• جمعه 14 اردیبهشت 1403
  • الْجُمْعَة 24 شوال 1445
  • 2024 May 03
شنبه 11 آذر 1402
کد مطلب : 211104
+
-

مرگ تلخ النا کوچولو هنگام تحصن در بیمارستان

داخلی
مرگ تلخ النا کوچولو هنگام تحصن در بیمارستان

مرگ تلخ النا کوچولو در روز تحصن پرستاران بیمارستانی در پایتخت موجب تشکیل پرونده در دادسرای جنایی و بازداشت یک پزشک و 2 پرستار شد.
به‌گزارش همشهری، ساعت7:20 صبح نهم آذر، مردی جوان درحالی‌که دختر 6ماهه‌اش را در آغوش گرفته بود، به همراه همسرش راهی بیمارستان مفید تهران شد. النا تب بالایی داشت و بی‌قراری می‌کرد. آنها وقتی به بیمارستان رسیدند که پرستاران در حیاط بیمارستان جمع شده و به‌نظر می‌رسید که تحصن کرده‌اند. اعتراض آنها به‌خاطر کارانه‌های‌شان بود که ظاهرا آنها در چند ماه گذشته دریافت نکرده بودند.

مرگ دردناک
پدر و مادر النا کوچولو از میان جمعیت عبور کردند و به قسمت تریاژ رفتند تا دخترشان را در بخش اورژانس بستری کنند. اما نه پزشکی در بخش تریاژ کودکان وجود داشت و نه پرستاری. این در حالی بود که حال کودک رو به وخامت می‌رفت و کمی بعد النا به‌دلیل تب شدید به کما رفت. النا در مقابل چشم پدر و مادرش در حال پرپر شدن بود و در این شرایط پرستاران همچنان در حیاط بیمارستان به تحصن خود ادامه دادند؛ حدود یک ساعت از حضور پدر و مادر النا در بیمارستان می‌گذشت تا اینکه وی سرانجام پذیرش شد، اما دیگر جانی در بدن نداشت و قلب دختر کوچولو از تپش ایستاده بود. هرچند کادر درمان عملیات احیا را روی دختر ٦ماهه انجام دادند اما تلاش‌ها بی‌فایده بود و النا کوچولو تسلیم مرگ شد. در این شرایط بود که گزارش مرگ النای 6ماهه، به قاضی محمد مهدی براعه، بازپرس جنایی تهران اعلام شد.
تیم جنایی در گام نخست به تحقیق از پدر النا پرداخت. او گفت: دخترم مریض بود و تب و لرز داشت که همراه همسرم او را به بیمارستان منتقل کردیم اما کسی نبود که فرزندم را پذیرش کند. پرستاران تحصن کرده بودند و به همین دلیل ما از مقصران مرگ دخترمان شکایت داریم و آنها باید مجازات شوند. بررسی‌های اولیه حکایت از اهمال کاری می‌داد چراکه دست‌کم ٢٠دقیقه کسی به وضعیت بیمار توجه نکرده بود، حال آنکه وی حال وخیمی داشت. در این شرایط بازپرس جنایی تهران دستور شناسایی مقصران مرگ کودک را صادر کرد. در نخستین گام، تیم جنایی به بازبینی دوربین‌های مداربسته بیمارستان پرداخت. آنطور که تصاویر نشان می‌داد پدر و مادر و کودک‌شان حدود 20دقیقه پشت درهای بخش تریاژ فاقد پرستار و پرسنل بوده و توجهی به النا و وضعیت وخیم او نشده بود. از سویی دوربین‌ها نشان می‌داد که رئیس مرکز اورژانس و پزشک اورژانس نیز در بیمارستان حضور دارند اما تلاش می‌کنند پرستاران را به بخش برگردانند.
اولین فردی که به دستور بازپرس جنایی تهران بازداشت شد، رئیس مرکز اورژانس بود. وی پزشک متخصص طب کودکان بود اما در انجام وظیفه‌اش مرتکب قصور شده بود. به جز رئیس اورژانس، 2پرستار تریاژ که زن و مردی جوان هستند، در زمان پذیرش کودک 6ماهه در تحصن بوده و وظیفه قانونی‌شان را انجام نداده بودند که آنها نیز بازداشت شدند. از سوی دیگر رئیس بیمارستان و سرپرستار اورژانس نیز به‌صورت موقت بازداشت شدند که به قید وثیقه آزاد شدند. رئیس بیمارستان اصرار داشت که صبح روز حادثه تلاش کرده تا پرستاران را به محل کارشان برگرداند و خبر از وخامت حال نوزاد جان باخته نداشته است. در این حادثه مسئول تغییر شیفت پرستاران هم برای تحقیق به دادسرا احضار شده است چرا که او به‌صورت دقیق مشخص نکرده بود که چه‌کسی در بخش تریاژ باید حضور داشته باشد. آخرین دستور بازپرس شعبه سوم دادسرای جنایی تهران، انتقال جسد النا کوچولو به پزشکی قانونی است تا علت اصلی مرگ وی مشخص شود.

 

این خبر را به اشتراک بگذارید