• چهار شنبه 12 اردیبهشت 1403
  • الأرْبِعَاء 22 شوال 1445
  • 2024 May 01
شنبه 11 آذر 1402
کد مطلب : 211115
+
-

بازنگری حریم آثار تاریخی ضروری است

کوتاه‌تر از گزارش
بازنگری حریم آثار تاریخی ضروری است

بازنگری حریم آثار تاریخی همواره یکی از چالش‌های جدی در حوزه میراث‌فرهنگی است. کوچک‌تر شدن حریم آثار به‌ویژه در شهرهای بزرگ که ارزش‌افزوده زمین و ملک بالاست همواره با مخالفت برخی کارشناسان میراث‌فرهنگی مواجه بوده و اما موضع وزارت میراث‌فرهنگی آن است که نباید به‌بهانه حریم آثار تاریخی زندگی مردم را مختل کرد.
در همین رابطه مدیرکل حقوقی وزارت میراث‌فرهنگی و مشاور وزیر با اعلام اینکه بازنگری حریم آثار تاریخی ضروری است، گفت: ضمن اینکه ارزش بناهای تاریخی بسیار بالاست و ما وظیفه داریم میراث‌فرهنگی را حفظ کنیم، ولی نباید بگذاریم زندگی مردم در محدوده آثار تاریخی مختل شود.
جمشید جعفرپور در جلسه شورای معاونان اداره‌کل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان کرمان گفت: حریم آثار تاریخی برای مردم در شهرهای مختلف مشکلاتی را ایجاد کرده که در تلاشیم به مرور زمان و با حفظ ضوابط و قوانین میراث‌فرهنگی این مشکلات را
حل و فصل کنیم.
این اظهارات به‌معنای آن است که وزارت میراث‌فرهنگی استراتژی کوچک‌تر کردن حریم برخی آثار تاریخی را در پیش گرفته و در آینده قرار است حریم آثار تاریخی در برخی شهرهایی که به اعلام مدیرکل حقوقی وزارت میراث‌فرهنگی، برای مردم مشکل ایجاد کرده است، کوچک‌تر شود.
جمشید جعفرپور اما در سخنان خود خواستار آن شده است تا تکلیف بناهای واجد ارزش نیز مشخص شود و آثاری که هنوز ثبت ملی نشده‌اند به ثبت برسند. چون به‌گفته او، با توجه به اینکه آثار تاریخی یا اثر ثبتی هستند یا جزو نفایس به شمار می‌روند، بنابراین باید آثار واجد ارزش تعیین‌تکلیف شوند و اگر شرایط لازم را برای ثبت دارند، پرونده آنها آماده و به وزارت میراث‌فرهنگی ارسال شود.

 

این خبر را به اشتراک بگذارید