• جمعه 14 اردیبهشت 1403
  • الْجُمْعَة 24 شوال 1445
  • 2024 May 03
دو شنبه 4 دی 1396
کد مطلب : 2116
+
-

افزایش 52درصدی معاملات مسکن در تهران

آذرماه دست‌کم برای فعالان بازار مسکن پایتخت،‌ماه خوبی بوده چه اینکه آمارهای رسمی نشان می‌دهد تعداد معاملات خرید و فروش مسکن در آذرماه گذشته نسبت به آذرماه پارسال 52.4درصد رشد داشته و میانگین قیمت هر مترمربع واحد مسکونی هم در این مدت رشدی 13.6درصدی را تجربه کرده است. به گزارش همشهری، بررسی قیمت مسکن در تهران نشان می‌دهد که دست‌کم 2‌ماه متوالی یعنی آبان و آذرماه رشد قیمت بالاتر از نرخ تورم اعلام شده از سوی بانک مرکزی و بالای 10درصد بوده است. البته متوسط قیمت مسکن در تهران در 9‌ماه نخست امسال نسبت به‌مدت مشابه پارسال 7.4درصد برآورد شده که کمتر از نرخ تورم است. این گزارش می‌افزاید: درحالی‌که بازار مسکن تهران 4ماه نخست سال را با کاهش تعداد معاملات پشت سرگذاشته بود اما از مردادماه روند معاملات به‌تدریج بهبود یافته به‌گونه‌ای که در همین‌ماه گذاشته بیش از 17هزار و 985واحد مسکونی دادوستد شده که بالاترین میزان معاملات از فروردین 95تاکنون به شمار می‌آید.

دیروز دفتر برنامه‌ریزی و اقتصاد مسکن وزارت راه و شهرسازی، آمار معاملات مسکن را منتشر کرد که نشان می‌دهد تعداد معاملات مسکن در آذرماه امسال نسبت به آبان‌ماه امسال 20.2درصد بیشتر بوده است. به گزارش ایسنا، متوسط قیمت یک مترمربع آپارتمان در شهر تهران طی آذرماه سال‌جاری 4میلیون و ۹۹۶ هزار تومان بود که نسبت به‌ماه قبل و‌ماه مشابه سال قبل به‌ترتیب ۴ و ۱۳.۶ درصد افزایش یافته است.

دفتر برنامه‌ریزی و اقتصاد مسکن وزارت راه و شهرسازی گزارش داده که حجم ریالی معاملات انجام‌شده شهر تهران در آذرماه 8هزار و ۴۱۰ میلیارد تومان بوده که نسبت به‌ماه قبل و‌ماه مشابه سال قبل به‌ترتیب ۳۱ و ۷۶.۴ درصد رشد نشان می‌دهد. آمارهای این سازمان وابسته به وزارت راه و شهرسازی نشان می‌دهد که در ۹ ماهه ابتدای ۱۳۹۶ بالغ بر ۱۳۳ هزار و ۹۲۷ معامله مسکن در شهر تهران انجام شده که حاکی از افزایش ۱۲.۴ درصدی نسبت به ۹ ماهه ابتدای سال ۱۳۹۵ است.

اما برآوردهای بانک مرکزی نشان از آن دارد که 131هزار و 746واحد مسکونی در 9‌ماه نخست امسال خرید و فروش شده است. البته رشد تعداد معاملات مسکن در آذرماه امسال شبیه عملکرد بازار در مردادماه امسال بوده به‌نحوی که تعداد داد و ستد‌های انجام شده در‌ماه گذشته نسبت به مردادماه تنها یک معامله بیشتر بوده است. آیا تجربه شهریور و مهرماه که تعداد معاملات با افت مواجه شد، در دی‌ و بهمن امسال تکرار خواهد شد؟  آغاز فصل رونق معاملات مسکن در حالی در تهران شروع شده که برخی عرضه‌کنندگان مسکن، به خیال فروش با قیمت بالاتر در هفته‌های اخیر، قیمت پیشنهادی خود را بیش از انتظارات بازار افزایش داده که ممکن است باعث تردید خریداران احتمالی شده و زمان خرید خود را به تعویق بیندازند. 

این خبر را به اشتراک بگذارید