فرناز محمدزاده؛ روزنامهنگار
زمانی که حرف از ورود قطارهای چینی به تهران شد، عدهای ازعدم استفاده از تولید ملی انتقاد کردند و گفتند که در سال 98 از قطار ملی رونمایی شده؛ اما اصل ماجرای تولید قطار ملی در دوره گذشته مدیریت شهری چه بود؟
محسن هرمزی، معاون شهردار تهران در رابطه با تولید قطار ملی اینگونه توضیح میدهد: قانون برنامه ششم توسعه، شهرداری تهران را مکلف کرده تا با کمک معاونت علمی و فناوری ریاستجمهوری، مسیری را برای داخلیسازی واگنهای مترو شروع کند که این مهم با همکاری دولت و مدیریت شهری اتفاق افتاد و ایدهای تحت عنوان پلتفرم واگن ملی مترو پایهگذاری شد.در متروی تهران، کارگروهی با حضور 5 شرکت تولیدکننده تشکیل شد و 25شرکت دانشبنیان نیز در این فرایند کمک کردند که این همکاری منجر به تولید نخستین رام قطار 7واگنه مترو تحت عنوان قطار ملی مترو شد. او درخصوص پلتفرم قطار ملی مترو که در دوره گذشته مدیریت شهری و در بهار1400 رونمایی شد، تأکید کرد: آن قطار، تست نشده بود و قطعاتی را از سایر قطارها جدا کرده و به هم متصل کرده بودند و مدیریت شهری در این دوره، عزم خود را جزم کرده تا پروژه قطار ملی مترو را به ثمر برساند و به این منظور، ابتدا باید اسناد طراحی تولید شده و پروسه تست ناظر به این اسناد، انجام میشد. او با اشاره به اینکه 16مرحله تست مختلف وجود داشت که باید انجام میشد که هیچیک از این مراحل در رونمایی قبلی انجام نشده بود و امکان تولید انبوه آن وجود نداشت، افزود: اگرچه رونمایی قبلی تا حدی نمایشی بود، اما اصل و اساس آن ایده و تشکیل کارگروه و پیش بردن پروژه، کار بزرگ و درستی بود که باید به تولید انبوه منجر میشد. برای رسیدن به تولید انبوه، نیاز بود که انجام تستها، مدارک طراحی و نواقص پروژه را تکمیل کنیم. در 2سال گذشته، این اتفاق مهم افتاد و 161سند در تمام زیربخشهای واگن ملی مترو، تولید و بیش از هزار ساعت تست انجام شد و در نهایت، با همکاری شرکتهای داخلی توانستیم نخستین رام قطار ملی مترو را تولید کنیم. غیراز فلزکاری و ورقکاری بدنه، اتفاق دیگری نمیافتاد و در سیستمهای رانش، ترمز و بوژی، ساخت درها و... به خارج وابسته بودیم. هرمزی با بیان اینکه در طراحی واگن ملی مترو، دانش ساخت را بومیسازی کردیم و از 25 تا 30درصد در واگنهای اولیه به بالای 85درصد تولید داخل رسیدیم تا جایی که در آینده، کشور از واردات واگن بینیاز خواهد شد، گفت: بومیسازی تولید واگن مترو، آثار و فواید زیادی دارد که مهمترین آنها این است که کشور را در زمینه تولید واگن خودکفا میکند.
رونمایی نمایشی از قطار ملی در دوره گذشته
در همینه زمینه :