مصدومیت به او مهلت نداد تا به درخشش ادامه بدهد و عنوان بهترین بازیکن فصل پرسپولیس را در هفته‌‎های بعد هم برای خودش حفظ کند. با رفتن مرتضی می‌توان گفت برترین بازیکن قرمزها طی 10مسابقه‌ای که در لیگ برتر انجام داده‌اند همین بیرانوند است که فصل گذشته هم براساس نمرات متریکا دومین بازیکن برتر پرسپولیس بعد از مهدی ترابی بود. در فصل گذشته مجموع امید گلی که پرسپولیس طی 30بازی به حریفانش داده بود، عدد 19 را نشان می‌داد. اما مجموع گل‌های خورده سرخپوشان در پایان فصل 13گل شد؛ یعنی 6گل کمتر از مجموع موقعیت‌هایی که به رقبا داده بود. همین 6گل که دستاورد مهم بیرانوند برای پرسپولیسی‌ها بود هم عنوان برترین خط دفاعی را نصیب پرسپولیس کرد و هم به تیم یحیی کمک کرد که با اختلاف یک امتیاز قهرمانی را از چنگ سپاهان خارج کند. آمار بیرانوند در این فصل هم کاملا شبیه فصل گذشته است. امسال بعد از 10بازی مجموع امید گلی که پرسپولیس به حریفانش داده 7 و مجموع گل‌هایی که دریافت کرده، 5 بوده است. اختلاف 2گل در یک‌سوم بازی‌های این فصل دقیقا آماری مشابه با اختلاف 6گل در کل بازی‌های فصل گذشته است. بیرانوند طی این 10بازی 6بار موفق به کلین‌شیت شده و از این لحاظ یکی از 3دروازه‌بان برتر فصل است. فقط حسین حسینی و حسین پورحمیدی با 7کلین‌شیت بالاتر از او هستند که آنها هم به‌ترتیب یک و 2بازی بیشتر از بیرانوند انجام داده‌اند. آمارهایی که متریکا از نمایش دروازه‌بان‌ها استخراج کرده نشان می‌دهد یکی از نقاط قوت بیرانوند در مقایسه با سایر گلرهای لیگ، دقت پاس‌های اوست. دقت پاس بیرانوند 79.7درصد بوده که او را از این لحاظ در رتبه دوم دروازه‌بان‌ها قرار می‌دهد. در این فصل فقط پیام نیازمند با دقت پاس 82.8درصدی‌اش برتر از بیرانوند عمل کرده و تخصص خودش را در بازی با پا به رخ کشیده است. بیرو که پنالتی‌گیرترین گلر ایران در این سال‌ها بوده، امسال هنوز فرصت نکرده در لیگ برتر پنالتی بگیرد اما این کار را در لیگ قهرمانان آسیا انجام داده و یک پنالتی حساس را مقابل استقلال تاجیکستان مهار کرده است. بیرانوند در دربی‌ هم سابقه مهار پنالتی علی کریمی را دارد و یک‌بار هم پنالتی فرشید اسماعیلی در مصاف با او به اوت رفته و به یکی از معروف‌ترین پنالتی‌های تاریخ دربی بدل شده است. بیرانوند هرگز در دربی روی ضربه پنالتی گل نخورده و 2شکستی که قرمزها با ضربات پنالتی در دربی‌های حذفی متحمل شده‌اند هم در غیاب او رخ داده است. نکته پایانی هم اینکه شماره‌یک حال حاضر تیم ملی مجموعا در 11دربی حاضر بوده، 5برد و 2باخت داشته، 9گل دریافت کرده و 6بار هم موفق به کلین‌شیت شده است. او امروز به‌دنبال هفتمین کلین‌شیت و نزدیک‌تر شدن به رکورد مهدی رحمتی(9) و احمدرضا عابدزاده(8) در دربی‌هاست.

دروازه‌بان استقلال در دربی‌ها آمار عجیبی دارد. او 10بار در دربی‌ها حضور داشته و سابقه حتی یک پیروزی در جریان بازی را هم ندارد. حسینی از این لحاظ صاحب یک رکورد تاریخی است چون به جز او هیچ بازیکن دیگری در تاریخ دربی‌ها وجود ندارد که تعداد بازی‌هایش دورقمی و تعداد پیروزی‌هایش صفر باشد! محسن عاشوری از پرسپولیس و سهراب بختیای‌زاده از استقلال رکوردداران قبلی بودند که هر کدام در 8دربی بازی کردند و هرگز پیروز نشدند. اما حسینی با 10بازی از این رکوردها عبور کرده است. او 2دربی اول و 2دربی آخرش را باخته و در فاصله میان این باخت‌ها 6مساوی متوالی را هم تجربه کرده است. طی این سال‌ها سیدحسین به باتجربه‌ترین بازیکن استقلال بدل شده و بازوبند کاپیتانی را بر بازو بسته اما همچنان در حسرت یک برد در دربی‌ها‌ست. با مرور این آمارها و رکوردها اینطور به‌نظر می‌رسد که حسینی ‌مقابل پرسپولیس یک ناکام مطلق بوده اما اینطور نیست و او موفقیت‌هایی هم در دربی‌ها داشته که مهم‌ترین آنها کمک به آبی‌ها برای بردن 2دربی در ضربات پنالتی است. در دربی‌های 93 و 96 و به فاصله 10ماه، سرخابی‌ها 2بار در جام‌حذفی به یکدیگر برخورد کردند که هر 2بار بازی به ضربات پنالتی کشید و هر 2بار استقلال با درخشش حسینی و سیوهای او پرسپولیس را حذف کرد. بار اول دروازه‌بان پرسپولیس رادوشویچ بود و بار دوم حامد لک از دروازه قرمزها محافظت می‌کرد. حسینی در مصاف با هر دوی آنها برنده بود اما چون آمارها برتری در ضربات پنالتی را پیروزی نمی‌دانند، این 2بازی هم به‌عنوان مساوی‌های تاریخ دربی ثبت شده‌اند. حسینی در مجموع طی 10دربی به 6مساوی و 4باخت رسیده، 12گل خورده و 2بار موفق به کلین‌شیت است.
اگرچه حسینی در آمارهای تاریخ دربی از بیرانوند عقب مانده، درعوض در آمارهای این فصل و فرم فعلی 2دروازه‌بان بالاتر از گلر پرسپولیس می‌ایستد. کاپیتان استقلال در جدول دروازه‌بان‌ها در سایت متریکا رتبه اول را دارد و در حال حاضر صدرنشین گلرهای لیگ بیست‌وسوم است. او در 11بازی برای استقلال 7بار کلین‌شیت کرده و فقط در 4بازی گل خورده است. میانگین گل‌های خورده او نیم‌گل در هر بازی و میانگین مهارهایش 1.9 در هر مسابقه بوده است. درصد مهارهای او 77.8 است که از این لحاظ در رتبه دوم می‌ایستد و فقط محمدرضا اخباری، دروازه‌بان گل‌گهر آمار بهتری نسبت به او دارد. بخش درخشان کارنامه حسینی در این فصل هم پنالتی گرفتن‌های اوست؛ در فصل جاری 2پنالتی به ضرر استقلال اعلام شده که حسینی هر 2ضربه را مهار کرده است. اگرچه در بازی با سپاهان، پنالتی رضا اسدی بعد از مهار حسینی در بازگشت تبدیل به گل شد، آن گل یک گل در جریان بازی و آن پنالتی یک پنالتی مهارشده محسوب می‌شود. حسینی در حال حاضر با نمره 7.05 در سایت متریکا بالاتر از سایر گلرها ایستاده است. او که ‌ابتدای فصل قرار بود استقلال را ترک کند، حالا در بهترین فرم آمادگی و در شرایطی عالی، امیدوار به درخشش در دربی و از بین بردن طلسم نبردن‌هایش در تاریخ دربی‌ها‌ست. با توجه به اینکه آخرین برد استقلال در دربی‌ها 6سال قبل رخ داده است، خیلی از آبی‌پوشان فعلی مثل حسینی هستند که امروز برای نخستین بردشان در دربی‌ها می‌جنگند.

 

این خبر را به اشتراک بگذارید