• چهار شنبه 12 اردیبهشت 1403
  • الأرْبِعَاء 22 شوال 1445
  • 2024 May 01
سه شنبه 7 آذر 1402
کد مطلب : 210579
+
-

برزخ آقا شجاع

در مورد خلیل‌زاده و چالش‌های بی‌شماری که طی سال‌های اخیر از سر گذرانده

برزخ آقا شجاع

بهروز رسایلی

شجاع خلیل‌زاده بدون تردید جزو باکیفیت‌ترین مدافعان یک دهه گذشته فوتبال ایران بوده است. قدرت فنی او مخصوصا زمانی که در پرسپولیس بازی می‌کرد، حتی برای بسیاری از مخالفانش هم غیرقابل انکار بود. در سال‌هایی که پرسپولیس پشت سر هم عناوین قهرمانی را به‌دست می‌آورد، اتکای این تیم به یک خط دفاعی قدرتمند بود که خلیل‌زاده هم بخش مهمی از آن به شمار می‌آمد. با این حال در طول سال‌های اخیر به‌طور عجیبی اسم او با «حاشیه» گره خورده است. مرور این حواشی تا رسیدن به امروز، شاید نشان بدهد خلیل‌زاده 34‌ساله چه دوران برزخی عجیبی را پشت سر می‌گذارد.

   وقتی از چشم پرسپولیسی‌ها افتاد
شجاع که در پرسپولیس به محبوبیت کم‌نظیری دست پیدا کرده بود، بد موقعی این تیم را ترک کرد و راهی لیگ قطر شد. آن جدایی پیش از فینال لیگ قهرمانان آسیا حمل بر بی‌معرفتی شد و تاوان سنگینی به خلیل‌زاده تحمیل کرد. بعدتر هم که داستان بوسیدن لوگو الریان پیش آمد و توضیحاتی که او ارائه داد و هیچ‌کس نپذیرفت. جو چنان علیه خلیل‌زاده سنگین شد که حتی ابراز تمایل او به حضور در پرسپولیس هم مورد استقبال کسی قرار نگرفت. ابتدای فصل جاری و در شرایطی که یحیی گل‌محمدی به راحتی فرصت جذب او را داشت، محمدحسین کنعانی‌زادگان را به این بازیکن ترجیح داد. این نقطه پایان «هویت پرسپولیسی» برای بازیکنی است که حداقل اگر در مورد زمان جدایی‌اش ملاحظه بیشتری به خرج می‌داد، می‌توانست به این تیم برگردد یا سال‌ها به‌عنوان یک پیشکسوت محبوب و مقبول سرخ‌ها از مزایای این پایگاه اجتماعی سود ببرد.

   هو شدن از سوی آبی‌‎ها و زردها
شجاع از چشم هواداران پرسپولیس افتاده بود و دیگر نمی‌شد کاریش کرد، با این حال سابقه حضور او در این تیم هم برایش تبعاتی داشت. خلیل‌زاده به‌خاطر سال‌ها بازی در جمع سرخ‌پوشان با استقلالی‌ها و سپاهانی‌ها هم مشکل داشت و امسال در بازی با هر دو تیم هو شد. پس از آن‌که خلیل‌زاده در ورزشگاه نقش جهان هو شد، مدیران تراکتور با یادآوری سابقه حضور این بازیکن در سپاهان پرسیدند: «چرا باید یک بازیکن در این تیم زحمت بکشد و بعد فحش بخورد؟» سرپرست سپاهان هم در واکنشی عجیب و دور از انتظار توپ را به زمین خود شجاع انداخت و گفت: «چرا هواداران فقط باید به یک بازیکن توهین کنند؟» داستان بازی با استقلال، فحاشی به شجاع و هیس نشان دادن او هم که خیلی تازه است.

   داستان‌های تیم ملی
حواشی گزنده و ملال‌آور مربوط به شجاع فقط به فوتبال باشگاهی محدود نمی‌شود، چرا که این بازیکن در رده ملی هم فراز و فرودهای عجیب و غریبی را تجربه کرده. خلیل‌زاده مغضوب کارلوس کی‌روش بود، به عصای دست اسکوچیچ تبدیل شد و در آن مدت کلی طعنه و کنایه به کارلوس زد، بعد که کی‌روش برگشت شروع به تعریف و تمجید از این مربی پرتغالی کرد اما باز هم در جام ‌جهانی به میدان نرفت. حالا هم که در تیم امیر قلعه‌نویی فیکس شده، یکی از متهمان ساختار دفاعی آسیب‌پذیر تیم ملی به شمار می‌رود.

   و حالا تراکتور...
با آنچه برشمردیم، امروز منطقا فقط تراکتوری‌ها برای خلیل‌زاده باقی مانده‌اند؛ یعنی هواداران تیم فعلی شجاع که حالا آنجا هم یک حاشیه جدید به‌وجود آمده است. نتایج این فصل تراکتور پرفراز و نشیب بوده و هواداران در چند مقطع علیه بازیکنان موضع گرفته‌اند. در چنین شرایطی شجاع بعد از پیروزی 2 بر صفر تیمش مقابل فولاد مصاحبه تندی علیه هواداران انجام داد و گفت: «آنها منتظر ناکامی ما بودند تا تیم را هو کنند.» شجاع حتی بابت اینکه تماشاگران تراکتور در برابر فحاشی استقلالی‌ها از او حمایت نکردند هم گلایه کرد. اظهارات اخیر شجاع اگرچه با حمایت گروهی از بازیکنان و هواداران تراکتور همراه شده اما بخش دیگری از حامیان تیم نسبت به آن عکس‌العمل خوبی نشان نداده‌اند و شاید اگر روند سینوسی سرخپوشان تبریزی ادامه بیابد، شجاع بعدتر ممکن است بابت این مصاحبه مورد بازخواست قرار بگیرد. هر چه هست خلیل‌زاده در آخرین سنگرش هم شرایط ملتهبی دارد.

پدیده گمشده
در مورد حسین‌زاده که نشانی از جوان با استعداد 2 فصل پیش ندارد

امیرحسین حسین‌زاده شاید یکی از آن دست بازیکنانی بود که انتخاب اشتباهش در زمینه حضور در فوتبال اروپا، او را عقب انداخت. پدیده لیگ بیست‌ویکم که یکی از ارکان استقلال فرهاد مجیدی بود و با 8 گل زده نقش مهمی در قهرمانی آن تیم ایفا کرد، تصمیم گرفت راهی شارلروا در فوتبال بلژیک شود که انتخاب خوبی نبود. او برای این تیم فقط یک گل زد و مدتی هم به تیم دوم باشگاه تبعید شد. حسین‌زاده 23‌ساله در ابتدای فصل جاری با پیشنهاد تراکتور مواجه شد و چون این باشگاه توانست رضایت‌نامه او را بگیرد، سر از تبریز در آورد.
با وجود این، عملکرد حسین‌زاده در تراکتور هنوز متناسب با توقعات نبوده است. این بازیکن طی 516‌دقیقه‌ای که برای سرخپوشان به میدان رفته، تنها یک گل زده و یک پاس گل داده که قطعا حتی از نظر خودش هم مطلوب نیست. نمایش‌های حسین‌زاده طوری بوده که او از حضور در ترکیب اصلی تا مورد استفاده قرار گرفتن به‌عنوان بازیکن تعویضی و حتی 90 دقیقه حضور روی نیمکت را تجربه کرده است. این بازیکن که گویا آتش تندی هم دارد، اوایل حضورش در تراکتور علیه کم‌کاری برخی همبازیانش مصاحبه هم کرد که واقعا کار عجیبی بود. شما اول خودت بجنب اخوی!

 

این خبر را به اشتراک بگذارید