• جمعه 14 اردیبهشت 1403
  • الْجُمْعَة 24 شوال 1445
  • 2024 May 03
یکشنبه 5 آذر 1402
کد مطلب : 210403
+
-

کدام کشور اروپایی بیشترین حقوق را می‌دهد؟

جهان نما
کدام کشور اروپایی بیشترین حقوق را می‌دهد؟

شاغلان در اروپا، وضعیت بهتری نسبت به بخش‌های زیادی در دنیا دارند اما اینکه در کدام کشور باشند، تفاوت زیادی در درآمد آنها ایجاد می‌کند.
براساس آماری که به‌تازگی منتشر شده، شاغلان در سوئیس و ایسلند بیشترین حقوق را در اروپا می‌گیرند، درحالی‌که کشورهای جمهوری چک و پرتغال کمترین حقوق را به کارگران می‌دهند.
قوانین کار متفاوت، تقاضا، تورم و موارد دیگر، باعث شده شکاف عمیقی در پرداخت دستمزد در کشورهای اروپایی ایجاد شود؛ درحالی‌که در سوئیس میانگین دستمزد پرداختی در سال نزدیک به 107هزار یورو است، در بلغارستان کارگران سالانه به‌صورت میانگین کمتر از 13هزار یورو دستمزد دریافت می‌کنند.
براساس آماری که اداره آمار اتحادیه اروپا منتشر کرده، بیشترین دستمزدها در سال‌2022 را کشورهای سوئیس (106هزار 839یورو)، ایسلند (81هزار و 942یورو)، لوکزامبورگ (79هزار و 903یورو)، نروژ (74هزار و 506یورو) و بلژیک (70هزار و 297یورو) داشته‌اند، درحالی‌که کمترین دستمزدها را کشورهای بلغارستان (12هزار و 923یورو)، رومانی (14هزار و 500یورو)، کرواسی (17هزار و 842یورو)، مجارستان (18هزار و 274یورو) و لهستان (18هزار و 114یورو) داشته‌اند.
براساس این گزارش اداره آمار اروپا، میانگین دستمزد ساعتی 30.5یورو بوده است. میانگین درآمد سالانه برای کارمندان مجرد بدون فرزند هم 26هزار و 136یورو بوده است. زوج‌های شاغل با 2فرزند هم به‌صورت میانگین سالانه 55هزار و 573یورو در سراسر اروپا دریافت کرده‌اند.
میانگین خالص دستمزد سالانه هم در اتحادیه اروپا و هم در حوزه یورو کمی افزایش داشته، اما به اندازه‌ای که قبلا پیش‌بینی می‌شد، نبوده است. یک دلیل عمده آن، کاهش بهره‌وری به‌خصوص در پی بحران مالی جهانی بود. مسئله تورم‌ و همینطور سطوح بالاتر بیکاری هم در این باره بی‌‎تأثیر نبوده است.
معمولا بالاترین دستمزدها در اروپا در بخش‌های مالی، بیمه، برق، معدن، فناوری اطلاعات، خرده‌فروشی و آموزش پرداخت می‌شود. در مقابل، پایین‌ترین دستمزدها در بخش‌های پشتیبانی اداری، اقامتگاهی و ساخت‌وساز است.
دلیل دستمزد بالا در سوئیس، بخش قدرتمند بانکداری و مالی در این کشور است. این کشور همچنین در مقایسه، مالیات کمتری می‌گیرد. دستمزدها در ایسلند هم به‌خاطر سهم بزرگ بخش خصوصی بانکداری در این کشور است. شرایط بعد از همه‌گیری کرونا هم کمی بهتر شده و بخشی از این افزایش حقوق، به آن مربوط می‌شود. ایسلند یکی از گران‌ترین کشورهای دنیاست که تورم در آن به‌صورت مداوم بالاست و به همین‌خاطر، کارگران باید درآمد بالایی داشته باشند تا بتوانند از پس خرج زندگی در این کشور بر‌بیایند. در مقابل، اوضاع در بلغارستان چنان بد است که کارگردان دسته‌دسته این کشور را ترک می‌کنند تا در بخش‌های شکوفاتر اروپا کار کنند. آموزش و تحصیلات پایین، فقر مزمن و دسترسی کم به آموزش حین خدمت، باعث کاهش دستمزدها شده است. به‌صورت کلی تورم در اروپا پایین‌تر آمده و از 10.6 در پاییز‌2022 به 2.9 در پایین امسال رسیده است. با این حال، تورم مواد غذایی همچنان بالاست و هزینه زندگی را در اوپا بالا برده است.

 

این خبر را به اشتراک بگذارید