• شنبه 28 مهر 1403
  • السَّبْت 15 ربیع الثانی 1446
  • 2024 Oct 19
پنج شنبه 16 آذر 1402
کد مطلب : 211608
لینک کوتاه : newspaper.hamshahrionline.ir/qj96D
+
-

پیشنهادهای ویژه

اولین‌های هوانوردی

مونتاژ، تعمیر و ساخت هواپیما  

با گسترش صنعت هوانوردی در ایران نیاز به ساخت و حتی تعمیرات هم بود؛ بنابراین کارخانه مونتاژ و تعمیرات هم شروع به کار کرد. نخستین کارخانه هواپیماسازی مونتاژ ایران، کارخانه هواپیمایی شهباز بود که در سال۱۳۱۴ پایه‌گذاری شد. لوازم این کارخانه برای انجام تعمیرات اساسی و مونتاژ قطعات هواپیماهای مختلف در سال۱۳۱۲ از انگلستان خریداری شد. این کارخانه تا پیش از سال۱۳۲۰ تعداد زیادی هواپیمای آموزشی و جنگی ساخت و به نیروی هوایی تحویل داد. این هواپیماها از نوع دی هاویلند تایگرمث، آداکس و هایند بودند.

تعمیرکننده ایرانی
با ورود هواپیما به ایران نیاز به متخصص تعمیرات هم بود. در این میان نام سیاوش سیاهپوش به‌عنوان نخستین ایرانی‌ای که یک هواپیما را اساسی تعمیر کرد به ثبت رسیده است. ستوان دوم سیاوش سیاهپوش در سال۱۳۰۹ یک بدنه کامل از هواپیمای نوع دی‌هاویلاند۹آ را در تعمیرگاه قلعه‌مرغی تعمیر و با استفاده از بال‌های یدکی به یک هواپیمای کامل تبدیل و آن را برای پرواز آماده کرد. این هواپیما با خلبانی ستوان یکم مهدی سپه‌پور و سرنشینی ستوان دوم سیاهپوش پرواز آزمایشی موفقی انجام داد و به سلامت به زمین نشست.


راه‌اندازی شرکت ملی هواپیمایی

راه‌اندازی   
بعد از آموزش خلبانان و راه‌اندازی فرودگاه در تهران، نوبت به راه‌اندازی شرکت‌های هواپیمایی رسید. بنابراین سال۱۳۲۱، تعدادی از بازرگانان ایرانی دور هم جمع شدند و تصمیم به راه‌اندازی نخستین شرکت هواپیمایی حامل پرچم ایران گرفتند و حتی نام آن را«ایرانین ایرویز» گذاشتند که هفته‌ای یک‌بار پروازی به اروپا داشت. این شرکت چند هواپیما هم برای جابه‌جایی مسافران داخلی اختصاص داد و همزمان حمل بار هم انجام می‌داد.  

پس از ایرانین ایرویز، شرکت هواپیمایی «پرشین ایرسرویسز» یا پاس سال۱۳۳۳ در تهران تشکیل شد. این شرکت ابتدا در زمینه حمل بار و بعدها جابه‌جایی مسافران داخلی به تهران فعالیت می‌کرد.  
5 اسفند سال۱۳۴۰  این 2شرکت خصوصی با هم ادغام شدند و شرکت هواپیمایی ملی ایران (هما)، با نام بین‌المللی ایران‌ایر راه‌اندازی شد. هما یک شرکت ملی بود که تمام امکانات و کارکنان 2شرکت را در اختیار گرفت.

شبیه‌ساز پرواز

تجربه پرواز واقعی

دستگاه شبیه‌ساز پرواز باغ کتاب با نام«سسنا» گرچه در بخش نوجوانان قرار دارد اما قابلیت‌هایش آنقدر بالاست که دانشجویان هوافضا، الکترونیک، مهندسی مراقبت پرواز و به‌ویژه خلبانان در حال آموزش هم می‌توانند داخل کابین بنشینند و پرواز را تجربه کنند. آشنایی با حرفه خلبانی و استعدادیابی از بازدیدکنندگان، تجربه پرواز با شبیه‌ساز هواپیمای دونفره و مسافربری، آشنایی با ساختمان هواپیما، اصول پرواز و ناوبری و تمرین مراحل خلبانی، آشنایی با کابین، کنترل و هدایت هواپیما در شب از دیگر اهداف تعیین شده برای جانمایی این شبیه‌ساز است.

واقعیت مجازی


تفریح همراه با آموزش
شبیه‌سازها شبیه محیط هواپیماها و هلی‌کوپترهای واقعی و حرفه‌ای هستند و معمولاً برای خلبانان ایرلاین‌ها و علاقه‌مندان به پرواز راه‌اندازی می‌شوند. در این مکان شبیه‌سازهای بوئینگ و تک‌موتوره ثابت هستند و شبیه‌سازهای هلی‌کوپتر فول موشن با 6درجه آزادی‌اند. البته هر شبیه‌ساز جزوه‌های مخصوص به‌خود و تمرین‌های پیشنهادی دارد که پس از رزرو برای کاربر ارسال می‌شود؛ به همین دلیل به شرکت‌کنندگان توصیه شده تا با مطالعه و برنامه تمرین‌ها به این مکان مراجعه کنند تا وقت و هزینه‌شان تلف نشود. برای کسانی هم که بیش از 5ساعت تمرین کنند، گواهی صادر می‌شود.

پاراگلایدر امامزاده هاشم‌ع


بر فراز دماوند
از آنجا ‌که این سایت در مسیر بادهای قوی قرار دارد، برای پروازهای طولانی انتخاب بسیار مناسبی است و همین موضوع باعث ‌شده تا افرادی که از این سایت استفاده می‌کنند، در گلایدرسواری موفق‌تر باشند. هنگام پرواز در این محدوده شاهد مناظر زیبایی مانند کوه دماوند، ویلاهای رنگی و زیبا و فضای سبز خواهید بود. دشت مشا سایت امامزاده هاشم در گذشته، مکان‌های زیادی برای فرود خلبانان داشت و افراد بسیاری برای پرواز از این سایت بهره می‌بردند، اما در حال حاضر، به‌دلیل ویلاسازی‌های زیاد تعداد آنها کم شده است. چرخ زدن میان زمین و آسمان ورزش بی‌نهایت لذت‌بخش و هیجان‌انگیز است.

فرودگاه آزادی

تفریح و آموزش با هم
علاوه بر پروازهای تفریحی، آموزش خلبانی، خرید، فروش و مونتاژ هواپیماهای فوق‌سبک از فعالیت‌هایی است که در این مجموعه هوانوردی ۷۵ هکتاری جریان دارد. در پرواز با هواپیماهای دونفره برخی خلبان‌ها به شما اجازه می‌دهند تا دقایقی هدایت پرنده را در دست بگیرید و خلبانی کنید. البته قبل از پرواز برای دقایقی به شما آموزش‌های کوتاه‌مدت داده می‌شود. فرودگاه تفریحی آزادی، امکاناتی همچون باند و برج مراقبت پرواز، آشیانه‌های آماده‌‌سازی‌ هواپیما، نگهداری هواپیما و تولید، کارگاه‌های ساخت و مونتاژ، ترمینال و جایگاه بازدیدکنندگان، ایستگاه‌های هواشناسی و سایت ایمنی زمینی دارد.


 

این خبر را به اشتراک بگذارید