• جمعه 14 اردیبهشت 1403
  • الْجُمْعَة 24 شوال 1445
  • 2024 May 03
چهار شنبه 8 آذر 1402
کد مطلب : 210752
+
-

۳گلو درد رایج پاییز و زمستان را بشناسید

آرش نهاوندی؛ مترجم

دکتر سارا جارویس، پزشک عمومی و مشاور بالینی «Patient.info» و دکتر لیلا هانبک، داروساز و مدیر اجرایی انجمن‌داروخانه‌های مستقل در بریتانیا، به روزنامه سان گفته اند که ۳نوع گلودرد وجود دارد:

 لارنژیت- فارنژیت- ورم لوزه
ممکن است متوجه شوید که شرایط ذکر شده در اینجا همه به «-itis» ختم می‌شود. به‌گفته دکتر جارویس، این اصطلاحی پزشکی است که برای التهاب به‌کار برده می‌شود. او توضیح می‌دهد: نوع التهاب هنگام گلودرد بستگی به این دارد که کدام بخش از گلوی شما عفونی شده است. به‌گفته دکتر، هر 3نوع التهاب گلو می‌توانند باعث گلودرد، خشکی، تحریک گلو و گاهی تب شوند. همچنین ممکن است  آبریزش بینی، سرفه و علائمی شبیه سرماخوردگی داشته باشید اما در علائم نیز تفاوت‌هایی وجود داشته باشد.

لارنژیت
لارنژیت به‌معنای التهاب حنجره است. حنجره به نوعی، به‌عنوان جعبه صدای شما شناخته می‌شود؛ زیرا امکان ایجاد صدا را فراهم می‌کند. حنجره یک لوله تو خالی در وسط گردن شماست که درست بالای نای و پشت مری قرار دارد  لوله‌ای که دهان شما را به معده‌تان متصل می‌کند. حنجره علاوه بر کمک به صحبت کردن، اجازه می‌دهد هوا از طریق نای به ریه برسد.

فارنژیت
دکتر جارویس می‌گوید: فارنژیت به التهاب پشت گلو گفته می‌شود که به حلق معروف است. این قسمت از گلو در پشت دهان و حفره بینی قرار دارد. او توضیح می‌دهد که در فارنژیت، شما اغلب درد بیشتری خواهید داشت و ممکن است غدد متورم دردناکی در گردن ایجاد شود.

ورم لوزه
به‌گفته دکتر جارویس، التهاب لوزه‌ها احتمالا باعث بروز شناخته شده‌ترین نوع گلودرد می‌شود. این غدد لنفاوی (لوزه‌ها) در پشت دهان و بالای گلو هستند که به فیلتر کردن باکتری‌ها و ویروس‌ها کمک می‌کنند و مانع از ورود آنها به عمق بدن شما می‌شوند.

متن کامل را در  همشهری آنلاین بخوانید

 

این خبر را به اشتراک بگذارید