• سه شنبه 18 اردیبهشت 1403
  • الثُّلاثَاء 28 شوال 1445
  • 2024 May 07
یکشنبه 12 آذر 1402
کد مطلب : 211165
+
-

گربه سیاه اما سفید

هیچ تیم انگلیسی اینقدر گواردیولا را به زحمت نینداخته است

گربه سیاه اما سفید

تاتنهام با پوستکوگلو، پدیده این فصل مربیگری لیگ برتر، شروع خوبی داشت اما این اواخر با وجود ادامه بازی‌های مورد تحسین، نتایج بدی گرفته است. ساعت‌ 20 امشب نوبت سخت‌ترین آزمون نیم‌فصل اول است؛ یعنی رویارویی با منچسترسیتی و گواردیولا. این در حالی ‌‌است که گفته می‌شود پوستکوگلوی استرالیایی از پپ‌ الگوبرداری می‌کند. تاتنهام در بدترین حالت خود هم گربه سیاه سیتی بوده است. در 5‌تقابل آخر 2‌تیم، 3‌بار تاتنهام برنده از زمین بیرون آمده و این رکورد قابل‌قبولی است. با وجود این تاتنهام در 3‌بازی آخر این فصل به چلسی، ولورهمپتون و استون‌ویلا باخته و شرایط خوبی ندارد. سیتی هم اخیرا به ولوز و آرسنال باخته و مقابل چلسی و لیورپول تن به تساوی داده است. نوبت رهایی از بحران است؛ یا تاتنهام یا من‌سیتی و اگر بازی مساوی تمام شود هیچ‌کدام. گواردیولا پیش‌بینی کرده، تیمش برد پرگلی مقابل تاتنهام به‌دست خواهد آورد. او عادت دارد بازی‌ها را پیشگویی کند و معمولا حدس‌هایی که می‌زند درست ازآب درمی‌آید. سرمربی سیتی در جدیدترین اظهارنظرش گفته است: «من به هواداران توصیه می‌کنم به ورزشگاه بیایند زیرا گل‌های زیادی به تاتنهام خواهیم زد. آنها یکشنبه شادی زیادی را تجربه خواهند کرد.»
    از شروع دوران پپ در من‌سیتی (17 - 2016)، تاتنهام تاکنون بیشترین امتیاز را مقابل او گرفته؛ 20امتیاز از 6‌ برد و 2 ‌تساوی. تیم‌های لیورپول با 18 و من‌یونایتد با 17‌امتیاز در رده بعدی قرار دارند. چلسی و منچستریونایتد هر کدام با 5‌ برد بعد از تاتنهام صاحب بیشترین تعداد پیروزی مقابل این سرمربی منچسترسیتی هستند.
    گواردیولا مقابل هیچ تیمی گل بیشتری دریافت نکرده است؛‌ 19برابر لیورپول.
    منچسترسیتی در 13‌بازی خانگی اخیر خود در لیگ برتر مقابل تاتنهام تنها 2‌بار شکست خورده است؛ 9‌برد و 2‌تساوی. آنها در فوریه2016 با نتیجه 2بر یک و در فوریه2022 با نتیجه 3بر2 مقابل تاتنهام شکست خورده‌اند.
    تاتنهام در 5‌بازی از 7‌بازی اخیر خود در لیگ برتر مقابل من‌سیتی (2‌شکست) پیروز شده است؛ بیشتر از 19‌بازی قبلی خود در برابر آنها (4‌برد، 3‌تساوی و 12‌شکست).
    سیتی در 4‌بازی از 7بازی اخیر خود در لیگ برتر (3‌برد، 2‌تساوی و 2باخت) به پیروزی نرسیده. آنها در 2 بازی اخیر خود به تساوی رسیده‌اند و تاکنون پیش نیامده مثل فاصله مارس تا آوریل2017 که در نخستین فصل هدایت پپ گواردیولا 3‌تساوی متوالی به‌دست آوردند، 3‌بار پشت‌سرهم مساوی کنند.
    تاتنهام در 3‌بازی اخیر خود در لیگ برتر شکست خورده و این در حالی است که در 11‌بازی قبلی خود شکست نخورده بود (9‌برد و 2‌تساوی). اسپرز از زمان 6‌باخت پیاپی در اکتبر و نوامبر2004، با ژاک سانتینی و مارتین ژول که هر کدام 3‌مسابقه بازنده بودند را در آن دوره مربیگری کردند، تاکنون تنها یک‌بار دیگر 4‌باخت پشت‌هم را تجربه کرده؛ در مارس و آوریل2004 با مربیگری دیوید پلات. این رکورد منفی ممکن است امشب تکرار شود.
    هر 30‌پنالتی اخیر در لیگ برتر تا هفته13 به گل تبدیل شده بود که یک اتفاق تاریخی است. پنالتی ارلینگ هالند مقابل شفیلد یونایتد آخرین مورد از پنالتی‌های از دست رفته در لیگ برتر انگلیس بود تا پیش از آغاز هفته چهاردهم.
    جرمی دوکو، وینگر بلژیکی من‌سیتی فقط دریبل‌زن قهاری نیست، تکل هم خوب می‌زند. تنها رودری با 22تکل موفق در بین بازیکنان منچسترسیتی، تعداد تکل بیشتری نسبت به جرمی دوکو (20تکل) در این فصل دارد.
    آمار کاپیتان سون هیونگ مین با پیراهن تاتنهام مقابل منچسترسیتی عالی است؛ 17‌بازی، 7گل و 3پاس‌گل.

رقابتی‌ترین فصل جزیره
مدعیان لیگ‌برتر کمتر پیش آمده این همه به‌هم نزدیک باشند

به لطف امتیازاتی که سیتی از دست داده، بازی‌های معقول‌تر آرسنال، درخشش لیورپول در بازی‌های خانگی، جرقه استون‌ویلا با اونای امری و حضور تیم‌هایی مثل من‌یونایتد، نیوکاسل و برایتون، می‌توان گفت این فصل لیگ برتر انگلستان یکی از هیجان‌انگیزترین فصل‌های سال‌های اخیر است. در 6‌فصل گذشته تنها آرسنال در یک فصل و لیورپول در بقیه فصل‌ها برای سیتی مزاحمت ایجاد کردند و لیگ را از یک‌طرفه‌بودن نجات دادند، اما امسال اوضاع فرق دارد. تا پیش از آغاز این هفته، در بالای جدول، تنها یک امتیاز، تیم‌های اول و دوم را در 13‌ بازی نخست لیگ از هم جدا می‌کرد؛ اتفاقی که پیش از این 9‌بار در دوران لیگ برتر رخ داده است. با این حال، تنها در 5‌مورد از 9بار، تیم‌های اول و سوم با 2‌امتیاز از هم فاصله داشتند و تنها یک‌بار در تاریخ لیگ برتر، رتبه اول و چهارم با 2 ‌امتیاز از هم جدا می‌شدند؛ همانطور که آرسنال و استون‌ویلا در حال حاضر شرایط مشابهی دارند. در دوره کنونی حکمرانی منچسترسیتی، 4‌ تیم برتر در تمام فصل‌ها ‌جز یک فصل، حداقل با 7‌امتیاز از هم جدا شده‌اند و 3‌ تیم برتر حداقل 4‌ امتیاز و گاهی 11‌ امتیاز از هم فاصله داشته‌اند. فصل 16-2015 در این مقطع تیم‌ها در بالای جدول به‌هم چسبیده بودند؛ همان فصلی که لسترسیتی قهرمان شد. حالا شاید این فصل هم یک قهرمان تازه و پیش‌بینی‌نشده داشته باشد.
در سال‌های اخیر دیده‌ایم که تیمی که بهترین خط دفاعی را دارد، به قهرمانی می‌رسد. پس از اینکه منچستریونایتد، قهرمان آغازین لیگ برتر در فصل 93-1992، بهترین خط دفاع را در زمان کسب عنوان قهرمانی داشت، هیچ‌یک از 7‌قهرمان بعدی صاحب بهترین خط دفاعی لیگ نبودند. سپس بین سال‌های 01-2000 و 09-2008، 7‌قهرمان از 9‌قهرمان، کمترین آمار گل خورده را داشتند و سپس تنها 2 ‌تیم از 8‌ قهرمان بین سال‌های 10-2009 و 17-2016 با کمترین گل خورده به جام رسیدند. از آن زمان من‌سیتی در لیگ برتر بهترین خط دفاع را در هر فصل دارد؛ در واقع در 5‌فصل از 6‌فصلی که عنوان قهرمانی را کسب کرده. تنها باری که آنها این عنوان را در اختیار نداشتند، فصل 19-2018 بود که سیتی با دریافت 23‌گل قهرمان شد و لیورپول تنها 22‌گل خورده در کارنامه داشت. لیورپول در این فصل در جایگاه دوم قرار گرفت و با 97‌ امتیاز نتوانست قهرمان شود.

بد نیست نگاهی به خط دفاعی آرسنال داشته باشیم که امسال پیشرفت قابل‌ملاحظه‌ای داشته است! حالا آرتتا می‌داند تیمی که با ازدست‌دادن یک مدافع (سالیبا) قهرمانی را به سیتی در فصل گذشته تقدیم کرده، بیشتر باید به فکر گل‌نخوردن باشد. برای همین است که او 2‌ دروازه‌بان همسطح به نام رمزی و رایا را در اختیار گرفته است. در 13‌ بازی اول، آرسنال با تنها 10‌گل خورده بهترین دفاع لیگ برتر را داشت و لیورپول 11‌ گل‌خورده در کارنامه داشت. مشکل لیورپول و یورگن کلوپ این است که این فصل عادت کرده‌اند اول گل بخورند و بعد برای بازگشت تلاش کنند.


 

این خبر را به اشتراک بگذارید