• جمعه 14 اردیبهشت 1403
  • الْجُمْعَة 24 شوال 1445
  • 2024 May 03
شنبه 4 آذر 1402
کد مطلب : 210274
+
-

افتتاح بزرگ‌ترین کتابخانه سیار کشور در قزوین

کامیونی که قرار است به‌عنوان بزرگ‌ترین کتابخانه سیار کشور در قزوین فعالیت کند، از مشهد حرکت کرد

گزارش
افتتاح بزرگ‌ترین کتابخانه سیار کشور در قزوین

محمود مولایی-روزنامه‌نگار

بزرگ‌ترین و مجهزترین کتابخانه کشور‌ ماه جاری در استان قزوین افتتاح می‌شود. روز گذشته (جمعه 3آذر) نخستین کامیون برای این کتابخانه سیار از شهر مشهد به قزوین منتقل شد.

تجهیز کتابخانه سیار
به‌گفته مدیرکل کتابخانه‌های عمومی قزوین، این خودروی سنگین با قیمت یک‌میلیارد و 700میلیون تومان خریداری شده است.
فاطمه محمدبیگی در این‌باره به همشهری می‌گوید: «البته تجهیز این خودرو هزینه جداگانه‌ای دارد، اما خوشبختانه نخستین کامیون برای کتابخانه سیار آماده بهره‌برداری است.» او ادامه می‌دهد: «خودروی سنگین با استفاده از اعتبارات سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی خریداری شده است و اکنون در مرحله تجهیز آن قرار داریم.»‌ ‌

محرومیت‌زدایی
به‌گفته مدیرکل کتابخانه‌های عمومی قزوین، با توجه به ظرفیت کتابخانه سیار این مجموعه می‌تواند در کنار کتابخانه‌های ثابت در قزوین خدمات‌دهی را در مناطق محروم و کمتر توسعه‌یافته با جمعیت قابل توجه داشته باشد. محمدبیگی می‌گوید: «این اقدام در مسیر محرومیت‌زدایی در استان صورت می‌گیرد؛ برای همین، بهره‌برداری از یک‌سری خودروها برای کتابخانه سیار در دستور کار قرار گرفته است.
درنظر داریم برای هر شهرستان حداقل یک کتابخانه سیار داشته باشیم که این کار حتما به افزایش سرانه مطالعاتی قزوین کمک خواهد کرد.»
محمدبیگی تأکید می‌کند: «هدف ما در دسترس قرار دادن کتاب برای دانش‌آموزان، علاقه‌مندان به کتاب و کتابخوانی در مناطق محروم و کمتر توسعه‌یافته است. البته علاوه بر بحث منابع اطلاعاتی، برنامه‌های متعدد فرهنگی در برنامه کتابخانه سیار دیده شده است.» ‌

مکث
شهرستان مهرگان، در اولویت

شهرستان مهرگان در قزوین با جمعیت بیشتر از 90هزار نفر در اولویت قرار دارد. مدیرکل کتابخانه‌های عمومی قزوین با تأیید این موضوع می‌گوید: «ما این خودرو را برای ناحیه شهری مهرگان با جمعیت بیش از 90هزار نفر درنظر گرفتیم؛ زیرا شهرستان مهرگان فاقد فضای کتابخانه‌ای است و تصمیم بر این شد که کتابخانه سیار با فعالیت در این شهرستان شروع شود؛ به‌ویژه آنکه جمعیت قابل توجه دانش‌آموزی هم دارد. کتابخانه سیار می‌تواند به‌طور موقت پاسخگوی نیازهای شهرستان مهرگان باشد تا زمانی که مسئولان شهرداری بتوانند کتابخانه احداث کنند.»  به‌گفته او، خرید یک خودروی دیگر به‌صورت مشارکتی در دستور قرار گرفته است و اکنون در مرحله اداری قرار دارد.  محمدبیگی معتقد است کتابخانه سیار نیروی انسانی زیادی نمی‌خواهد. او یادآور می‌شود: «هر کتابخانه سیار یک نیروی انسانی می‌خواهد و زمانی که کتابخانه سیار در هر شهر یا روستا مستقر شد، یک کارشناس تخصصی کتاب در آنجا فعالیت خود را شروع می‌کند.» او اضافه می‌کند: «ما یک‌سری شهرستان مانند آوج و آبیک داریم که روستاهای پراکنده‌ای با جمعیت قابل‌توجهی دارند، اما فاقد کتابخانه هستند. برای این روستاها بهتر است کتابخانه سیار درنظر گرفته شود.»







 

این خبر را به اشتراک بگذارید