• چهار شنبه 26 اردیبهشت 1403
  • الأرْبِعَاء 7 ذی القعده 1445
  • 2024 May 15
دو شنبه 6 آذر 1402
کد مطلب : 210515
+
-

افزایش 9 برابری جمعیت قرق‌ها

5 قرق اختصاصی در ایران توانستند جمعیت حدود 600 رأس حیات وحش را به 6000 رأس افزایش دهند

گزارش
افزایش 9 برابری جمعیت قرق‌ها

زهرا رفیعی-روزنامه‌نگار

قرق اختصاصی یکی از انواع الگوهای حفاظت از تنوع زیستی به‌خصوص حیات‌وحش است که اتحادیه بین‌المللی حفاظت از طبیعت و کنوانسیون تنوع زیستی به همه کشورها آن ‌را توصیه می‌کند. این روش در ایران پس از گذشت 50سال از زمان تصویبش به اجرا درآمد و تا‌کنون فقط 5 قرق اختصاصی در کل کشور فرصت فعالیت داشته‌اند. حالا با نگاه به سرشماری‌های سختگیرانه کارشناسان محیط‌زیست می‌توان به این نتیجه رسید که قرق‌داری توانسته یکی از اهداف سازمان محیط زیست در افزایش جمعیت گونه‌ها را فراهم کند.

قرق در میان موافقان و مخالفان
«قرق‌های اختصاصی» ازجمله موضوعاتی است که متخصصان و علاقه‌مندان محیط‌زیست را در 2سر طیف موافق و مخالف قرار داده است؛ از یک‌سو مخالفان معتقدند که با امن شدن مناطق آزاد، تأمین علوفه و آبشخور، توجه حیات‌وحش از مناطق حفاظت‌شده به‌سمت قرق جلب می‌شود، در نتیجه آمارهای افزایش جمعیت، لزوما متعلق به عملکرد قرق‌داران نیست. موافقان هم معتقدند، افزایش جمعیت و تنوع زیستی هر جا رخ دهد به نفع محیط‌زیست است؛ ضمن اینکه اگر قرق منجر به درآمد‌زایی و استفاده از آن برای حفاظت بیشتر شود به نفع حیات وحش کشور است. مخالفان معتقدند برداشت 3تا 6درصدی جمعیت قابل شکار در قرق به جمعیت حیات‌وحش آسیب می‌زند و این در حالی است که مسئولان سازمان می‌گویند مجوزهای شکار در قرق‌ها به 100عدد هم نرسیده است؛ درحالی‌که کشف شکار غیر‌مجاز یا تلفات طاعون نشخوار‌کنندگان چندین برابر مجوزهای سالانه است.

درخواست‌های در انتظار تأیید
بیش از 100درخواست اولیه برای دریافت مجوز تاسیس قرق اختصاصی به سازمان رسیده است. 45محدوده در غربالگری اولیه در سازمان تأیید شده‌اند. مدارک 27منطقه به سازمان منابع طبیعی ارسال شده و منتظر تأیید است. از میان آنها 2منطقه به‌دلیل اینکه در مسیر گدار حیات‌وحش قرار دارند، نیازمند تصویب فوری هستند.



 

این خبر را به اشتراک بگذارید