• یکشنبه 27 خرداد 1403
  • الأحَد 9 ذی الحجه 1445
  • 2024 Jun 16
شنبه 11 آذر 1402
کد مطلب : 211013
+
-

این عمل‌ها برای لاغر شدن نیست

دکتر بابک نیکومرام- نایب‌رئیس انجمن جراحان پلاستیک و زیبایی ایران

جراحی‌های لیپوساکشن و ابدومینوپلاستی برای لاغری و کاهش وزن نیستند، بلکه روش‌هایی برای خوش فرم شدن بدن هستند. اگر فردی خیلی چاق است و به‌دنبال کاهش وزن و لاغری است باید به‌دنبال رژیم غذایی و فعالیت بدنی مناسب باشد و اگر وزنش بسیار بیش از اندازه است باید تحت اعمال جراحی برای چاقی مفرط نظیر بای‌پس معده یا اسلیو معده باشد.
برای افرادی که وزن نسبتاً مناسبی دارند ولی مقداری چربی مقاوم به رژیم غذایی و ورزش دارند روش‌هایی مثل لیپوساکشن را برای خوش فرم شدن بدن‌شان انجام می‌دهیم و اگر شلی پوست داشته باشند ممکن است کاندیدای عمل جراحی ابدومینوپلاستی باشند. بنابراین افراد حواس‌شان باشد فریب بعضی تبلیغات گمراه‌کننده لاغری با این عمل‌ها را نخورند. این جراحی‌ها برای خارج کردن چربی‌های موضعی است یا فردی که دچار شل‌شدگی پوست شده برای وی عمل ابدومینوپلاستی را انجام می‌دهیم که یک نوع لیفتینگ است.
ایده‌آل این است که افراد ابتدا تغذیه و ورزش مناسب را برای رفع چربی‌های اضافی برگزیده باشند. با تجربه‌ای که دارم غالب افراد مراجعه‌کننده با اینگونه توصیه‌ها یعنی تغییر سبک زندگی، رژیم غذایی مناسب و ورزش نیازی به اینگونه عمل‌ها پیدا نمی‌کنند.
عمل ساکشن می‌تواند عوارض خیلی کم تا شدید و حتی مرگ را به‌دنبال داشته باشد. اگر برخی تمهیدات رعایت نشود و بیمار مناسب جراحی انتخاب نشود و جراح هم فرد متبحری نباشد هر عملی می‌تواند عوارض مرگباری داشته باشد؛ به‌خصوص ساکشن که لوله‌ای وارد زیر جلد می‌شود که اگر جراح تبحر لازم را نداشته باشد ممکن است لوله وارد حفره شکم شود یا کانول‌های نادرست را اگر انتخاب کند ریسک آمبولی چربی را افزایش می‌دهد.
تأکید می‌کنم لیپوساکشن و بادی‌کانتورینگ برای کانتور کردن و فرم‌دهی بدن است و هیچ‌گاه این عمل‌ها را برای لاغری نه نام می‌بریم نه استفاده می‌کنیم. با این اعمال نهایتا 2 تا 4کیلو از وزن بدن کاهش پیدا می‌کند؛ این در حالی است که بیمار می‌تواند با گرفتن رژیم همین چند کیلو وزن را کم کند و نیازی به هزینه و انجام ساکشن و پذیرفتن مخاطرات آن ندارد. برخی هم که رژیم مناسب نداشته باشند بر فرض که ما با انجام ساکشن چند کیلوی محدود از وزن وی را هم کم کنیم ظرف 6‌ ماه بعد تمام این وزن ممکن است برگردد.


 

این خبر را به اشتراک بگذارید