• پنج شنبه 27 اردیبهشت 1403
  • الْخَمِيس 8 ذی القعده 1445
  • 2024 May 16
دو شنبه 20 آذر 1402
کد مطلب : 212061
+
-

عصر جدید پهپادی ایران

گروه‌های پروازی پهپاد «کرار» مسلح به موشک «مجید» به یگان‌های نیروی پدافند هوایی ملحق شدند

گزارش
عصر جدید پهپادی ایران

علیرضا احمدی-روزنامه‌نگار

دانشگاه خاتم‌الانبیا (ص) پدافند هوایی ارتش روز یکشنبه درحالی میزبان مراسم الحاق گروه‌های پروازی پهپاد «کرار» مسلح به موشک «مجید» بود که گام بلنددیگری ازسوی ارتش با هدف ارتقای توان رزمی واحدهای پدافند هوایی کشور برداشته شده ‌است.
با انجام این الحاق،پهپادهای رهگیر کرار در مناطق پدافند هوایی شمال ‌غرب، غرب، جنوب ‌غرب، جنوب، جنوب ‌شرق و شرق کشور به‌کار گرفته می‌شوند؛ دستاوردی که براساس آن، عملیات رهگیری و انهدام پرنده‌های متخاصم با هزینه‌ای بسیار کمتر از به ‌کارگیری هواپیماهای با سرنشین شکاری و با درصد خطر کمتر، انجام می‌شود. از سوی دیگر با این الحاق، بخش عمده‌ای از عملیات پدافند «هواپایه» به‌صورت تاکتیکی و در هر موقعیت جغرافیایی انجام می‌شود.در چنین شرایطی گروه‌های پهپادی الحاق‌شده، در قالب یگان‌های مأموریتی نیروی پدافند هوایی تحت شبکه یکپارچه پدافند هوایی خاتم‌الانبیا (ص) مورد بهره‌برداری قرار می‌گیرند و نقش ویژه‌ای در ارتقای توان رزم هوایی نیروهای ‌مسلح کشور ایفا خواهند کرد.

از طرح «رسول» چه می‌دانیم؟
الحاق گروه‌های پروازی پهپاد «کرار» مسلح به موشک «مجید» در چارچوب طرح «رسول» نیروی پدافند هوایی ارتش انجام شد؛ طرحی که به‌گفته مقام‌های مربوط، موفق شد مفهوم جدیدی از پدافند هوایی بدون‌سرنشین را ارائه دهد و حاصل هم‌افزایی روزافزون وزارت دفاع و نیروی پدافند هوایی ارتش است. طرح رسول که در نخستین روزهای آبان‌ماه1402 و در قالب رزمایش پهپادی ارتش رونمایی شد، ۹مرحله تست‌های میدانی و عملیاتی گسترده و حساس پروازی را پشت‌سر گذاشته و براساس آن، توانایی «ردگیری» و «درگیری» علیه هرگونه پرنده و اهداف متخاصم محقق شده ‌است.

ارزان‌سازی دفاع هوایی
طی سال‌های اخیر نیروهای ‌مسلح ایران در بخش‌های مختلف و به‌ویژه پدافند هوایی ارتش، توان ویژه‌ای را برای خودکفایی در حوزه رزم هوایی صرف کرده‌اند؛ رویکردی که تقویت توان پهپادی و همچنین «طرح رسول» از دستاوردهای آن به ‌حساب می‌آیند. از سوی دیگر دستاورد اخیر نیروی پدافند هوایی از تحقق راهبرد محوری ارزان‌سازی نیازهای حوزه دفاع هوایی و استفاده از تجهیزات و امکانات پدافندی بومی حکایت دارد. بر همین ‌اساس هم هست که مقام‌های مسئول در ارتش اعلام کرده‌اند بهره‌برداری از گروه‌های پهپادی کرار مسلح به موشک مجید از نظر صرفه اقتصادی اهمیت محوری دارد.

افزایش قدرت «پدافند هواپایه»
رونمایی از تازه‌ترین دستاورد ارتش، نمودی از گام‌های بلندی است که نیروهای ‌مسلح ایران طی سال‌های اخیر در مسیر بومی‌سازی تسلیحات و تجهیزات دفاعی کشور برداشته‌اند؛ گام‌هایی که مقام‌های نظامی کشور بر استمرار آن تأکید دارند. برهمین‌اساس هم بود که فرمانده نیروی پدافند هوایی ارتش با تأکید بر اینکه پروژه الحاق پهپاد‌های پیشرفته به سازمان رزم این نیرو با جدیت دنبال می‌شود، تأکید کرد این مسیر نشان‌دهنده قطع وابستگی تجهیزاتی و دانشی نیروهای مسلح به خارج از کشور است. امیر علیرضا صباحی‌فرد به ویژگی‌های «طرح رسول» هم اشاره و تأکید کرد: در این طرح بر افزایش قدرت «پدافند هواپایه» تأکید شده است.






 

این خبر را به اشتراک بگذارید