• شنبه 8 اردیبهشت 1403
  • السَّبْت 18 شوال 1445
  • 2024 Apr 27
یکشنبه 12 آذر 1402
کد مطلب : 211182
+
-

اندازه‌گیری شبکه مترو با طول مسیر ریلی

2خط ریل مترو میان تهران و پرند، زمینه افزایش قطارهای این مسیر در آینده را فراهم خواهد کرد

اصل ماجرا
اندازه‌گیری شبکه مترو با طول مسیر ریلی

محمد سرابی؛ روزنامه‌نگار

مدیریت شهری کنونی در توسعه خطوط مترو دستاورد‌های بزرگی داشته و این پروژه عظیم، حمل‌ونقل را در کلانشهر تهران گسترش داده است. بسیاری از خطوط و ایستگاه‌های مترو که در این دوره افتتاح شدند در دوره پیشین رها شده بودند، اما اکنون برخی تفسیر‌های غیرکارشناسانه در پی کمرنگ کردن این دستاوردهاست.
روز گذشته یکی از رسانه‌ها نوشت: «متروی ۴۰کیلومتری پرند به تهران با حضور رئیس‌جمهور افتتاح شد. فاصله پرند تا تهران ۲۰کیلومتر است و به همین جهت این سؤال مطرح شده که آن ۲۰کیلومتر دیگر از کجا آمده است؟»

اما اصل ماجرا چیست؟
کارشناسان می‌دانند که طول شبکه مترو براساس فاصله 2نقطه اول و آخر خط محاسبه نمی‌شود بلکه مسافت ریل‌گذاری شده ملاک اندازه‌گیری است. محاسبه طول خط متروی تهران - پرند نیز بر همین اساس انجام شده است. بین 2 ایستگاه «شاهد» در خط یک مترو تهران و ایستگاه «شهر‌پرند» 2خط ریلی کشیده شده است که هرکدام 20کیلومتر طول دارد و با این حساب 40کیلومتر خط مترو در این مسیر ساخته شده است.
بد نیست به این نکته هم توجه شود که ساخت این خط 18سال طول کشیده و برای مدت زمان طولانی متوقف شده بود که در این دوره مدیریت شهری به نتیجه رسیده است. این عملیات از سال1384 شروع شده و از سال1391 به شهرداری تهران واگذار شده بود، اما روند اجرای آن بسیار کند پیش می‌رفت. مدیریت شهری کنونی تهران که در مدت 27‌ماه تصدی خود توانسته است بیش از 4سال مسئولیت مدیریت شهری پیشین به خطوط مترو اضافه کند، محدوده خدمت‌رسانی مترو را به حاشیه شهر هم گسترش داده است.
پیش‌بینی می‌شود شهر پرند که 450هزار نفر جمعیت دارد، در سال‌های آینده خانه 700هزار نفر باشد و دراین صورت می‌توان به وضوح پی ‌برد که ساخت مترو چه کمک بزرگی به رفت و آمد شهروندان کرده است.

این خبر را به اشتراک بگذارید