• شنبه 27 مرداد 1403
  • السَّبْت 11 صفر 1446
  • 2024 Aug 17
دو شنبه 13 آذر 1402
کد مطلب : 211260
+
-

مجمع صاحبان قلم در حوزه جنگ

مجمع خبرنگاران و نویسندگان دفاع ‌مقدس و مقاومت در مرداد سال ۱۳۸۳ به همت جمعی از خبرنگاران، روزنامه‌نگاران و عکاسان دوران دفاع ‌مقدس و کسانی که مسئولیت صفحات دفاع‌ مقدس در روزنامه‌ها و خبرگزاری‌ها را درآن زمان به‌عهده داشتند، تشکیل شد. دکتر حسین زکریائی عزیزی دبیرکل و رئیس هیأت مدیره این مجمع در ادامه به
 5 هدف از اهداف این مجمع اشاره می‌کند.

هدف اول:  ایجاد صفحات پایداری در رسانه‌ها
ایجاد صفحات پایداری و جبهه و ‌جنگ در روزنامه‌ها، خبرگزاری‌ها و نشریات ادواری با هماهنگی مدیران مسئول نخستین هدف مجمع بود. در زمان تشکیل مجمع به‌دلیل نبود فضای مجازی محدود به روزنامه‌ها و خبرگزاری‌ها والبته صداوسیما بودیم و تعدادی ازاین رسانه‌ها صفحات جبهه وجنگ نداشتند. ضمن هماهنگی هیأت مدیره مجمع با مدیرمسئول و شورای سردبیری رسانه‌های مورد نظر هفته‌ای یک‌ صفحه از رسانه را اختصاص به مطالب مربوط به دفاع‌ مقدس و فرهنگ ایثار و شهادت داده و محتوای صفحه را در مجمع تولید و برای انتشار ارسال می‌کردیم.
هدف دوم:  کیفیت‌بخشی به مطالب پایداری
مبحث ‌دومی‌ که مجمع به‌ دنبالش بود نقد و بررسی مطالب و محتوای صفحات دفاع ‌مقدس رسانه‌ها با هدف ارتقا و کیفیت‌بخشی به مطالب دفاع ‌مقدسی بود که دراین زمینه نیز جلسات متعددی با حضور استادان روزنامه‌نگاری و ادبیات دفاع ‌مقدس و ‌پایداری برگزار کردیم.
هدف سوم: تجلیل از برترین‌های این حوزه
برگزاری ۱۳ جشنواره خبرنگاران و مطبوعات دفاع ‌مقدس که به‌صورت سالانه و‌ با محوریت تجلیل از خبرنگاران شهید دفاع ‌مقدس برگزار می‌شد هدف دیگر این مجمع است. البته در کنار این جشنواره، همایش و ‌نشست‌های تخصصی دیگری نیز در مناسبت‌های مختلف دفاع ‌مقدس مانند جشن رسانه‌ها در فتح خرمشهر و جشنواره ایثار رسانه با هدف ترویج ایثار اجتماعی برگزار کردیم. بی‌شک برگزاری این برنامه‌ها موجب تشویق خبرنگاران حوزه دفاع‌ مقدس و پایداری و ترغیب خبرنگاران و روزنامه‌نگاران دیگر حوزه‌ها برای قلم زدن درحوزه دفاع ‌مقدس شده است.
 هدف چهارم: آموزش خبرنگاران این حوزه
آموزش خبرنگاری، روزنامه‌نگاری و عکاسی در جنگ و بحران جزء برنامه‌های اصلی مجمع بوده و پیشکسوتان این حوزه، تجربیات گرانبهای‌شان از خبرنگاری و عکاسی در بحران را به نسل جدید و علاقه‌مند این حوزه منتقل کردند.
هدف پنجم: برگزاری اردوهای آموزشی
برگزاری اردوهای آموزشی سفر به مناطق عملیاتی دفاع‌ مقدس به‌عنوان آموزش‌های عملی کلاس‌های آموزشی نیز از جمله موضوعاتی بود که با حضور فرماندهان دفاع ‌مقدس برگزار شد که تأثیر بسزایی در تکمیل آموزش‌های ما داشت. چون خبرنگاران نسل جدید از نزدیک مناطق عملیاتی دفاع‌مقدس را درک می‌کردند و با توضیحاتی که فرماندهان جنگ می‌دادند آشنایی بیشتری با تاریخ دفاع‌ مقدس پیدا می‌کردند که این موضوع در روند فعالیت‌های روزنامه‌نگاری آینده‌شان تأثیر بسزایی داشت.

 

این خبر را به اشتراک بگذارید