• چهار شنبه 12 اردیبهشت 1403
  • الأرْبِعَاء 22 شوال 1445
  • 2024 May 01
سه شنبه 7 آذر 1402
کد مطلب : 210677
+
-

سیگار بکشید تا مالیات بگیریم

گرینویچ
سیگار بکشید تا مالیات بگیریم

کشورهای زیادی نیوزیلند را الگو قرار داده بودند تا ممنوعیت واقعی با سیگار کشیدن را در کشورشان اعمال کنند اما حالا نیوزیلند، همه دنیا را شوکه کرده و با هدف کسب مالیات بیشتر، می‌خواهد این ممنوعیت را لغو کند. براساس قانون قبلی که در دولت پیشین تصویب شده بود، از سال آینده فروش سیگار به هر کسی که بعد از سال 2008 متولد شده ممنوع می‌شود.
سیگار کشیدن یکی از عوامل اصلی مرگ‌های قابل‌پیشگیری در نیوزیلند است و این قانون با هدف جلوگیری از سیگاری شدن نسل جدید تصویب شده بود. اما حالا، دولت با اهداف مالی، این قانون را لغو کرده است. این تصمیم غیرمنتظره و یکباره، با انتقاد شدید کارشناسان سلامت مواجه شده است.
پروفسور ریچارد ادوازد محقق کنترل مصرف تنباکو و کارشناس بهداشت عمومی در دانشگاه اوتاگو، در این‌باره گفته است: «این کار به‌شدت مشمئزکننده است. بیشتر گروه‌های سلامتی از کاری که دولت انجام داده منزجر شده‌اند و خواستار تجدیدنظر هستند.»
تصویب قانون منع فروش سیگار در سال گذشته، با واکنش‌های جهانی همراه بوده و محققان در سراسر دنیا، آن را الگویی برای شیوه جدید مبارزه با تنباکو می‌خوانند. اقداماتی مثل کاهش مکان‌های فروش تنباکو و کاهش نیکوتین موجود در سیگار هم بخش‌های دیگری از این قانون بودند. دانشمندان براساس مدل‌سازی گفته بودند که این قانون، سالانه جلوی مرگ 5هزار انسان را خواهد گرفت.
این قانون چنان مترقی و پیشرو بود که کشورهای دیگر هم به پیروی از آن اقداماتی را در پیش گرفتند و گفته می‌شود قانونی که انگلیس در انتهای تابستان برای کاهش مصرف دخانیات در بین جوانان وضع کرده، با الگوبرداری از قانون نیوزیلند تصویب شده است. البته یکی از سخنگویان نخست‌وزیر انگلیس گفته است که تصمیم جدید دولت نیوزیلند تأثیری بر تصمیم دولت او نخواهد داشت.
با وجود اینکه کارشناسان سلامتی از تصویب قانون حذف دخانیات در نیوزیلند استقبال کرده بودند، گروه‌های تجاری فعال در زمینه سیگار و دخانیات در این کشور با آن مخالفت کرده بودند، به‌خصوص دکه‌داران و فروشنده‌های خیابانی که کسب‌وکارشان به‌شدت تحت‌تأثیر این قانون قرار می‌گرفت. در پارلمان هم برخی نمایندگان، ازجمله کریس لاکسون نخست‌وزیر فعلی، با قانون دولت پیشین مخالفت کرده و گفته بودند این کار باعث ایجاد بازار سیاه سیگار و تنباکو خواهد شد. تصمیم دولت جدید، باید در پارلمان به بحث گذاشته شود تا نمایندگان درباره آن تصمیم بگیرند. با وجود انگیزه مالی دولت، به‌نظر می‌رسد لغو این قانون هم بار مالی زیادی در بخش سلامت خواهد داشت. بر اساس مدلسازی در سال 2022، پیاده‌سازی این قانون حدود 800میلیون دلار در بخش سلامت صرفه‌جویی می‌کند.
در حال حاضر، حدود 8درصد جمعیت بزرگسالان در نیوزیلند، سیگاری هستند.

 

این خبر را به اشتراک بگذارید