• دو شنبه 17 اردیبهشت 1403
  • الإثْنَيْن 27 شوال 1445
  • 2024 May 06
چهار شنبه 8 آذر 1402
کد مطلب : 210704
+
-

سرزمین انار و خربزه

به بهانه خرید انارهای شب یلدا صخره‌های ایوانکی را هم ببینید

سرزمین انار و خربزه

آفتاب به وسط آسمان رسیده و نور مستقیم تصاویر را تخت کرده بود که از روستای بهورد و چنداب خارج و دوباره وارد جاده  امام رضا شدیم.
سرتاسر بلوار نرسیده به ایوانکی پر است از چادرهایی با خربزه‌های زرد و سبز و کدو تنبل‌های نارنجی که با لبخند منتظر نشسته‌اند تا کام شما را شیرین کنند.
دور میدان اصلی ایوانکی چرخی زدیم تا از آن سمت بلوار یک خربزه سوسکی بخریم. از چندین نفر سؤال پرسیدیم کسی نمی‌دانست چرا اسمش را سوسکی گذاشته‌اند.
جاده امام رضا، ایوانکی را به 2بخش تقسیم کرده و میدان اصلی شهر محل عبور و مرور مسافران شده است. به سمت جاده کیلان در شمال میدان حرکت کردیم. آوازه انارهای خاص این منطقه را شنیده بودیم و تصمیم داشتیم خودمان به آنجا برویم و انار شب یلدایمان را از آنجا تهیه کنیم.
چند روستای زیبا که همه‌شان انارستان‌هایی پربرکت هستند، کنار هم قرار دارند. بساط انارفروشی هم هر چند صد متر برپاست. انار این منطقه با پوست نازک و دانه‌هایی بسیار قرمز طعمی شور و شیرین دارد و آنقدر مرغوب است که بیشتر  آن صادر می‌شود.
در ابتدای مسیر ،روستای تاریخی دزک قرار دارد که سال‌هاست متروکه شده و یک قلعه باستانی هم در طول مسیر وجود دارد که نشان از اهمیت استراتژیک این معبر در گذشته بوده است. درواقع مسیر ایوانکی به جاده کیلان به پیل یا پل کاسپین معروف بوده و یک گذرگاه حیاتی برای عبور و مرور کاروان‌های جاده ابریشم و دسترسی آنها به سواحل دریای خزر بوده است.
در این حوالی روستای کُرَک جاذبه‌های طبیعی بسیاری دارد. یکی از جاذبه‌هایی که می‌شود در این روستا دید دره ایوانکی است. صخره‌های این منطقه که از جنس ماسه سنگی هستند، اشکال عجیب و‌ جالبی پیدا کرده‌اند که باد طراح اصلی آن است.
آنقدر این صخره‌های دارای حفره های فراوان جذاب است که می‌شود ساعت‌ها در اطراف آنها پرسه زد و لذت برد. برای دیدن این جاذبه زیبا و خیره‌کننده باید به روستای کرک بروید و در همان ابتدای روستا و در سمت چپ وارد جاده‌ای خاکی شوید و تا انتهای جاده بروید تا معماری باد را روی صخره‌های اسرارآمیز ببینید.



 

این خبر را به اشتراک بگذارید