• چهار شنبه 26 اردیبهشت 1403
  • الأرْبِعَاء 7 ذی القعده 1445
  • 2024 May 15
سه شنبه 7 آذر 1402
کد مطلب : 210653
+
-

رشد اقتصادی به 7/1درصد رسید

مرکز آمار در تازه‌ترین گزارش خود اعلام کرد اقتصاد ایران در تابستان امسال با احتساب افزایش فروش نفت 7.1درصد رشد کرده است و اگر فروش نفت را از این میزان کسر کنیم میزان رشد اقتصادی ایران به 4.2درصد می‌رسد. به گزارش همشهری، اقتصاد ایران بعد از پشت سر گذاشتن یک دهه سوخته در حال بهبود کارایی خود است. آنطور که آمار‌ها نشان می‌دهد میزان رشد اقتصاد ایران درکل دهه 90نزدیک به صفر بوده است اما حالا آنطور که آمار‌ها نشان می‌دهد شیب نمودار تولید ناخالص داخلی صعودی شده است. تازه‌ترین گزارش مرکز آمار ایران گویای افزایش محسوس رشد درآمد‌های ملی است.

رشد 7.1درصدی
گزارش مرکز آمار از میزان تولید ناخالص داخلی ایران در تابستان امسال نشان می‌دهد اقتصاد ایران در تابستان امسال 7.1درصد بزرگ‌تر شده است. بخش مهمی از این رشد اقتصادی ناشی از افزایش فروش نفت بوده است. در طول ماه‌های گذشته با تلاش‌های دولت گشایش‌های زیادی در فروش نفت به‌وجود آمده و همین موضوع اثر خود را بر تولید ناخالص داخلی نمایان کرده است. با این حال رشد اقتصاد ایران فقط به افزایش فروش نفت مربوط نیست طبق اطلاعات مرکز آمار اگر اثر نفت را هم از تولید ناخالص داخلی حذف کنیم باز هم اقتصاد ایران در تابستان امسال 4.2درصد افزایش یافته است. این میزان رشد اقتصادی در مقایسه با دهه 90رشد محسوسی نشان می‌دهد. گزارش مرکز آمار از میزان رشد اقتصادی بهار امسال هم نشان می‌داد که اقتصاد ایران در این فصل 7.9درصد افزایش داشته است. اگر شیب نمودار رشد اقتصادی ایران در فصل‌های پاییز و زمستان هم در همین محدوده باشد انتظار می‌رود میزان رشد اقتصادی ایران در سال‌جاری در محدوده 7درصد ثبت شود. موضوعی که می‌تواند آثار مهمی در ساختار اقتصادی ایران داشته باشد.

بیشترین رشد
آمارهای مرکز آمار همچنین نشان می‌دهد بخش عمده رشد اقتصادی ایران در تابستان امسال مرهون بخش خدمات و استخراج نفت و گاز بوده است. در واقع بیشترین میزان رشد اقتصادی در این دو بخش و بعد از آن گروه واسطه گری‌های مالی ثبت شده است. طبق این اطلاعات، میزان رشد اقتصادی بخش خدمات عمومی و اجتماعی در تابستان امسال 33.5درصد بوده که این میزان حتی در مقایسه با بهار امسال رشد محسوسی نشان می‌دهد. میزان رشد اقتصادی استخراج نفت و گاز طبیعی هم 25.6درصد بوده که در مقایسه با بهار امسال 5.8واحد درصد افزایش نشان می‌دهد. از دیگر گروه‌های مهمی که در حال رشد و توسعه است گروه واسطه‌گری‌های مالی است. در طول سال‌های گذشته این صنعت به مدد توسعه بازار سرمایه با رشد زیادی مواجه شده و در تابستان امسال میزان رشد این صنعت به 17درصد رسیده است. برخی تحلیل‌ها حاکی از آن است که این صنعت در آینده می‌تواند به پیشران توسعه اقتصادی ایران تبدیل شود و توجه دولت به بخش واسطه گری‌های مالی می‌تواند آثار مثبت زیادی برای اقتصاد ایران داشته باشد.



 

این خبر را به اشتراک بگذارید