• یکشنبه 30 اردیبهشت 1403
  • الأحَد 11 ذی القعده 1445
  • 2024 May 19
چهار شنبه 22 آذر 1402
کد مطلب : 212296
+
-

اولین جلسه محاکمه سران گروهک منافقین به قرائت کیفرخواست اختصاص یافت

بازخوانی یک عمر جنایت

گزارش
بازخوانی یک عمر جنایت

محمد جعفری- روزنامه‌نگار

اولین جلسه رسیدگی به اتهامات گروهک تروریستی منافقین و 104نفر از سران و اعضای کادر رهبری این گروهک روز گذشته در شعبه یازدهم دادگاه کیفری یک استان تهران برگزار‌شد.
به‌گزارش همشهری، در این جلسه که از ساعت 9صبح سه‌شنبه در سالن امام خمینی(ره) دادگستری تهران برگزار شد، قاضی دهقانی، به‌عنوان رئیس دادگاه به بیان مراحل مختلف تحقیقات و رسیدگی به این پرونده پرداخت و گفت: متهمان این پرونده حق انتخاب وکیل داشتند اما با وجود نشر آگهی برای اطلاع آنها، متهمان،وکیلی معرفی نکردند و دادگاه برای این افراد وکلای تسخیری تعیین کرد و پس از طی شدن مراحل قانونی، پرونده آماده رسیدگی است. وی در ادامه از نماینده دادستان خواست با حضور در جایگاه به دفاع از کیفرخواست بپردازد.

مسعود رجوی
نماینده دادستان پس از بیان مقدماتی، متهم ردیف اول پرونده گروهک منافقین را به‌عنوان شخصیت حقوقی اعلام کرد. او در ادامه به بیان اتهامات سایر متهمان پرداخت و گفت: مسعود رجوی در ۱۹سالگی به‌دنبال ارتباط تنگاتنگی که با محمد حنیف نژاد از کادر‌های اولیه سازمان داشت با منافقین آشنا و جذب سازمان شد. در همین رابطه نیز در سال۱۳۵۰ توسط ساواک دستگیر و به اعدام محکوم شد که با وساطت برادرش که از منابع ساواک بود مجازاتش به حبس ابد تقلیل یافت و در ادامه به‌عنوان رهبر سازمان مطرح شد.
او ادامه می‌دهد: مسعود رجوی در ۳۰خرداد‌ماه سال۱۳۶۰ طی اطلاعیه‌ای دستور جنگ مسلحانه را علیه نیرو‌های انقلاب صادر کرده و بسیاری از اقدامات تروریستی و جنایات علیه مسئولان نظام و مردم ایران را سبب می‌شود. او در تاریخ ۷مرداد سال۱۳۶۰ هجری شمسی به همراه بنی صدر با مشارکت در هواپیماربایی توسط خلبان شاه، سرهنگ معزی از طریق مرز هوایی از کشور خارج و به فرانسه پناهنده شد. اما دیگر اقدامات او به این شرح است:
صدور فرمان طلاق اجباری برای اعضاء، صدور فرمان جدایی فرزندان اعضاء از والدین، تأسیس گروه تروریستی (شبه نظامی) موسوم به ارتش نفاق در عراق در سال۱۳۶۵، ‌شرکت در جلسات مختلف با استخبارات عراق، همکاری مستقیم با رژیم بعث و شخص صدام، صدور فرمان و مشارکت در عملیات های مختلف سازمان ازجمله فروغ جاویدان. این متهم تحت تعقیب اینترپل بوده و دارای اعلان قرمز است.

مریم قجر عضدانلو
نماینده دادستان درادامه درباره متهم ردیف سوم گفت:‌ مریم قجر عضدانلو (رجوی) در سال۱۳۵۸ به دستور تشکیلات با مهدی ابریشمچی ازدواج کرد و در سال۱۳۶۴ بعد از جدا شدن از همسرش با مسعود رجوی ازدواج تشکیلاتی کرد. او بعد از شروع فاز نظامی در سال۱۳۶۰ از کشور متواری شد و در زمان حضور خود در پاریس، مسئول دفتر مسعود رجوی بود. ازجمله فعالیت‌ها و مسئولیت‌های او عبارت است از: جانشین فرمانده کل ارتش نفاق، شرکت در عملیات‌ مختلف نظامی- تروریستی همانند  فروغ جاویدان و چلچراغ آفتاب، مسئول هدایت عملیات‌های نظامی و تروریستی در داخل کشور، مسئول اول سازمان در سال۱۳۶۸، رئیس‌جمهور شورای به‌اصطلاح ملی مقاومت از سال۱۳۷۲ تاکنون. او تحت تعقیب اینترپل بوده و دارای اعلان قرمز است.

مهدی ابریشمچی
براساس کیفرخواست صادر شده مهدی ابریشمچی، متهم ردیف چهارم این پرونده است. نماینده دادستان درباره او گفت:‌ نامبرده در سال۱۳۴۸ توسط محسن نجات حسینی جذب سازمان منافقین شده و در سال۱۳۵۴ توسط ساواک دستگیر و به 7سال زندان محکوم می‌شود که در نهایت وی نیز با پیروزی انقلاب از زندان آزاد شد. او در سال۱۳۵۸ به دستور تشکیلات با مریم قجر عضدانلو (رجوی) ازدواج کرده که حاصل آن دختری به‌نام نرگس است و در نهایت در اواخر سال۱۳۶۳، باز هم به‌صورت تشکیلاتی از مریم رجوی جدا شده و متارکه کرد.
نماینده دادستان در ادامه گفت:‌ این متهم در حال حاضر از عناصر کادر مرکزی سازمان و مسئول کمیسیون به‌اصطلاح صلح شورای ملی مقاومت است و دیگر فعالیت‌ها و مسئولیت‌های او عبارت است از: عضو شورای رهبری سازمان، مسئول پشتیبانی تیم‌های تظاهرات مسلحانه در سال۱۳۶۰، معاونت در ربایش هواپیمای بوئینگ۷۰۷ به‌منظور فراری دادن مسعود رجوی، ابوالحسن بنی‌صدر و عامل انفجار ساختمان حزب جمهوری اسلامی، عضو مرکزیت و هیأت اجرایی سازمان در سال۱۳۶۱، فرمانده حفاظت قرارگاه‌ها و معاون ستاد قرارگاه نیروی عملیات‌های چلچراغ آفتاب و فروغ جاویدان، مسئول طرح انقلاب ایدئولوژیک، مسئول زندان برخورد و شکنجه اعضای مسئله‌دار در سال۱۳۷۳، مسئول برگزاری نشست‌های غسل در سال۱۳۸۰. او تحت تعقیب اینترپل و دارای اعلان قرمز است.
با پایان طرح اتهامات ابریشمچی، رئیس دادگاه ختم جلسه را اعلام کرد و ادامه رسیدگی به جلسه بعدی موکول شد.‌

گفت‌وگو1
همیشه به برگزاری دادگاه امید داشتیم

منافقین کینه زیادی از شهید صیاد شیرازی به دل داشتند، به همین دلیل با اجرای نقشه‌ای پیچیده این مقام ارشد نظامی را به شهادت رساندند، به همین دلیل بود که مهدی صیاد شیرازی فرزند این شهید نیز در دادگاه به‌عنوان شاکی حضور داشت. او درباره دلیل حضورش در دادگاه به همشهری می‌گوید: من به نمایندگی از خانواده و در جوار دیگر خانواده‌های شهدای ترور به‌عنوان شاکی در دادگاه حضور دارم و امیدوارم که در دادگاه رسیدگی به پرونده منافقین بتوانیم از شهیدمان و 17هزار شهید ترور دفاع کنیم و خدا را شاکر هستیم که بعد از سال‌ها سرانجام این دادگاه برگزار شد. او درباره پرونده پدر شهیدش می‌گوید: شهادت پدر بزرگوار من هم مثل پرونده ترور 17هزار شهید دیگر مفتوح بوده و باید به آن رسیدگی کامل شود. دنبال این هستیم که نتایج خوبی از این دادگاه گرفته شود تا عوامل اصلی ترور و سرکرده منافقین دستگیر شوند. علاوه بر آن در جهت برآوردن خسارت مادی و معنوی که در این جریان وجود دارد و غرامتی که متصور است تلاش می‌کنیم تا از حقوقی که زائل شده دفاع کنیم و ان‌شاءالله که این حقوق به نحو احسن ادا شود و به نتیجه مطلوب برسیم.
او در پاسخ به این سؤال که آیا تصور می‌کردید بعد از سال‌ها این دادگاه برگزار شود، می‌گوید: 25سال از شهادت شهید بزرگوار ما گذشته است و از اول همیشه امیدوار بودیم که چنین دادگاهی مهیا شود و امیدواریم که به نتایج مطلوب برسیم، چون عزم و اراده قوه قضاییه، مسئولان امنیتی و خـانـواده‌های معـظم شهدا و وکلای محترم این است که نتیـجه مطلوب حاصل شود. امیدواریم که این افراد مجازات شوند.

گفت‌وگو2
ترور شهید مقابل 3فرزند خردسالش
«6منافق مسلح وارد خانه‌مان شدند و جلوی چشمان فرزندان خردسالم شوهرم را به رگبار بستند» این اظهارات همسر شهید محمدعلی آقارجبی است. شهید آقارجبی در سال61 توسط عوامل گروهک نفاق به شهادت رسید. همسرش می‌گوید: شهید در حراست صدا و سیما کار می‌کرد. منافقین ایشان را تعقیب کردند و 6نفر از آنها درحالی‌که مسلح بودند وارد خانه شدند. من و بچه‌ها را به باد کتک گرفتند و شوهرم را مقابل چشمان ما به رگبار بستند. حالا خواسته ما این است که این افراد محاکمه شوند و به سزای اعمال‌شان برسند.

گفت‌وگو3
ماجرای دشمنی منافقین با شهید لاجوردی

 یکی از شاکیانی که در دادگاه رسیدگی به پرونده سران منافقین حضور داشت، خواهر شهید اسدالله لاجوردی بود. او در گفت‌وگویی با همشهری از کینه‌ای که منافقین سال‌ها از این شهید به دل داشتند گفت و ابراز امیدواری کرد که سران این گروهک مجازات شوند.
او درباره تشکیل این دادگاه می‌گوید: شهید لاجوردی در دوران زندان ستم‌شاهی به ماهیت کثیف منافقین پی بردند و ایدئولوژی التقاطی آنها را شناختند و روشنگری کردند و به همین سبب منافقین کینه عمیقی از این شهید به دل داشتند و بعد از انقلاب هم که در سمت دادستانی انقلاب اسلامی تهران بودند و بعد هم ریاست سازمان زندان‌های کشور را برعهده داشتند، اقدامات بسیار مؤثری انجام دادند. ایشان برای کسانی که فریب خورده و جذب منافقین شده بودند برنامه‌های تبیینی داشتند که همان سال‌ها موجب شد عده زیادی از فریب خوردگان برگشتند و به دامان خانواده‌هایشان آمدند. حتی بعضی از آنها که توبه کرده بودند به جبهه دفاع‌مقدس رفتند و به‌شهادت رسیدند اما سران و سرکردگان این گروهک با عنادی که داشتند  به جنگ مردم آمده بودند و در سال‌های 60و 61جنگ خیابانی به راه انداختند و دست به ترور مردم زدند. در کوچه و بازار حتی اگر کسی ظاهر حزب‌اللهی داشت او را به شهادت می‌رساندند و 17هزار شهید ترور، حاصل جنایت منافقین است.
او ادامه می‌دهد: این دادگاه دیرهنگام تشکیل شد اما باز هم ما خوشحالیم. این اقدام باعث می‌شود جنایات منافقین برای مردم بیشتر تبیین شود. کسانی سعی می‌کنند روایت غلط درست کنند و جای جلاد و شهید را عوض کنند اما در این دادگاه ان‌شاءالله روشن خواهد شد که چه کسانی جنایت کردند و چگونه رودرروی مردم ایستادند و علاوه بر اینکه تعدادی از مسئولان ما را به شهادت رساندند، مردم کوچه و خیابان را نیز به شهادت رساندند. این دادگاه می‌تواند نقش مؤثری در بیداری و تبیین شرایط آن روزها داشته باشد. ان‌شاءالله در این دادگاه دنبال این هستیم که از این جنایات پرده برداشته شود و آنها به‌طور قطعی محکوم شوند.



 

این خبر را به اشتراک بگذارید