• جمعه 14 اردیبهشت 1403
  • الْجُمْعَة 24 شوال 1445
  • 2024 May 03
چهار شنبه 15 آذر 1402
کد مطلب : 211586
+
-

پروژه بعدی: قطار پرسرعت

مدیر کارگروه پروژه طراحی و راه‌اندازی قطار ملی از دستیابی کشور به دانش و فناوری و توانایی ساخت قطار‌های برقی پرسرعت به‌واسطه طراحی و ساخت قطار ملی مترو می‌گوید.
سیدکاظم طاهرزاده، از شروع کارهای اولیه مربوط به پروژه ساخت قطار پرسرعت برقی با همکاری نهاد علمی و فناوری ریاست‌جمهوری خبر می‌دهد و می‌گوید: «پروژه قطار ملی مترو که یکی از انواع مدل قطار‌های برقی است، با توجه به تجهیزات به‌کاررفته در آن و همچنین موضوع هوشمند‌سازی‌، یکی از پیچیده‌ترین نوع قطارها به‌شمار می‌رود. طراحی و ساخت قطار ملی مترو و دستاورد و تکنولوژی‌ای که به‌واسطه این پروژه در کشور به‌دست آمده، باعث شده تا هم‌اکنون توانایی طراحی و ساخت انواع قطار برقی ایرانی را در داخل کشور داشته باشیم.»
 او می‌افزاید: «با توجه به این موضوع، پیشنهاد ساخت قطار پرسرعت برقی «200پلاس» را به معاونت علمی و فناوری ریاست‌جمهوری ارائه کردیم که مورد قبول واقع شده است و به‌همراه معاونت حمل‌ونقل وزارت صمت مشغول کار روی این پروژه هستیم. دلیل این نامگذاری این است که قطار پرسرعت «200پلاس» طراحی شده، توانایی سیر در خطوط ریلی بین‌شهری با سرعت 200 تا 300کیلومتر را دارد.»
او ادامه می‌دهد: «البته از آنجا که غیر از چند مسیر معدود و انگشت‌شمار هنوز زیرساخت‌های ریلی کشور و همچنین بحث تامین برق مورد نیاز آن در راه‌آهن و خطوط ریلی کشور موجود نیست و از طرف دیگر نمی‌خواهیم قطاری که ساخته می‌شود زمین‌گیر شود و در موزه‌ها قرار بگیرد، طراحی و ساخت قطار «200 پلاس» به شکلی خواهد بود که هم برقی باشد و هم به صورت دیزلی کار کند تا در مسیر‌هایی که زیرساخت‌های برقی فراهم نیست از طریق دیزلی به حرکت دربیاید. زمان لازم برای ساخت و رونمایی از این قطار با احتساب تست‌ها کمتر از 3سال خواهد‌بود.»

این خبر را به اشتراک بگذارید