• جمعه 14 اردیبهشت 1403
  • الْجُمْعَة 24 شوال 1445
  • 2024 May 03
چهار شنبه 22 آذر 1402
کد مطلب : 212243
+
-

افزایش خشونت همراهان بیماران علیه کادر درمان

در فاصله یک هفته 2 پرستار در یکی از بیمارستان‌های یاسوج از سوی همراهان بیمار مصدوم و مضروب شدند. پیش‌تر هم خبر چند مورد حمله به کادر درمان از سوی همراهان بیماران به پرستاران و پرسنل اورژانس در شهرهای مختلف منتشر شده بود. کادر درمان همواره در معرض انواع استرس‌های ناشی از مراجعات حاد، بیماران تصادفی، سوختگی یا مصدومیت‌ها قرار دارند اما در دسترس‌ترین نیروهای درمانی هم برای بیماران و همراهان‌شان هستند که در لحظه‌های بحرانی آنها را مورد خشونت‌های کلامی و فیزیکی قرار دهند.
خشونت علیه کادر درمان هم در ۲بخش کلامی(فحاشی تا توهین قومیتی و جنسیتی) و غیرکلامی(از یک هل‌ دادن ساده تا حمله با سلاح سرد) تعریف می‌شود که کادر سلامت از پزشک و پرستار به‌ویژه در بخش‌های اورژانس در معرض انواع این خشونت‌ها قرار دارند.
همین چند روز پیش هم رضا قره‌باغی، رئیس هیأت مدیره انجمن فوریت‌های پزشکی کشور درباره افزایش خشونت علیه کادر درمان گفته بود که آمار خشونت علیه کارکنان اورژانس در حال افزایش است و هیچ عامل بازدارنده‌ای در قانون وجود ندارد که مانع خشونت علیه کادر درمان بشود. از سوی دیگر در بسیاری از درگیری‌ها رئیس بیمارستان از کارکنان درخواست می‌کند که شکایت را پس بگیرند و موضوع مسکوت بماند که در برخی موارد نیز رسانه‌ای نمی‌شود.
رئیس سازمان نظام پرستاری در توضیح بیشتر این مشکلات به همشهری آنلاین گفت: پرستاران بخش اورژانس در معرض انواع استرس‌های ناشی از مراجعات حاد قرار دارند و چون در این موارد عمدتا بیماران تصادفی، سوختگی یا مصدومیت‌ها هستند، به همین دلیل باید بهترین تیم در اورژانس حضور داشته باشد و بهترین کار را ارائه دهد. اما در برخی شهرستان‌ها، اتفاقاتی ازجمله ضرب و شتم پرستاران را شاهد هستیم که باعث تأسف است.
محمد میرزابیگی افزود: عمده افرادی که به اورژانس مراجعه می‌کنند، حال خوبی ندارند و با بحران تهدیدکننده زندگی روبه‌رو هستند، به همین دلیل انتظار دریافت بهترین و سریع‌ترین خدمات را دارند. اما در این بخش، مانند سایر بخش‌های بیمارستانی کمبود نیروی انسانی وجود دارد و با توجه به مراجعات قابل توجه به اورژانس، پرستاران نمی‌توانند با سرعتی که مدنظر بیمار است رسیدگی لازم را انجام دهند.

این خبر را به اشتراک بگذارید