• چهار شنبه 12 اردیبهشت 1403
  • الأرْبِعَاء 22 شوال 1445
  • 2024 May 01
یکشنبه 12 آذر 1402
کد مطلب : 211210
+
-

طوفان الاقصی؛ الهام‌بخش تازه مسلمانان

غزه، جهان را بیدار کرد

افزایش اسلامگرایی در غرب با مقاومت فلسطینی‌ها و جنایت صهیونیست‌ها

گزارش
غزه، جهان را بیدار کرد

رضا عمویی-روزنامه‌نگار

این روزها اسلام مبلغ جهانی جدیدی دارد؛ مبلغی که یک فرد نیست، بلکه یک هویت است؛ هویتی به‌نام فلسطینی که از یک‌ماه گذشته تا‌کنون آنچنان خود را در افکارعمومی جهانی مقاوم و سرسخت نشان داده که باعث شده بسیاری از غیرمسلمانان به‌دنبال دین این هویت باشند. مسلمانان فلسطینی ساکن غزه طی حدود 2‌ماه گذشته زیر رگبار بمب‌ها با بیش از 30هزار تن بمب و 20هزار شهید و مفقود نشان داده‌اند که فقط به ماندن و مقاومت فکر می‌کنند. کوری شر، از دانشگاه نیویورک و جمون ون دن هوک از دانشگاه ایالتی اورگان با استفاده از تجزیه و تحلیل داده‌های ماهواره‌ای دریافته‌اند که در جریان بمباران اخیر رژیم صهیونیستی علیه غزه، تقریبا ۹۰۰هزار ساختمان آسیب شدید دیده‌اند و مقامات غزه می‌گویند بیش از ۵۰درصد از واحدهای مسکونی در شهر غزه به‌طور کامل ویران شده‌اند، اما همچنان خبری از تخلیه کامل شهر غزه نیست. ساکنان غزه در دومین روز آتش‌بس موقت مراسم عروسی به راه انداختند، زیر بمباران‌ها و قطعی سوخت با هیزم فلافل‌پزی‌ کردند و نوجوانان روی آوار ساختمان‌ها، پرچم فلسطین را تکان دادند تا نشان دهند که قصد تسلیم شدن ندارند. اکنون برای بسیاری از غیرمسلمانان غربی این سؤال مطرح شده که اسلام چه دینی است که پیروانش در غزه اینگونه برای زندگی می‌جنگند؟

پاسخ به چرایی مقاومت از زبان قرآن
طی 2‌ماه گذشته که بمباران غزه در شدیدترین وضعیت ادامه داشته است، بسیاری از غیرمسلمانان با انتشار تصاویری از آغاز مطالعه قرآن خبر داده‌اند. جایگاه برجسته قرآن کریم در میان فلسطینی‌ها باعث شده تا غیرمسلمانان با هدف پاسخ به چرایی مقاومت آنان، به مطالعه و تحقیق در قرآن بپردازند. در یک فیلم کمتر از یک دقیقه‌ای، بیش از 10نفر از غیرمسلمانان که فاقد حجاب هستند و از نظر ظاهری و تباری مرتبط با کشورهای غربی به‌نظر می‌رسند، از آغاز مطالعه قرآن خبر می‌دهند. این افراد که مطالعه قرآن را همزمان با جنگ غزه آغاز کرده‌اند، در شبکه‌های مجازی بسیار پرهوادار هستند و محتوای تولیدی آنان بیش از 10هزار و در مواردی تا 300هزار لایک هم داشته است.

تهیه قرآن توسط زن ملحد آمریکایی
همزمان با افزایش مراجعه شخصیت‌های اجتماعی و شماری از شهروندان غربی به قرآن‌کریم، یک زن آمریکایی با انتشار تصاویری اعلام کرد که من ملحد هستم، اما ایمان مردم غزه باعث شد یک نسخه از قرآن را تهیه کنم. به‌گفته این زن آمریکایی، اگر قرآن راز پایداری‌ فلسطینی‌هاست، پس باید این کتاب را خواند. این شهروند آمریکایی همچنین با انتقاد از سیاست «جو بایدن»، رئیس‌جمهور آمریکا در حمایت از اشغالگری تأکید دارد تا هر شهروند آمریکایی یک نسخه از قرآن را برای جو بایدن به کاخ سفید ارسال کند.

مسلمان شدن گروهی زنان غربی
در استرالیا به‌تازگی گروهی از زنان با مراجعه به یک مرکز اسلامی خواستار تغییر دین خود به اسلام شدند. یکی از این زنان با پوشیدن حجاب اسلامی گفته است که «اتفاقات غزه انقلابی در درونم برپا کرد تا باورم را تغییر دهم، می‌خواهم به اسلام و ‌الله نزدیک‌تر باشم.» یکی دیگر از این زنان با اشاره به تحولات غزه می‌گوید که وضعیت غزه باعث تغییر اعتقاداتم شده است. در آمریکا نیز ویدئوهایی از مسلمان شدن برخی زنان تحت‌تأثیر تحولات فلسطین منتشر شده و در بعضی از این تصاویر افراد بدون تغییر دین، علاقه‌مند به کسب آگاهی بیشتر درباره اسلام و خواندن قرآن تحت‌تأثیر تحولات فلسطین شده‌اند.

دروغ‌های اسرائیل و رشد اسلامگرایی در اسپانیا
عمر دل پوزو، رئیس انجمن اسلامی در شهر مادرید اسپانیا به خبرگزاری آناتولی ترکیه گفته است که حملات اسرائیل به غزه باعث علاقه بیشتر اسپانیایی‌ها به اسلام شده و هر هفته مسجدی در جنوب اندلس شاهد یک یا 2مسلمان جدید است. به‌گفته عمر دل پوزو، اروپایی‌ها حملات و دروغ‌های اسرائیل را می‌بینند و شروع به پرسیدن سؤالات بیشتری پیش خود درباره جنایت در غزه می‌کنند؛ مضاف بر اینکه اراده فلسطینی‌ها برای بازگشت به خانه‌های خود و مبارزه آنها به علاقه‌مندی اروپایی‌ها به اسلام افزوده است.

گرایش نسل Z آمریکایی به اسلام در اوج بمباران غزه
 وب‌سایت انگلیسی «About Islam (درباره اسلام)» نیز در گزارشی تأکید دارد که تعداد زیادی از دختران نوجوان نسلZ در غرب به‌ویژه در آمریکا می‌گویند که پس از خواندن قرآن و دیدن ایمان آهنین مردم فلسطین در مقابله با جنگ غزه، تصمیم گرفته‌اند تا مسلمان شوند. در این گزارش به مسلمان شدن «مدیسون ریوز» 24ساله از فلوریدا اشاره شده که به‌تازگی پس از صحبت با یک دختر مسلمان به اسلام علاقه‌مند شد و جنگ غزه و نسل‌کشی علیه مردم فلسطین عزم او را برای تغییر مذهب تقویت کرد.

داغ شدن مبحث  اسلامگرایی در تیک‌تاک
براساس گزارش روزنامه انگلیسی دیلی‌میل، بسیاری از زنان آمریکایی در شبکه مجازی تیک‌تاک تصمیم خود را برای گرویدن به اسلام در واکنش به جنگ اسرائیل در فلسطین اعلام کرده‌اند. این گزارش به نقل از یکی از تازه مسلمانان جوان می‌گوید: «استفاده بی‌امان از زور توسط اسرائیل در غزه، عاملی برای پذیرش اسلام من بوده است.» مگان بی‌رایس، 34ساله اهل شیکاگو همزمان با آغاز بمباران غزه، در ابتدا از تیک‌تاک برای توصیف بحران انسانی غزه استفاده و سپس با خواندن قرآن، علاقه خود به اسلام را اعلام کرد. رایس در این ارتباط گفته است که «می‌خواستم در مورد ایمان مردم فلسطین صحبت کنم؛ اینکه چگونه این ایمان بسیار قوی است و آنها هنوز هم شکر خدا را در اولویت قرار می‌دهند؛ حتی وقتی همه‌‌چیز را از آنها گرفته‌اند.» او به‌تازگی مسلمان شدن خود را هم تأیید کرده است. الکسی نیز به تازگی با نمایش یک نسخه از قرآن و پوشاندن موهای خود، تجربیاتش را در تیک‌تاک منتشر و با مردم غزه ابراز همبستگی کرد.

روایت گاردین از چرایی گرایش به قرآن
روزنامه گاردین در گزارشی به نقل از زارینا گروال، دانشیار دانشگاه ییل لندن درباره گرایش به اسلام و قرآن همزمان با تحولات فلسطین گفته است که «مردم برای درک حمله 7 اکتبر توسط حماس به قرآن روی نمی‌آورند، بلکه آنها به قرآن روی می‌آورند تا مقاومت، ایمان، قدرت اخلاقی و شخصیت باورنکردنی را که در فلسطینیان مسلمان می‌بینند، درک کنند.» گاردین افزوده است که طی یک‌ماه گذشته ویدئوهایی با هشتگ قرآن بوک کلاب (quranbookclub) تا 1.9میلیون بازدید داشته است. همچنین میشا یوسف، نویسنده پاکستانی در آمریکا درباره علاقه غربی‌ها به خواندن قرآن می‌گوید: «در قرآن، زن و مرد نزد خداوند برابرند و برخی فعالان فمینیسم، تفسیرهای قرآن را پشتوانه اصول اعتقادی خود می‌دانند. همچنین وجود توضیحات علمی برای خلقت و آیاتی در قرآن که انفجار بزرگ و سایر نظریه‌ها را پوشش می‌دهد، باعث علاقه به قرآن‌خوانی غیرمسلمانان در غرب شده است.»



 

این خبر را به اشتراک بگذارید