پرنده هوشمند طلایی
نخبگان ایرانی موفق شدند با ایدهای جالب در مسابقات هوش مصنوعی امارات برنده مدال طلا شوند
زهرا خلجی-روزنامهنگار
تیمی از نخبگان ایرانی موفق شدند در رقابتهای بینالمللی هوش مصنوعی امارات مدال طلای بخش بازاریابی و تبلیغات را از آن خود کنند. این تیم جوان و نخبه با حضور عضو هیأتعلمی جوان دانشگاه تهران و دبیر و نایب دبیر اتحادیه انجمنهای علمی دانشجویی گردشگری و هتلداری کشور در واقع طرحی نوآورانه با عنوان «گردشگری ورزشی هوشمند به کمک پرندگان بازاریاب» برای مدیریت رویدادهای ورزشی و معرفی مقاصد گردشگری ارائه کردهاند. ایده آنها تلفیقی از علوم و فناوریهای هوافضا، گردشگری وAI است.
پهپادی برای مشاهده زنده رویدادها
سامان کیواننیا، دبیر اتحادیه انجمنهای علمی دانشجویی گردشگری و هتلداری و از اعضای تیم قهرمان مسابقات درباره طرح گردشگری ورزشی هوشمند به کمک پرندگان بازاریاب به همشهری گفت: «ایده اولیه طرح، برداشتن محدودیت دیدن رقابتهای زنده یا جاذبههای گردشگری در شهرها و سایر کشورها بود. برای کنار زدن محدودیتها وارد فاز گردشگری هوشمند شدیم تا اینگونه بتوانیم برای مدیریت رویدادهای ورزشی، کار جدیدی ارائه دهیم. در این مسیر دوستانمان در رشتههای هوافضا و فیزیک، پهپادی طراحی کردند که بهصورت هوشمند از شهر یا کشورهای دیگر قابل کنترل است.»
تماشای زنده مسابقات به کمک هوش مصنوعی
یک عینک واقعیت مجازی با قابلیت فناوری واقعیت افزوده، دادههای ارسال شده این پهپاد را تکمیل میکند. با قابلیت واقعیت افزوده، حسهای شنوایی، بینایی و حتی لامسه نیز حین تماشای یک رویداد ورزشی زنده درگیر میشود. کیواننیا با بیان اینکه این طرح هنوز در مرحله اولیه است و به مرحله صنعتیسازی نرسیده است، گفت: «هدف نهایی این طرح که در مراحل آزمایشی هم عملی شده است، ارسال پهپاد به یک شهر همراه با یک نفر برای کنترل است تا هرکسی بتواند یک رویداد را بهطور زنده با تمام وجود ببیند. ارسال آن به یک کشور دیگر هم منوط به حضور فردی برای کنترل پهپاد کاملا عملی است. همه این روشها در آزمایشها موفقیتآمیز بوده است.»
قهرمانی بین 21 کشور
رقابتهای هوش مصنوعی دوبی از 16تا 18آذر در ۸ بخش انرژی، پزشکی، فناوری اطلاعات، هوافضا، شیمی، فیزیک، بازاریابی و تبلیغات و هنر برگزار
و تیم ایرانی موفق شد در حوزه بازاریابی و تبلیغات با تکیه بر هوش مصنوعی مقام اول آن را بهدست بیاورد. در این مسابقات 21کشور ازجمله ایران، آلمان، کرواسی، رومانی، کرهجنوبی، سنگاپور، انگلستان، اندونزی، چین، لهستان با بیش از 150ایده و طرح شرکت داشتند. دکتر رضا حیدری، عضو هیأت علمی دانشکده گردشگری (گروه گردشگری ورزشی و سلامت) دانشگاه تهران، امیرحسین پاینده، سامان کیواننیا و مصطفی رفتاری دانشجویان کارشناسی ارشد مدیریت جهانگردی دانشگاه تهران، امیر ارغوان دانشجوی کارشناسی ارشد مدیریت جهانگردی دانشگاه شیراز و نایب دبیر اتحادیه انجمنهای علمی دانشجویی گردشگری و هتلداری و امیرحسین لطفی دانشجوی رشته فیزیک از اعضای این گروه بودند.
بازار هدف کجاست؟
بازار هدف این پکیج میتواند آژانسهای گردشگری و اپلیکیشنهای پخش زنده ورزشی و رویدادهای گردشگری باشد. کیواننیا درباره روند دریافت مجوز گفت: برای شرکت در رقابت باید از نهادهای مربوط به هوافضا مجوز میگرفتیم. یکی از امتیازهایی که باعث شد مدال طلا را دریافت کنیم داشتن همین مجوز بود. علاوه بر مجوز، ایده این محققان طبق معیارهای داوری از نظر نوآوری، کاربردی-عملیسازی، ماهیت طرح، مقرون بهصرفهبودن، تأثیرات اجتماعی، اقتصادی و فرصتهای بازار، مورد ارزیابی و نمرهدهی هیأت داوران جشنواره قرار گرفت.