• چهار شنبه 12 اردیبهشت 1403
  • الأرْبِعَاء 22 شوال 1445
  • 2024 May 01
سه شنبه 21 آذر 1402
کد مطلب : 212127
+
-

اشرف3 در برزخ

درگیری منافقین با بحران‌های متعدد، روند اضمحلال تروریست‌های آلبانی‌نشین را سرعت داده ‌است

گزارش
اشرف3 در برزخ

علیرضا احمدی-روزنامه‌نگار

تازه‌ترین افشاگری‌ها از وضعیت نابسامان این روزهای گروهک تروریستی منافقین که ازسوی ادمین این گروهک در شبکه «ایکس» انجام شده‌است، قطعه دیگری از پازل فروپاشی تروریست‌های آلبانی‌نشین محسوب می‌شود؛ پازلی که به‌نظر می‌رسد روند تکمیل آن طی 9ماه گذشته از سال‌جاری به شکل بی‌سابقه‌ای شتاب گرفته‌است.
افشاگری‌های ادمین گروهک منافقین در شبکه‌های اجتماعی که روایتی تازه از رویکردهای ضدایرانی تروریست‌های آلبانی‌نشین در وارونه‌نمایی واقعیت‌های جاری در کشور است، از بحران‌های متکثر مبتلابه این سازمان حکایت دارد و نمودی جدید از سرعت گرفتن گسست‌های سازمانی در این فرقه به‌حساب می‌آید. بررسی تحولات این حوزه طی حدود 9ماه گذشته نشان می‌دهد این گروهک تروریستی پس‌از متحمل شدن شکست سنگین در پیشبرد پروژه غربی - صهیونیستی آشوب‌سازی در ایران که با هوشیاری دستگاه‌های امنیتی کشور محقق شد، با بحران‌های متعددی، از حوزه‌ سیاسی گرفته تا نیروی انسانی مواجه شده‌است. این حقیقت حتی مقام‌های غربی را نیز به این نتیجه رسانده که کنترل اوضاع از دست سران این فرقه خارج شده و منافقین در سراشیبی اضمحلال قرار گرفته‌اند؛ موضوعی که در ادامه به بررسی نمودهای آن طی سال‌جاری می‌پردازیم.

ضربات مهلک دستگاه‌های امنیتی
هوشیاری دستگاه‌های امنیتی کشور در برخورد مؤثر با شبکه‌ها و عوامل منافقین در ایران که وظیفه پیشبرد دستورکار «آشوب‌سازی» در کشور را برعهده داشته‌اند، سبب وارد آمدن ضربات مهلکی به تروریست‌های این گروهک در داخل کشور شده‌است. از پاییز سال‌گذشته تاکنون دستگاه‌های امنیتی کشور ضربات زیادی به عوامل این فرقه در نقاط مختلف کشور وارد کرده‌اند. 12دی‌ماه1401 بود که وزارت اطلاعات با صدور اطلاعیه‌ای، اعلام کرد بزرگ‌ترین شبکه‌ تأمین مالی و تجهیزات تیم‌های عملیاتی گروهک تروریستی منافقین را شناسایی و عناصر اصلی این شبکه را بازداشت کرده‌است؛ ضرباتی که طی سال‌جاری نیز ادامه داشته و تحرکات ضدامنیتی تروریست‌های این فرقه را با ناکامی مطلق مواجه کرده‌است. علاوه‌بر اینها طی سال‌جاری ضربات جبران‌ناپذیری نیز به شبکه جذب نیروی‌ آنان در داخل کشور وارد شده‌است.

پایان ‌ماه عسل با غرب
پس‌از اینکه گروهک منافقین در دستیابی به اهداف ترسیم شده باهدف ناامن‌سازی و بی‌ثبات‌سازی کشور به‌دنبال اغتشاشات پاییز1401 ناکام ماند، روند تحولات از ناامیدی دولت‌های غربی از «برگ منافقین» حکایت داشت؛ رویکردی که حمله پلیس آلبانی به مقر منافقین در تیرانا شاهدی بر این مدعاست. اواخر خردادماه سال‌جاری بود که پلیس آلبانی با حکم دادگاه این کشور، به‌دلیل عدم‌رعایت مفاد توافق میان تیرانا و منافقین، به مقر این گروهک، موسوم به «اشرف3» حمله کرد که با درگیری میان دوطرف همراه بود. کارشناسان امنیتی معتقدند این اقدام دولت آلبانی، نشان‌دهنده ناامیدی دولت‌های غربی از کارایی این گروهک تروریستی در مواجهه با جمهوری‌اسلامی است. این تحول مهم، نابسامانی‌های این گروهک را وارد مرحله تازه‌ای کرد.

افزایش محدودیت‌ها در آلبانی
بررسی‌ها نشان می‌دهد به‌دنبال حمله خردادماه گذشته پلیس آلبانی به مقر گروهک تروریستی منافقین، محدودیت‌های بیشتری برای فعالیت‌های این گروهک در تیرانا وضع و سبب تشدید اوضاع نابسامان تروریست‌ها دراین کشور شده‌است. برهمین ‌اساس هم بود که در روزهای میانی مردادماه1402، برخی منابع امنیتی فاش کردند که مقام‌های قضایی آلبانی براساس مدارکی که در جریان حمله خردادماه به مقر این گروهک به‌دست پلیس افتاد، ضمن تروریستی ارزیابی کردن فعالیت‌های این فرقه، با صدور حکمی، ورود مریم رجوی، سرکرده این گروهک به این کشور را ممنوع کرده‌اند. در ادامه محدودسازی فعالیت‌های منافقین در آلبانی نیز در اواخر مردادماه1402 خبر رسید دولت این کشور در تازه‌ترین اقدام خود به‌منظور محدودسازی فعالیت‌های تروریستی و سایبری منافقین، شبکه اینترنت مقر «اشرف۳» را قطع کرده‌است.

فرار نیروها
افزایش فشارهای دولت آلبانی از یک‌سو و عمیق‌تر شدن شکاف‌های داخلی میان اعضای گروهک منافقین، فاز تازه‌ای را در روند اضمحلال این سازمان رقم زده که آن‌ هم فرار نیروها از مقر «اشرف3» است. گزارش‌ها نشان می‌دهد برخی منافقین درحال فراری دادن بخشی از نیروهای خود به کشورهایی مانند کانادا و آلمان هستند؛ موضوعی که زمینه‌ساز افزایش درگیری‌ها میان اعضای رده‌پایین این سازمان شده‌است. در نخستین روزهای مردادماه1402 بود که فرار «بیجار رحیمی» از مقر اشرف3، نمودی دیگر بر آشفتگی‌های حاکم بر گروهک منافقین بود و حاشیه‌های بسیاری را نیز برای این فرقه به‌دنبال داشت. افشاگری‌های این عضو جداشده از وضعیت بغرنج تروریست‌های آلبانی‌نشین حکایت داشت. به‌دنبال این اتفاق‌ها، گفته شدکه با افزایش احتمال فرار عده بیشتری از نیروها، فشارها بر اعضا بیشتر شده‌است.

افزایش درگیری‌های داخلی
اخبار منتشر شده از اشرف3، از بالاگرفتن اختلاف‌ها درمیان اعضای این گروهک تروریستی حکایت دارد؛ تنش‌هایی که به بالاترین سطوح این گروهک نیز کشیده شده‌است. طی روزهای اخیر برخی منابع خبر دادند افزایش نابسامانی‌های داخلی دراین گروهک، صدای اعضای رده‌پایین این فرقه را هم درآورده و با اعتراض‌هایی ازسوی آنان همراه بوده‌است؛ موضوعی که سبب شده مقام‌های ارشد منافقین در اشرف3 نسبت به افزایش ریزش نیروها احساس خطر بیشتری کنند. براساس اخبار منتشر شده دراین زمینه، انتقال معترضان به بازداشتگاه با انتقادهای گسترده‌ای ازسوی اشرف‌نشینان مواجه شده؛ تا جایی که نگرانی مقام‌های ارشد منافقین حاضر در اشرف3 را به‌دنبال داشته ‌است.

افزایش مرگ‌های مشکوک
در نخستین روزهای ماه جاری بود که علنی شدن خبر مرگ مشکوک محمدعلی شریفی، از اعضای منافقین در اشرف‌3، پرده دیگری از آشفتگی این روزهای منافقین را به نمایش گذاشت. این درحالی است که برخی منابع اعلام کرده‌اند که روند مرگ‌های مشکوک در این سازمان طی ماه‌های گذشته رو به افزایش بوده‌است. اگرچه در گزارش‌های منافقین دلیل مرگ شریفی، دوام نیاوردن او زیر عمل جراحی اعلام شده، اما بررسی‌ها نشان می‌دهد کشف ارتباط‌های شریفی به‌منظور فرار به ایران ازسوی منافقین و به‌دنبال آن، اعمال فشار و شکنجه‌، دلیل کشته شدن او ازسوی آنها بوده‌است.

علنی شدن مرگ مسعود رجوی
در نخستین روزهای آبان‌ماه گذشته انتشار گزارش‌های امنیتی درباره مرگ مسعود رجوی در سال1399 بر اثر بیماری و سکته قلبی، سبب ایجاد موج تازه‌ درگیری‌های داخلی میان رده‌های مختلف این سازمان شد که نمودی از روند رو به افزایش آشفتگی‌های درونی منافقین بود.  ماجرا تا جایی بالا گرفت که مقام‌های رده بالای منافقین را وادار کرد تا با استفاده از جعل صدای مسعود رجوی، تلاش کنند اینگونه القا نمایند که سرکرده تروریست‌ها همچنان زنده است؛ این ‌درحالی است که گفته می‌شود این اقدام نه‌تنها اشرف‌نشینان را قانع نکرده، بلکه به اختلاف‌ها نیز دامن زده‌است.


سیاهه بحران‌های منافقین
گسترش ضربات دستگاه‌های امنیتی ایران به عوامل منافقین در ایران
افزایش تلاش‌ها و درخواست‌های اشرف‌نشینان برای فرار و خروج از آلبانی
روند رو به گسترش اختلاف‌ها و درگیری‌های داخلی میان اعضا
درهم‌ریختگی فضای روانی اشرف3
افزایش محدودیت‌های آلبانی بر فعالیت‌های منافقین
گسترش کنترل‌های امنیتی و دستگیری‌های داخلی اعضا
افزایش افشاگری‌ها علیه منافقین در رسانه‌ها و افکارعمومی ایرانیان
ناامیدی اشرف‌نشینان از ادامه روند حمایتی دولت‌های غربی
بالا گرفتن اشتیاق ساکنان اشرف3 برای ارتباط گرفتن با خانواده‌هایشان
کاهش توان لجستیکی و تجهیزاتی منافقین برای فضاسازی‌های رسانه‌ای
افزایش بیماری‌ درمیان اعضای منافقین با توجه به میانگین بالای سنی آنان
گسترش محدودیت‌های مالی  این گروهک













 

این خبر را به اشتراک بگذارید