• جمعه 14 اردیبهشت 1403
  • الْجُمْعَة 24 شوال 1445
  • 2024 May 03
دو شنبه 20 آذر 1402
کد مطلب : 212029
+
-

سرپرست یا رئیس؟

وحید مرادی، سرپرست جدید فدراسیون والیبال برای انتخابات نام‌نویسی کرده اما می‌گوید قصدش بازنشستگی است

درست در روزهایی که همه منتظر بودند انتخابات برگزار و رئیس 4سال آینده فدراسیون والیبال مشخص شود، وزیر ورزش تصمیم دیگری گرفت. در پیش بودن بازی‌های المپیک پاریس و شرایط سختی که تیم ملی برای گرفتن سهمیه دارد، این اطمینان را داده بود که وزارت ورزش انتخابات را به تعویق نمی‌اندازد اما با تشخیص کیومرث هاشمی، وحید مرادی، سرپرست شد و این تصمیم یک پیام مهم برای جامعه والیبال داشت؛ اینکه به این زودی‌ها قرار نیست انتخاباتی برگزار شود.
وزیر در حالی مرادی را به‌عنوان سرپرست فدراسیون انتخاب کرد که شرایط او تفاوت چندانی با محمدرضا داورزنی نداشت. داورزنی، رئیس سابق فدراسیون به سن بازنشستگی رسیده بود و نامزد دوره بعدی ریاست بود. مرادی هم در فدراسیون داورزنی، نایب‌رئیسی را به‌عهده داشت و در حالی نامزد انتخابات ریاست شد که صحبت از بازنشستگی‌اش مطرح بود. به هر حال سؤال اصلی این است که چرا وزارت ورزش، سرپرستی فدراسیون را به کسی سپرده که خود او یکی از نامزدهای ریاست است؟ درحالی‌که انتظار می‌رفت دیروز مرادی در نشست خبری‌اش درباره سرانجام مجمع انتخاباتی و اینکه انتخابات کی و با چه شرایطی برگزار می‌شود و شرایط حضور خودش در این مجمع انتخاباتی چیست توضیح بدهد، از برنامه‌های بلندمدتی که برای والیبال و ‌آینده‌اش دارد، حرف زد. هم وعده‌های او و هم تبریکاتی که بعضی از افراد حاضر در نشست نثارش کردند، این شائبه را ایجاد کرد که آیا مرادی به‌عنوان سرپرست انتخاب شده است یا به‌عنوان رئیس فدراسیون؟
 
   معروف سرمربی نیست
مرادی انتخاب سرمربی برای تیم ملی مردان را در اولویت برنامه‌هایش قرار داده است؛ کاری که داورزنی در روزهای آخر ریاستش نتوانست به نتیجه برساند. خبر مهمی که او داد این بود که سعید معروف از لیست گزینه‌های احتمالی خارج شده ‌و سرمربی آینده تیم ملی که بهمن‌‌‌ماه معرفی می‌شود، حتما خارجی خواهد بود. مرادی اعتراف کرد که یکی از موضوعات مورد اختلاف او و داورزنی سر حضور معروف در این لیست بوده است. از نظر سرپرست فدراسیون، معروف یکی از پتانسیل‌های آینده‌دار است و انتخاب او در این مقطع، ضربه به او و سرمایه‌سوزی است. این نظر مرادی مورد تأیید کارشناسان هم هست. مرادی درنظر دارد اختیار انتخاب سرمربی را به اعضای کمیته فنی بدهد اما بعد از اینکه این کمیته کوچک‌تر و فنی‌تر از قبل شد. بعد از اینکه تیم ملی با بهروز عطایی به بن‌بست خورد، بعضی از مسئولان فدراسیون در حمایت از داورزنی مدعی شدند که بعد از لیگ ملت‌ها اعضای کمیته فنی بودند که به ادامه همکاری با عطایی رأی دادند و خواست داورزنی استخدام سرمربی خارجی بود. حالا نقش مرادی در انتخاب سرمربی جدید چه خواهد بود؟ اگر سرمربی بعدی هم با تیم ملی به نتیجه نرسد، مسئولیت انتخاب اشتباه با سرپرست خواهد بود یا با کمیته فنی و مهم‌تر اینکه اگر رئیسی که از مجمع رأی اعتماد می‌‌گیرد با سرمربی منتخب مرادی موافق نباشد، تکلیف چه می‌شود؟ مرادی در این‌باره توضیح داد:‌ «ما اهل گردن‌گرفتن هستیم. من به مدیریت متمرکز اعتقادی ندارم. کمیته‌ فنی سرمربی را انتخاب می‌کند و هم آنها باید مسئولیت را بپذیرند و هم خود من مسئولیت این انتخاب را می‌پذیرم.» برنامه فدراسیون این است که قرارداد مربی آینده 5ساله باشد ولی در 3مقطع، یک، 2 و 2ساله این قرارداد تمدید شود. در این شرایط رئیس جدید فدراسیون هم می‌تواند نظرش را اعمال کند.
 
   سرپرست نامزد ریاست نمی‌شود
اما موضوع مهم‌تر؛ مرادی برای برگزاری انتخابات چه برنامه‌ای دارد؟ خود او نامزد می‌ماند، بازنشسته است یا نه: «من متأسفانه بازنشسته نیستم. بازنشستگی من مطرح بود. یک هفته قبل از ابلاغ حکم سرپرستی پیگیر بازنشستگی بودم که در این مورد با بخش حقوقی و اداری وزارت ورزش اختلافاتی وجود داشت. حالا هم درخواست بازنشستگی داده‌ام.» با این شرایط مرادی چرا برای ریاست فدراسیون نامزد شد؟ «موقع ثبت‌نام تصمیمی برای بازنشستگی نداشتم.» او در نشست دیروز اعلام کرد که تمایلی برای حضور در انتخابات ندارد و برگزاری انتخابات هم ‌بستگی به ‌نظر وزارت ورزش دارد: «اگر نظر وزارت ورزش بر این باشد که انتخابات تا قبل از سال جدید برگزار شود، ثبت‌نام‌های قبلی تا هفته سوم اسفند اعتبار دارد اما اگر قرار باشد انتخابات بعد از المپیک برگزار شود، باید ثبت‌نام جدید انجام شود.» پیش از این شایعه شده بود که بعضی از کارشناسان والیبال از وزارت ورزش خواسته‌اند نامزدها دوباره نام‌نویسی کنند. آنها نگران بودند که بعد از حذف بازنشسته‌ها، در لیست نامزد مطمئنی برای اداره فدراسیون باقی نماند.
مرادی در جلسه دیروز تأکید کرد که راه سرپرستان دیگر را در پیش نمی‌گیرد و تنها هدف او اداره امور فدراسیون تا برگزاری مجمع است و قرار نیست تغییرات گسترده‌ای به نفع نامزد خاصی اتفاق بیفتد.
 
   انتخاب‌های اشتباه
مرادی در توضیح برنامه‌هایی که برای والیبال زنان دارد، مدعی شد که انتخاب الکساندرا کمپدلی برای سرمربیگری تیم ملی اشتباه بوده است. او گفت که کمپدلی به جز دستیاری ولاسکو در تیم جوانان ایتالیا، سابقه کاری درخشان دیگری نداشته و حتی در مسابقات قهرمانی آسیا نمی‌دانسته که چطور باید تیم را ارنج کند. او کمپدلی را گزینه تحمیلی به فدراسیون معرفی کرد و گفت که فدراسیون با مشورت و خواست نایب‌رئیس امور زنان، سرمربی خارجی جدیدی استخدام می‌کند.

 

این خبر را به اشتراک بگذارید