• چهار شنبه 12 اردیبهشت 1403
  • الأرْبِعَاء 22 شوال 1445
  • 2024 May 01
شنبه 4 آذر 1402
کد مطلب : 210262
+
-

ریزش قیمت مسکن در شمیران

در آبان‌ماه میزان ریزش قیمت‌ها در منطقه یک تهران به مرز 10درصد رسید

احمد میرخدایی- روزنامه‌نگار

آمارهای رسمی از تداوم کاهش تدریجی میانگین قیمت مسکن حکایت دارد؛ براساس اطلاعاتی که وزارت راه و شهرسازی به نقل از بانک مرکزی منتشر کرده؛ میانگین قیمت هر مترمربع زیربنای مسکونی شهر تهران در آبان امسال، 0.4درصد کاهش پیدا کرده؛ درحالی‌که تعداد معاملات با رشد 14.8درصدی مواجه بوده است. به گزارش همشهری، چسبندگی قیمت در بازار مسکن، همچنان مانع جدی از تخلیه حباب قیمتی در این بازار است؛ اما آنگونه که اطلاعات بانک مرکزی نشان می‌دهد، باوجود ثبات نسبی میانگین قیمت مسکن تهران، برخی مناطق با ریزش قیمت مواجه شده‌اند. البته بخشی از این مسئله ناشی از جنس متفاوت معاملات در ماه‌های مورد بررسی است؛ اما رکود سنگین بازار و ناگزیری فروشندگان پول لازم در کاهش داوطلبانه قیمت در قالب اعطای تخفیف‌های جذاب نیز در این ریزش قیمت ماهانه بی‌تأثیر نبوده است.

نمای بازار مسکن تهران در آبان‌ماه
در مهرماه، میانگین قیمت مسکن تهران در گزارش بانک مرکزی به 76میلیون تومان برای هر مترمربع زیربنا رسیده بود و در آبان‌ماه با کاهش 0.4درصدی قیمت، این رقم به محدوده 75میلیون و 755هزارتومان رسیده است. همچنین براساس اطلاعات منتشرشده به نقل از بانک مرکزی در آبان‌ماه، وضعیت معاملات بازار مسکن تهران تا حدودی بهبود پیدا کرده و مجموع معاملات ثبت شده در این‌ماه حدود 14.8درصد رشد داشته است. با این حساب، در آبان‌ماه حدود 3600معامله خریدوفروش مسکونی در شهر تهران انجام شده است که هنوز 55درصد نسبت به آبان سال قبل و حدود 75درصد نسبت به وضعیت معمول این بازار در دوره‌های رونق کمتر است.
از نکات قابل‌توجه در گزارش وزارت راه و شهرسازی، رسیدن تورم نقطه‌به‌نقطه بازار مسکن تهران در آبان امسال به 62.2درصد است که گرچه نسبت به همین اوضاع در‌ماه قبل 12واحد درصد کاهش می‌دهد اما همچنان نسبت به تورم نقطه‌به‌نقطه مصرف‌کننده در مهرماه، 23واحد درصد بالاتر است.

روایت آمار از تحولات مسکن پایتخت
بررسی اطلاعات بانک مرکزی از تحولات بازار مسکن تهران در آبان 1402، بازیگر نقش اول این بازار در حوزه قیمت، منطقه یک تهران بوده که گران‌ترین منطقه شهر محسوب می‌شود و در مهرماه میانگین قیمت آن به مرز 149میلیون تومان برای هر مترمربع رسیده بود.
در آبان ماه، میانگین قیمت در این منطقه با ریزش 9.4درصدی مواجه بوده و با 14میلیون تومان کاهش  به محدوده 135میلیون تومان رسیده است. در مقابل، بازیگر نقش اول بازار مسکن تهران در حوزه معاملات، منطقه ۶ تهران بوده که تعداد معاملات آن ۴۵.۲درصد نسبت به مهرماه رشد کرده و به 183معامله رسیده است.



 

این خبر را به اشتراک بگذارید