• یکشنبه 29 مهر 1403
  • الأحَد 16 ربیع الثانی 1446
  • 2024 Oct 20
شنبه 18 آذر 1402
کد مطلب : 211767
لینک کوتاه : newspaper.hamshahrionline.ir/Mj6KR
+
-

حضور قانونی کارآگاهان خصوصی ضروری است

حضور قانونی کارآگاهان خصوصی ضروری است

سردار علی ولیپور گودرزی- رئیس پلیس آگاهی تهران بزرگ

در ایران کارآگاه خصوصی نداریم البته یک طرحی با عنوان کارآگاه خصوصی توسط پلیس آگاهی فراجا پیشنهاد داده شده است که هنوز این طرح به مرحله اجرا نرسیده است. امیدوار هستیم این طرح هرچه سریع‌تر اجرا شود چراکه حضور کارآگاهان خصوصی  ضروری است. برخی از مردم دوست دارند به‌صورت ویژه‌ای کارشان پیگیری شود که این امر نیازمند کارآگاه خصوصی است. فردی که ۳۰ سال سابقه کار دارد و کارآگاه است بعد از بازنشستگی مجبور می‌شود برود و در شغل‌های غیرمرتبط فعالیت کند اما با این طرح می‌توان از تجربیات این افراد استفاده کرد.
کارآگاه خصوصی در ایران تاکنون به شکل قانونمند ایجاد نشده و همین مسئله موجب سوءاستفاده برخی افراد سودجو در اینترنت و فضای مجازی شده است. در برخی تبلیغات در فضای مجازی مشاهده می‌شود که هم پول‌های کلانی گرفته‌اند و هم به حریم خصوصی افراد وارد شده‌اند. به لحاظ گستردگی و تنوع روابط اجتماعی، نیاز شهروندان به این خدمات بیشتر شده است؛ همچنین مردم گاهی تمایل دارند برخی موضوع‌هایی که ماهیت قضایی انتظامی ندارد، با کمک کارآگاه خصوصی برطرف کنند.
رسیدگی به پرونده‌ها تا حصول نتیجه در بحث اخلاق کارآگاهی قرار دارد و یک کارآگاه هیچ زمانی صرفاً برای پول کار نمی‌کند چراکه هدف کارآگاهان کشف جرم است. در تهران هر کارآگاه ماهانه به 70تا 80پرونده رسیدگی می‌کند. اما نکته قابل توجه این است که یک کارآگاه به تنهایی وظیفه رسیدگی به پرونده‌ها را ندارد و با کمک دیگر افسران یک پرونده را پیگیری می‌کند.


 

این خبر را به اشتراک بگذارید