• پنج شنبه 13 اردیبهشت 1403
  • الْخَمِيس 23 شوال 1445
  • 2024 May 02
پنج شنبه 9 آذر 1402
کد مطلب : 210886
+
-

ماشین برف‌خوار

فناوری
ماشین برف‌خوار

بعضی از تجهیزات برف‌روبی در کشور ما به‌کار گرفته می‌شود؛ تیغه‌هایی که در مقابل کامیون‌ها بسته می‌شوند تا برف را از سطح آسفالت خیابان جدا کنند، از این نوع هستند و در جهان کاربرد همگانی دارند، اما برخی دستگاه‌ها بیشتر در کشور‌هایی کاربرد دارند که بارندگی‌های طولانی و با حجم زیاد داشته باشند.
Snow blower یا برف‌خوار دارای تیغه‌ای شبیه دستگاه‌های برداشت محصولات مزرعه است و برف را از طریق یک مارپیچ بالا می‌کشد و به اطراف پرت می‌کند. برف‌خوار در ابعاد بسیار کوچک هم ساخته شده است که تنها چند سانتی‌متر برف یخ‌زده را می‌تراشد، اما نمونه‌های سنگین آن می‌تواند لایه برف با ضخامت نزدیک به 2متر را جابه‌جا کند. در این نمونه‌ها یک دمنده در مسیر حرکت برف کار گذاشته شده است که با استفاده از فشار هوا ذرات جمع شده برف را تا فاصله زیادی پرتاب می‌کند. سرعت و بازدهی این خودرو‌های سنگین زیاد است و روی انواع کفپوش‌‌ها از آسفالت تا سنگفرش‌های دارای پستی و بلندی کار می‌کند. دستگاه‌های برف‌خوار برای کسانی که آن را کنترل می‌کنند یا حتی نزدیک تیغه‌های آن باشند، خطرناک هستند و استفاده از آنها نیازمند رعایت شرایط ایمنی است. روش‌های مختلفی برای تامین ایمنی این دستگاه‌ها اختراع شده است؛ مانند اینکه اگر راننده کابین را ترک کند، تیغه‌ها خاموش می‌شوند. مشکل اینجاست که گاهی درعمق برف اشیایی وجود دارد که در میان تیغه‌ها گیر می‌کند و دستگاه را از کار می‌اندازد؛ به همین دلیل چاره‌ای جز بازدید و پاک کردن تیغه‌ها نیست. برخی کاربر‌ها از میله‌های بلند پلاستیکی برای تمیز کردن تیغه‌ها استفاده می‌کنند تا انگشتان خود را از دست ندهند. اگر دستگاه برف‌خوار در جایی متوقف و خاموش شود، مشکل سخت‌تری به‌وجود می‌آید و حرکت دادن آن ممکن نیست.
برف‌خوار‌های سنگین بیشتر در جاده‌ها کاربرد دارند، اما شهرداری‌های شهر‌های سرد پس از بارندگی‌های سنگین و هوای بسیار سرد که موجب یخ‌زدن توده برف می‌شود، از این دستگاه برای بازکردن خیابان‌های اصلی استفاده می‌کنند. برخی از برف‌خوار‌ها روی ریل و در مقابل لوکوموتیو قطار بسته می‌شوند و همزمان با حرکت قطار، مسیر مقابل آن را به شکل یک تونل خالی می‌کنند.
یک نوع دیگر برف‌خوار به توربین‌های گازی مجهز شده است که قبلا در روسیه و کانادا مورد استفاده قرار می‌گرفت و اکنون نیز در برخی نقاط کاربرد دارد. این دستگاه سنگین برف را همزمان با پرتاب به خارج از مسیر خیابان، ذوب می‌کند. در روسیه از موتور‌های قدیمی جت که دیگر در هواپیما‌‌ها کاربرد ندارند برای ساخت برف‌خوار‌های سنگین استفاده می‌شود. این موتور‌ها با سرعت زیاد برف را از سطح زمین می‌مکند و بزرگراه‌ها را در سرد‌ترین ایام سال باز می‌کنند. با توسعه فناوری‌های الکترونیکی دستگاه‌های برف‌خوار کنترل از راه دور یا خودکار ساخته شده‌اند که می‌توان آنها را براساس یک نقشه از پیش تعیین شده یا به کمک حسگر‌های سطح جاده‌ها به حرکت درآورد.



 

این خبر را به اشتراک بگذارید