• پنج شنبه 13 اردیبهشت 1403
  • الْخَمِيس 23 شوال 1445
  • 2024 May 02
دو شنبه 13 آذر 1402
کد مطلب : 211264
+
-

مشکلات روحی در کمین خبرنگاران جنگی

روایت
مشکلات روحی در کمین خبرنگاران جنگی

تمام افرادی که به مناطق جنگی اعزام می‌شوند و مدتی را در آن شرایط دشوار فعالیت می‌کنند به‌طور اجتناب‌ناپذیری تحت‌تأثیر حوادث دلخراش ناشی از جنگ و بحران قرار می‌گیرند. خبرنگاران نیز از این قاعده مستثنی نیستند. یک خبرنگار بعد از پایان ماموریت در مناطق جنگی، ممکن است به‌طور پنهانی دچار عوارض روحی و ناراحتی‌های ناشی از مشاهده یا حضور در صحنه‌های خشونت‌بار جنگ و درگیری شود که پس از مدتی بروز کرده و مشکلاتی را برای او فراهم کند.
براساس بررسی‌های دانشگاه تورنتو خبرنگاران بین‌المللی که در مورد جنگ‌ها و درگیری‌ها گزارش تهیه می‌کنند همانند سربازان ارتش از بیماری‌ها و افسردگی‌های ناشی از برخورد با حوادث دلخراش در زمان جنگ و درگیری رنج می‌برند. طبق تحقیقات انجام شده در دانشگاه تورنتو روی 140خبرنگار جنگی با یک گروه 69نفره از خبرنگاران غیرجنگی نتایج زیر به‌دست آمد: خبرنگاران جنگی 3برابر دیگر خبرنگاران از بیماری‌های ناشی از وقایع دلخراش رنج می‌برند.
خبرنگاران جنگی 53درصد بیشتر از دیگر خبرنگاران تنها زندگی می‌کنند یا مطلقه هستند. افسردگی و اختلالات اجتماعی بین این خبرنگاران بیشتر به چشم می‌خورد.

وظایف رسانه‌ها
با توجه به موارد یادشده رسانه‌های اعزام‌کننده خبرنگاران باید اقداماتی را صورت دهند تا خطر حضور در مناطق بحرانی را برای خبرنگاران به حداقل برسانند. همچنین برای تمام کارکنان خود دوره‌های آموزشی آگاهی از خطرها و نحوه پیشگیری از آن و آماده‌سازی‌ کارکنان برای تهیه خبر در مناطق جنگی و بحرانی برگزارکنند. انواع حمایت‌های اجتماعی از قبیل بیمه عمر و حوادث، ارائه خدمات پزشکی رایگان برای خبرنگارانی که دچار آسیب شده‌اند و هرگونه حمایت‌های ضروری دیگر از آنها باید انجام شود؛ نقش دولت‌ها نیز در حفظ امنیت خبرنگاران حائز اهمیت است.

 

این خبر را به اشتراک بگذارید