• پنج شنبه 13 اردیبهشت 1403
  • الْخَمِيس 23 شوال 1445
  • 2024 May 02
جمعه 3 آذر 1402
کد مطلب : 210175
+
-

کاهش مراجعه به دادگستری به کمک سرگرمی!

محمد مهدی رنجبر ، کارشناس سرگرمی

در شماره قبلی گفتیم که علی‌رغم این‌که خیلی از ما «آدم‌بزرگ‌ها» تصور می‌کنیم که «سرگرمی» فقط مخصوص کودکان و نهایتا نوجوانان است، اما محققان فواید بی‌شماری را برای «سرگرمی» یافته‌اند که از جمله آن‌ها می‌توان به این موارد برای هر فرد اشاره کرد: افزایش طول عمر، کاهش بیماری‌ و اختلالات مربوط به کهنسالی، افزایش طول زندگی مستقل برای سالخوردگان و سرزندگی آن‌ها و شرکت‌کردن در زندگی اجتماعی، افزایش اعتماد به نفس،  کاهش خطر بیماری‌های قلبی و سکته، کاهش استرس و افسردگی، بهبود سلامت احساسی-روانی، افزایش خلاقیت و ظرفیت‌های فکری‌ برای کسب فرصت‌های عالی و....
 در شماره قبلی بیشتر اثرات فردی سرگرمی را بررسی کردیم و در یادداشت این شماره  به اثر رونق «سرگرمی فعالانه» در زندگی اجتماعی خواهیم پرداخت.
حالا ببینیم محققان درباره مزایای اجتماعی سرگرمی به چه نتایجی رسیده‌اند:
دلبستگی به سرگرمی‌های سالم، درجه رضایت ما را از زندگی بالاتر خواهد برد. عموما انواع تفریح، مثل کاتالیزورهایی هستند که در ساخت سریع‌تر جوامع قوی و خودکفا موثرند و  در جامعه حس افتخار و سربلندی را برای مردم ایجاد می‌کنند. آمارها هم نشان می‌دهند که جوامعی که بهره‌گیری از سرگرمی‌سالم در آن‌ها شیوع پیدا کرده است، سرعت پیشرفت بهتری نسبت به موارد غیره دارند.  
افزایش سرگرمی سالم در جوامع، میزان وابستگی به مراقبت‌های پزشکی، خدمات اجتماعی، پلیس و حتی دادگستری را کاهش می دهد که صرفه‌‌های بسیار دارد. دلیلش هم کاملا واضح است: مردمی که اهل سرگرمی سالم هستند، آرام‌تر و منطقی‌تر عمل می‌کنند.
تحقیقات نشان داده است که استفاده مردم از سرگرمی‌های سالم، باعث افزایش بازده کار و کاهش غیبت از کار می شود! همچنین بر کسی پوشیده نیست که برگزاری رویدادهای مرتبط با سرگرمی، رونق دهنده اقتصاد و حتی جذب توریست می شود.
با این همه فواید «صنعت سرگرمی»، حق انتخاب با ماست که از آن بهره بگیریم یا کماکان آن را مساوی با لودگی و بی‌کلاسی بدانیم.


 

این خبر را به اشتراک بگذارید