• جمعه 14 اردیبهشت 1403
  • الْجُمْعَة 24 شوال 1445
  • 2024 May 03
دو شنبه 20 آذر 1402
کد مطلب : 212014
+
-

تلاش برای فتح بازارهای جهانی

هفدهمین جشنواره سینما حقیقت از 27آذر آغاز می‌شود

کوتاه‌تر از گزارش
تلاش برای فتح بازارهای جهانی

نشست هفدهمین جشنواره فیلم «سینماحقیقت» به دبیری محمد حمیدی‌مقدم در مرکز گسترش سینمای مستند، تجربی و پویانمایی برگزار شد. به ‌گفته دبیر جشنواره، آثار در پردیس چارسو اکران می‌شوند و در موزه سینما هم روی پرده می‌روند.
این دوره از جشنواره در بخش‌های مسابقه ملی، مسابقه بین‌الملل، جایزه شهید آوینی، بخش‌های جنبی ملی، بین‌الملل و بزرگداشت برگزار می‌شود.

پلان‌های دیده نشده «تاراز»
محمد حمیدی مقدم دبیر جشنواره حقیقت عنوان کرد: 3بزرگداشت و نکوداشت داریم. جشنواره را با یک فیلم ماندگار آغاز خواهیم کرد؛ جشنواره با «تاراز» فرهاد ورهرام با یاد فیلمبردار فقید مرتضی پورصمدی آغاز خواهد شد.«تاراز» حاصل همکاری ضابطی جهرمی، ورهرام و پورصمدی بود. این فیلم پلان‌های دیده‌نشده‌ای دارد که در این جشنواره دیده می‌شوند. نکوداشت ما ویژه آقای پورصمدی خواهد بود، مراسم بزرگداشتی هم برای اصغر بختیاری، فعال حوزه سینمای دفاع‌ مقدس برگزار می‌شود و بزرگداشت دوم به مهرداد زاهدیان، از فیلمسازان پیشکسوت تعلق دارد.

بخش ویژه غزه در سینماحقیقت
دبیر جشنواره «سینماحقیقت» با اشاره به بخش بین‌الملل این رویداد مطرح کرد: امسال در بخش بین‌الملل، بخش ویژه غزه را هم داریم و مهم‌ترین فیلم‌های مستند در این حوزه را به نمایش می‌گذاریم. ۲ پنل ویژه هم در این حوزه داریم. کارگاه‌هایی را با حضور استادان ایرانی و خارجی ضبط کرده‌ایم که در سایت ما بارگذاری می‌شوند.
حمیدی‌مقدم عنوان کرد: با توجه به اینکه سال گذشته جشنواره را با نمایش یک فیلم مستند حیات‌وحش آغاز کردیم، امسال شاهد رشد این مستندها هستیم. دو، سه فیلم قدرتمند در این حوزه داریم. در حوزه محیط‌زیست هم فیلم‌های خوبی به نمایش گذاشته می‌شوند. یکی از نکات مورد توجه ما در هدف‌گذاری، آب و جمعیت بود.

پخش آنلاین برخی مستندها
حمیدی‌مقدم درباره نمایش آنلاین فیلم‌ها توضیح داد: اکران آنلاین یک اتفاق مکمل بود، اما جشنواره یعنی حضور فیزیکی، تجمع، گفت‌وگو و ... ؛ با این حال کرونا باعث شد در حوزه اکران آنلاین پیشتاز باشیم. این اتفاق برای ما آورده‌ای داشت که ما را شگفت زده کرد؛ مثلاً در دورافتاده‌ترین نقاط هم بچه‌ها به تماشای فیلم‌ها می‌نشستند و این برای ما جذابیت داشت‌. امسال نمی‌خواستیم نمایش آنلاین داشته باشیم، اما مورد فشار دوستان فیلمساز قرار گرفتیم؛ ضمن اینکه کمپانی‌ها هم به ما می‌گفتند مستندها باید دیده شوند. به هر حال در وضعیتی که هستیم انعکاس پیام مهم است؛ پس امسال هم نمایش فیلم به‌صورت آنلاین داریم، اما این امر به‌صورت اختیاری است، ولی امتیازاتی برای فیلمساز دارد، اگر نمایش آنلاین داشته باشد، برای حق پخش فیلم‌شان هزینه می‌دهیم.

فیلم‌های مستند را کجا ببینیم؟
به‌گفته دبیر جشنواره، علاقه‌مندان به سینمای مستند در سمفا با رزرو فیلم می‌توانند آثار مورد علاقه خود را تماشا کنند. وی اضافه کرد: فروش مستندها یکی از ملاک‌های مهم دیده شدن است؛ تا نتوانیم وارد بازار جهانی شویم نمی‌توانیم فروش خوبی داشته باشیم و دیده شویم. ما در ایران تولید و خودمان مصرف می‌کنیم. درصورتی که جریان‌سازی‌ اصلی ما رخنه مستند در بازارهای دنیاست و اصلی‌ترین هدف ماست که به ‌صورت عملی درخواهد آمد.



 

این خبر را به اشتراک بگذارید