• سه شنبه 11 اردیبهشت 1403
  • الثُّلاثَاء 21 شوال 1445
  • 2024 Apr 30
یکشنبه 12 آذر 1402
کد مطلب : 211242
+
-

نشان امین‌الضرب بر سینه پسر فراری از درس

نشان امین‌الضرب بر سینه پسر فراری از درس

علی‌اصغر قندچی سال 1307در محله قنات‌آباد تهران در یک خانواده تحصیل‌کرده بازاری متولد شد. پدرش وکیل دادگستری بود و بالطبع برای خانواده آنها تحصیلات آکادمیک نوعی ارزش محسوب می‌شد اما اصغر برخلاف میل و اشتیاق خانواده تمایلی به درس و مدرسه نداشت و بیشتر دنبال کار بود. بعد از مرگ پدر، با اینکه هزینه تحصیلی‌اش را پدربزرگ و عموهایش پرداخت می‌کردند تا کلاس هفتم بیشتر درس نخواند و درس و مدرسه را رها کرد و روانه بازار کار شد. اما چطور وارد دنیای کامیون‌سازی شد و به‌عنوان پدرکامیون‌سازی ایران عنوان نشان برتر کار‌آفرینی را کسب کرد؟
روزی از سرکنجکاوی همراه با مستأجرشان به محل کارش، گاراژ مکانیکی می‌رود و این رفتن ‌بانی دل‌سپردنش به پیچ و مهره و حرفه مکانیکی می‌شود. اصغر شاگرد مکانیک می‌شود و خیلی زود میان استاد‌کاران این صنف اسم و رسم پیدا می‌کند. او آنجا با تکنیسین‌هایی از چکسلواکی، شوروی سابق و آلمان آشنا شد و همکاری کرد. 16ساله بود که جنگ جهانی دوم به پایان رسید و کارگاهی که با خارجی‌ها کار می‌کرد تعطیل شد و این ماجرا فرصت خوبی بود تا اصغر کار را به‌دست بگیرد و با هوش و ذکاوتی که داشت از تمام آموخته‌هایش برای ساخت کامیون‌های منحصربه‌فردش استفاده کند. گاراژ اصغر که حالا میان هم‌صنفانش به «اوس‌اصغر‌» معروف شده بود، پاتوق خودروهای دست‌دوم اسقاطی آمریکایی استفاده‌شده در جنگ جهانی دوم بود. او به واسطه مهارتی که داشت این کامیون‌ها را احیا می‌کرد. تقریباً در اوایل دهه ۴۰شمسی بود که دولت وقت تصمیم به راه‌اندازی خط تولید کامیون‌های داخلی در کشور گرفت و برای شروع چه‌کسی بهتر از اوس‌اصغر؛ کسی که چم و خم کار طراحی و ترکیب قطعات کامیون را به خوبی می‌دانست.
رضا نیازمند، معاون وقت وزیر صنایع و مسئول اجرای پروژه، بعد از کلی پرس‌وجو، رد و نشان اوس‌اصغر را در خیابان قزوین پیدا می‌کند تا پس از دیدن نمونه‌کارهای موفقش، سکان مدیریت شرکت ایران‌کاوه یا همان کارخانه ‌تولید کامیون‌های ماک مناسب‌سازی‌شده به‌ این پسر جوان واگذار شود. اما ماجرا چه بود؟ اوس‌اصغر کامیون‌های اسقاطی را متناسب با شرایط ایران بومی‌سازی می‌کرد تا جایی که مهارت و خلاقیتش مورد تحسین کارخانه سازنده نیز قرار گرفت.
بهسازی و ارتقای تجهیزات نظامی و انتقال تانک و ماشین‌آلات سنگین به جبهه در دوران جنگ تحمیلی از دیگر خدمات پدر صنعت کامیون‌سازی ایران برای حفظ امنیت کشور بود. مرحوم قندچی در سال 1395به پاس این خدمات ارزنده تندیس و نشان کارآفرین برتر، موسوم به «امین‌الضرب»، دریافت کرد.





 

این خبر را به اشتراک بگذارید