• سه شنبه 11 اردیبهشت 1403
  • الثُّلاثَاء 21 شوال 1445
  • 2024 Apr 30
دو شنبه 20 آذر 1402
کد مطلب : 211998
+
-

حیوان‌آزاری مدرن

حیوان‌آزاری مدرن

فاطمه عباسی

فکر اینکه یک سگ یا گربه، چسبی روی بینی‌اش باشد آن هم به‌دلیل عمل زیبایی، خنده‌دار و غیرقابل باور است، اما این روزها در واقعیت این اتفاق در حال رخ‌دادن است. فرم‌دادن به بینی، بزرگ‌کردن چشم، صاف‌کردن و کشیدن پوست، برداشتن چربی، تیزکردن گوش افتاده، بوتاکس، خالکوبی و ... از جمله عمل‌هایی است که برخی برای زیباترشدن حیوانشان انجام می‌دهند تا شاید بتوانند کمی بیشتر با آنها پز بدهند.
در واقع عده‌ای حیوان خانگی را به کلینیک می‎برند و در ازای پرداخت مبالغ نسبتا بالا از دامپزشکان می‌خواهند گوش یا بینی حیوان را جراحی زیبایی کند یا دمش را کوتاه و یا روی تنش تتو نقش کند؛ کاری که مصداق بارز حیوان‌آزاری است.
کارشناسان می‌گویند که اندازه گوش، بینی یا هر عضو دیگر بدن یک حیوان در نتیجه تکامل و در پاسخ به نیاز طبیعی شکل گرفته است. وقتی این اندازه‎‌ها زیاد یا کم شوند، در واقع به عملکرد طبیعی حیوان لطمه وارد می‎کنیم و این نوعی آزار حیوانات است؛ برای مثال صاحب یک حیوان دوست دارد گوش سگش ایستاده باشد که با انجام عمل جراحی در گوش و قراردادن فنر موجب می‌شود که گوش حیوان دائم صاف بایستد؛ درصورتی که این کار موجب اختلال در زبان بدن حیوان می‌شود، چون هر حرکت گوش یک علامتی است که حیوان از خود بروز می‌دهد، اما وقتی که گوش با کار گذاشتن فنر ثابت می‌شود، دیگر کارایی خود را در برقراری ارتباط با اطراف از دست می‌دهد. عده‌ای پا را فراتر هم گذاشته‌اند و برای تغییر صدای حیوان‌شان دست به عمل حنجره حیوانات می‌زنند تا صدایشان نازک‌تر شود و حتی برخی مدعی شده‌اند همسایه‌هایشان از صدای حیوان‌شان شکایت کرده‌اند و برای اینکه بتوانند حیوان را نگه دارند، مجبورند حنجره حیوان را عمل کنند.
امروزه هزینه شکستگی دست و پای یک سگ یا گربه حدود 8 تا 12میلیون تومان آب می‌خورد. با این حال عده‌ای میلیون‌ها تومان هم برای زیباسازی و خوش‌صداکردن این حیوانات هزینه می‌کنند؛ مثلا برای سگ و گربه که جراحی زیبایی روی این حیوانات شایع‌تر است، فرم‌دادن به بینی حدود 20 تا 30میلیون تومان، افتادگی پلک 15 تا 20میلیون تومان، کشیدن پوست 5 تا 10میلیون تومان، تیزکردن گوش 5 تا 10میلیون تومان، عمل حنجره و خوش صداشدن 12 تا 18میلیون تومان، جراحی فک 10 تا 15میلیون تومان، خالکوبی
 3 تا 5میلیون تومان، بوتاکس 2 تا 3میلیون تومان و گوش و دم‌بری حدود 2 تا 3میلیون تومان برای صاحبان این حیوانات آب می‌خورد.
کسی شک ندارد که جراحی‎‌های زیبایی روی حیوانات خانگی نوعی حیوان‌آزاری است، پس می‎‌توان چنین چیزی را رسما ممنوع و با متخلفان، چه دامپزشک و چه نگهدارنده حیوان، برخورد قانونی کرد، هرچند گرایش به چنین رفتار‎های عجیبی باید از منظر جامعه‌شناسی و روانشناسی هم دقیقا بررسی شود.



 

این خبر را به اشتراک بگذارید