• سه شنبه 1 خرداد 1403
  • الثُّلاثَاء 13 ذی القعده 1445
  • 2024 May 21
یکشنبه 12 آذر 1402
کد مطلب : 211159
+
-

رشد 100درصدی پروانه‌ها در بافت فرسوده

یادمون نره!
رشد 100درصدی پروانه‌ها در بافت فرسوده

زینب زینال‌زاده-روزنامه‌نگار

بیش از 4400هکتار بافت فرسوده در تهران وجود دارد که حدود 50درصد آنها نیازمند تخریب و نوسازی هستند؛ رویکردی که در دوره گذشته خیلی مورد توجه قرار نگرفت و قفل بزرگی روی ساخت‌وساز در شهر زده شد و نتیجه همین سیاست، فرسودگی بیشتر بافت‌های فرسوده مناطق را در بر داشت؛ مشکلی که مدیریت شهری در دوره ششم اهتمام ویژه‌ای برای حل کردنش دارد و از این‌رو تمهیداتی چون تخفیف در عوارض صدور پروانه و تراکم تشویقی و... را پیش‌بینی کرده است. رونق ساخت‌و‌ساز‌ به‌ویژه در بافت‌های فرسوده نتیجه همین سیاست و رویکرد است؛ به‌نحوی که امروز در برخی از مناطق این فرایند با سرعت بیشتری سپری می‌شود. منطقه 15نمونه بارزی است که به‌گفته محمد شیری، شهردار منطقه حدود 295هکتار بافت فرسوده دارد که براساس برنامه توسعه شهر تهران باید سالانه 3درصد از بافت‌های فرسوده نوسازی می‌شد که در دوره گذشته این امر محقق نشده است. با پیگیری‌های مدیریت شهری در این دوره نوسازی این بافت‌ها و جبران این عقب‌ماندگی با جدیت انجام شد و سال گذشته با صدور 1300پروانه منطقه 15رتبه اول را در تهران کسب کرد. با اقدامات انجام شده حدود 33درصد بافت‌های فرسوده منطقه نوسازی شده‌اند. شهردار منطقه در گفت‌وگو با همشهری، آخرین وضعیت نوسازی بافت‌های فرسوده و پروژه‌ها را تشریح کرد.

قفل ساخت‌وساز باز شد

از ابتدای سال تا پایان آبان هزار پروانه ساختمانی در راستای توسعه شهر و نوسازی بافت فرسوده صادر شده است و می‌توان اذعان کرد که امسال رکورد زده‌ایم. باز کردن قفل ساخت‌وساز، رویکرد مدیریت شهری در این دوره است و آمار صدور پروانه‌ها نشان از رونق ساخت‌وساز می‌دهد. اقدامات در حوزه نوسازی با این رویکرد در دستور کار قرار گرفته و اکنون شاهد رشد بیش از ۱۰۰درصدی صدور پروانه از ابتدای سال در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته هستیم.

ساخت 700هزار مترمربع واحد مسکونی
اکنون فرایند ساخت‌وساز منطقه روی ریل توسعه قرار گرفته و با تمهیدات پیش‌بینی‌شده امیدواریم تا پایان سال حدود 2هزار پروانه ساختمانی صادر شود که این تعداد مجوز برای ساخت 700هزار مترمربع واحد مسکونی خواهد بود. البته در این میان کسب رضایت شهروندان هم در دستور کار قرار دارد و به همین دلیل روند صدور پروانه به 22روز کاهش یافته و از این حیث هم رتبه دوم در تهران را داریم.
اتابک و مینابی از محلات کم‌برخوردار منطقه هستند که اغلب بافت آنها فرسوده است و ازاین‌رو پروژه‌های تجمیع و نوسازی در آنها با اولویت اجرایی می‌شود. طرح 9پروژه تجمیع و نوسازی در قالب 77پلاک فرسوده (5پروژه در محله مینابی و 4پروژه در محله اتابک) عملیاتی شده و به‌زودی نوسازی 37پلاک رهاشده در قالب پروژه مسکن معوض و خدماتی آغاز می‌شود. همچنین پیگیر ارتقای زیرساخت‌های خدماتی و احداث مرکز درمانی در این محلات هستیم و پروژه بزرگ‌مقیاسی را با این رویکرد در اطراف آستانه سیده ملک‌خاتون(س) در دستور کار داریم که پس از تصویب در کمیسیون ماده 5 آن را عملیاتی می‌کنیم.

اهم اقدامات و پروژه‌ها
ساخت پارکینگ طبقاتی محله مینابی در مراحل پایانی قرار دارد که با تأیید مصوبه سازمان آتش‌نشانی شهرداری تهران این پروژه به‌زودی افتتاح می‌شود. مراحل ساخت 2مرکز درمانی را به‌صورت همزمان در دستور کار داریم. یکی از مراکز توسط خیرین و دیگری توسط سازمان نوسازی در این محدوده در حال پیگیری است که کلنگ آغاز نخستین پروژه درمانی اواخر سال در زمینی به وسعت 300مترمربع به زمین زده می‌شود. تعیین‌تکلیف گودهای رها شده با تعریف پروژه‌های مسکونی طوبی و ارغوان، رفع معارضان گذرهای واسعی صادقی و...، تعیین‌تکلیف فضاهای بی‌دفاع شهری و پروژه پاسارگاد، تعریف پروژه محرک توسعه در محور فدائیان اسلام و محله شوش، اهم طرح‌های منطقه هستند.



 

این خبر را به اشتراک بگذارید